miten opetatte lapset siivoamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammaa

Vieras
Meidän neiti siivoaa hoitopaikassa lelut lattialta pyytämättä, mutta kotona minkäänlainen huoneen siistinä pitäminen on maailman vaikein asia. Kovaa linjaa ("etuudet" pois niin pitkäksi aikaa, että jotain tapahtuu yms.) ollaan yritetty pitää ja "hävittää" leluja, joita ei ole suostunut siivoamaan. Onko kellään vinkkejä, miten tuon hoitopaikan "siivousvietin" sais siirrettyä kotiinkin?

Auttasko se, että annat muutakin siivota kuin omaa huonetta. Meillä ainakin tyttö tykkää imuroida, pyyhkiä pölyjä, tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta, sekoittaa makaroneja ym. Ollaan aina annettu tytön auttaa vaikka tuntuis, että sujuisi itse tehtynä nopeammin.

meillä pojalle natsas heti kun sanoin että nyt aletaan siivoon omat huoneet ettei äidin tarvi...... poika sillon 2v ja tyttö 5v.......

Tytölle sitte tein niin että kun joka ilta järkkää oman huoneen, tulee rasti lappuun ja kun niitä 6,saa ylimääräsen karkkipäivän! (pe karkkipäivä, ja sai lauantaina myös)... No, pitihän se pojallekkin antaa sitten, mutta sillon se oli vailla jonku tikkarin tai vastaavan..

Se kyllä tepsi ja pikku hiljaa alko sitte tulla tapa, että iltapalan jälkeen mennään siivoon huoneet.

Nyt kyllä tää tyttö, 8v nyt, osaa jo sanoa että"äiti jos viikkaan pyykit, saanko käydä suklaapatukan?" yms....... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 17:26 Vieras kirjoitti:
Auttasko se, että annat muutakin siivota kuin omaa huonetta. Meillä ainakin tyttö tykkää imuroida, pyyhkiä pölyjä, tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta, sekoittaa makaroneja ym. Ollaan aina annettu tytön auttaa vaikka tuntuis, että sujuisi itse tehtynä nopeammin.

Astianpesukoneen tyhjennys ei ole ollut mikään ongelma, siinä hän tykkääkin auttaa, samoin pyykkien laittamisessa ja ruoanlaitossa aina kun aika antaa periksi eikä rasva lennä päälle. Ainoa ongelma onkin tuo omien tavaroiden siivoaminen. Niitä kantautuu olkkarinkin puolelle eivätkä liikahda takas omille paikoilleen ei sitten millään...

\
Ainoa ongelma onkin tuo omien tavaroiden siivoaminen. Niitä kantautuu olkkarinkin puolelle eivätkä liikahda takas omille paikoilleen ei sitten millään...

[/quote]

Olkkarin puolelta voit sitten kylmästi laittaa ne jätesäkkiin ja varastoon, jos ei parinkaan kehoituksen jälkeen hae niitä... Mä tein niin pari kertaa, ja nyt jo pelkkä uhkaus toimii. ;)
En tiedä lapsesi ikää, mutta leikki-ikäiset yleensä voi kaivata siihen kaverin kannustimeksi, eli itse keräät muutamia leluja, ja sitten lapsi itse hoitaa loput. Voitte "kilpailla" vaikka, kumpi kerää nopeammin. Sit muksu yleensä innostuu ja voit kohta itse hivuttautua taka-alalle.
Mä annan kans lasten siivota monipuolisesti... Saa käyttää rikkaimuria, moppia, pyyhkiä pöytiä ja kaappeja jne. Isompi tykkää pyykistä laittaa aina sukat ym. kuivumaan sellaiseen pyykkipoikatelineeseen. Mun mielestä pääasia, että jotain tekee, ja jotain vaaditaan. Eihän sen huoneen ole pakko tiptop puhdas olla. Kunhan kotityöt on luonteva osa arkea myös lapsille, pienestä pitäen.

Yhteistyössä