miten opetetaan vauva imemään tuttipulloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miumiu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miumiu

Vieras
vauva on vasta kolme vkoa ja mulla olis viikon päästä pakollinen meno,ja vauva jää isälle. On nyt täysimetyksellä eikä suostu syömään pullosta korviketta tai rintamaitoa. Olen kokeillut eri tutteja mutta ei :( ja toinen kysymys että mihin pumpattua rintamaitoa voi pakastaa?siis minkälaisiin astioihin:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se sitä alkaa imeen kun on tarpeeksi nälkä :)

Ei muuten ala :/
Mulla on neljä lasta joista kukaan ei ole syöny tuttia eikä tuttipulloa. oon kokeillu kaikenlaiset merkit ja mallit ja silikoni ja luonnonkumi ja ja ja eikä mikään ole toiminu. hörpyttämällä kupin reunasta on saanu jonkun verran menee mutta pullosta ei mitää :/

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:
vauva on vasta kolme vkoa ja mulla olis viikon päästä pakollinen meno,ja vauva jää isälle. On nyt täysimetyksellä eikä suostu syömään pullosta korviketta tai rintamaitoa. Olen kokeillut eri tutteja mutta ei :( ja toinen kysymys että mihin pumpattua rintamaitoa voi pakastaa?siis minkälaisiin astioihin:)

Muista, että pakastaessa rintamaidon maku muuttuu. EI välttämättä kelpaa vauvalle. Mulla tyttö ei huolinut pullosta pakasteessa ollutta maitoa, mutta jääkaapista lämmitettyä huoli.
Pakastaa voi pieniin rasioihin tai sitten vaikka pieniin minigrip-pusseihin tai kertakäyttätuttipullon pusseihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kotiäiti:

Mulla on neljä lasta joista kukaan ei ole syöny tuttia eikä tuttipulloa. oon kokeillu kaikenlaiset merkit ja mallit ja silikoni ja luonnonkumi ja ja ja eikä mikään ole toiminu. hörpyttämällä kupin reunasta on saanu jonkun verran menee mutta pullosta ei mitää :/
Sama täällä kahden lapsosen kanssa :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Kaikki vauvat ei ala.

Lisäänpä tähän vielä, että toi kommentti aiheuttaa mussa akuutin tarpeen käydä kommentoijan kurkkuun kiinni.... On nimittäin meillä todistettu vääräksi rankimman kautta.

no voisin lyödä vaikka vetoa, että jos ihan vastasyntyneestä asti saa pulloa, varmasti oppii! meidän tyttö sai sairaalassa jo pulloa pari kertaa päivässä ja samaa jatkettiin kotona imetyksen lisäksi. Ja ihan vain siitä syystä. että minä pääsin välillä yksin jonneksin ilman vauvaa. Ja hyvin oppi imemään rinnastakin, vaikka sai myös päivittäin pulloa(omaa pumpattua maitoa.)

Meillä poika opetettiin sairaalassa synnyttyään pullolle (oli alkuun nenämahaletkussa) sillä tavalla että tuttiosan käjellä kutitettiin kitalakea. Toinen on posken sively, joka saattaa auttaa. Tuttiosaa ei pidä työntää suuhun vaan odottaa että vauva hamuaa sen suuhun kuten rinnankin. Kosketa tutin kärjellä kevyesti suupieltä ja jätä pullo hollille, jotta saa hamuttua sen suuhun.

Luulen että hidas tuttiosa on parempi alkuun, ei tule tunnetta että maitoa tulee liikaa.

Rintamaidon voi pakastaa esim. minigrip-pusseihin, tosin niistä osa saattaa hajota sulatettaessa, joten lämmitysvaiheessa (vsihaude) kannattaa laittaa tuplapussi. Pakastettu maito maistuu kovin erilaiselle kuin tuore, kannattaa ehkä sekoittaa korviketta ja pakastettua? Tämä on oma kokemukseni asiasta, jollain toisella voi olla eriäväkin mielipide.

no voisin lyödä vaikka vetoa, että jos ihan vastasyntyneestä asti saa pulloa, varmasti oppii! meidän tyttö sai sairaalassa jo pulloa pari kertaa päivässä ja samaa jatkettiin kotona imetyksen lisäksi. Ja ihan vain siitä syystä. että minä pääsin välillä yksin jonneksin ilman vauvaa. Ja hyvin oppi imemään rinnastakin, vaikka sai myös päivittäin pulloa(omaa pumpattua maitoa.)

Mutta kun ei ole saanut vastasyntyneestä asti sitä pulloa :( kun kaikki vaan toki kannustaneet imettämään :(

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä poika opetettiin sairaalassa synnyttyään pullolle (oli alkuun nenämahaletkussa) sillä tavalla että tuttiosan käjellä kutitettiin kitalakea. Toinen on posken sively, joka saattaa auttaa. Tuttiosaa ei pidä työntää suuhun vaan odottaa että vauva hamuaa sen suuhun kuten rinnankin. Kosketa tutin kärjellä kevyesti suupieltä ja jätä pullo hollille, jotta saa hamuttua sen suuhun.

Luulen että hidas tuttiosa on parempi alkuun, ei tule tunnetta että maitoa tulee liikaa.

Rintamaidon voi pakastaa esim. minigrip-pusseihin, tosin niistä osa saattaa hajota sulatettaessa, joten lämmitysvaiheessa (vsihaude) kannattaa laittaa tuplapussi. Pakastettu maito maistuu kovin erilaiselle kuin tuore, kannattaa ehkä sekoittaa korviketta ja pakastettua? Tämä on oma kokemukseni asiasta, jollain toisella voi olla eriäväkin mielipide.

Pitänee kokeilla näitä,kiitos paljon :)

Hei, ei sun vauva kuole, jos siltä jää muutama syönti väliin. Tiedän, että tuntuu pahalta, mutta jos et voi ottaa vauvaa mukaasi, niin sitten et voi. Syötät ennen kuin lähdet ja miehesi koittaa parhaansa mukaan syöttää sillä välin, kun olet poissa. Pullosta, hörppyyttämällä, lusikalla ihan miten vaan. Kyllä vauvasi elossa pysyy, vaikka ei suostuisikaan mitään syömään.

No ei meillä vaan suostunut pullosta juomaan, vaikka sairaalassa sai maidot pullosta, koska jouduin itse vuorokaudeksi tarkkailuun verenvuodon yms. takia, enkä päässyt imettämään vauvaa. Kotona yritettiin tarjota pullosta pumapattua rintamaitoa, mutta eipä enää kelvannut ja vaikka sitkeesti tarjottiin varmaan pari kertaa viikossa useemman kuukauden, ei kelvannut. Lopulta oppi juomaan nokkiksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:

No ei meillä vaan suostunut pullosta juomaan, vaikka sairaalassa sai maidot pullosta, koska jouduin itse vuorokaudeksi tarkkailuun verenvuodon yms. takia, enkä päässyt imettämään vauvaa. Kotona yritettiin tarjota pullosta pumapattua rintamaitoa, mutta eipä enää kelvannut ja vaikka sitkeesti tarjottiin varmaan pari kertaa viikossa useemman kuukauden, ei kelvannut. Lopulta oppi juomaan nokkiksesta.

joo, ehkä se pari kertaa viikossa ei riitä.. en ymmärrä sitä, miksi aina vaan kannustetaan niin kovasti imettämään ja sitten kun äidit haluaisivat vähän omaa aikaa niin vauva ei enää suostukaan juomaan pullosta. minä olin raskausaikana jo päättänyt "opettaa" lapsen juomaan pullosta, eikä siinä ollut mitään ongelmaa kun syntymän jälkeen pullosta annettiin maitoa JOKA ikinen päivä. silloin voi milestäni sanoa, ettei lapsi suostunut juomaan pullosta, jos siitä tarjosi omaa pumpattua maitoa joka päivä syntymän jälkeen. Mutta en usko, että silloin on mahdollista, että lapsi siitä kieltäytyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:

Voit asennoitua siihen, ettei suostu pullosta vaikka täällä kuinka spekuloidaan. Jotkus lapset vaan juovat pullosta ilman sen kummempaa ongelmaa ja toiset eivät. Kokemusta on molemmista...Eikä kannata siitä myöskään itseään soimata, ettei ole päivittäin tarjonnut pulloa! Jotkut lapset saattaa hylätä tissin kokonaan kun saavat maitoa helposti pullosta.