Miten onnistun täysimettämään 6kk? Ongelmana ei ole maidontulo, vaan vika päässä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Esikoinen on refluksilapsi ja jouduimme jo 2kk iässä aloittamaan vellit, 3kk iässä maistelemaan kiinteitä ja 5kk iässä hän söi jo kaikkea. Se oli lopun alkua ja 8kk iässä hän kieltäytyi täysin rinnasta.

Nyt olen täysimettänyt vauvaa kohta 3kk ja yhtäkkiä on päähän alkanut hiipimään ajatuksia tyyliin "tykkäisköhän toi vellistä?", "oispa kiva antaa sille hedelmäsosetta" jne. Eli aivosolu etsii ystävää, päässä on yksin yksinäistä.

Miksi ajattelen noin? Maitoa on yllinkyllin, muksu tykkää tissistä, ei mitään ongelmia ja paino nousee. Ja vieläkin harmittaa esikoisen "pieleen" mennyt imetys...

Kiinteät on tarkoitus aloittaa n 6kk iässä sormiruoalla, siis sitten, kun lapsi itse keksii lykkästä jotain kitaansa. Ja silti päässä soi! Kerpele...

Tee kompromissi, aloita kiinteät ihan pikkuhiljaa 4 kk:n ikäiselle. Niihin oppiminen kuitenkin kestää. Ja sehän on varsin hyvä kiinteisiin tutustumisaika, jonkin tutkimuksenkin mukaan. Myöhemmin aloitettu kiinteiden aloittaminen altisti allergioille sen mukaan, jos oikein muistan.

Minullakin oli maitoa yllinkyllin, mutta aloitin pikkuhiljaa maisteluannokset silti jo 4 kk iässä. Tuossahan totuttelussa menee aikansa, joten ajattelin sen vuoksi aloittaa, kun sen voi, vaikka tisusta vielä riitti. Minulla vauva 6 kk iässä sitten söi jo kaikkea, mutta maito oli yhä se pääasiallinen ravinnonlähde. Tietenkin sille vauvalle tekee mieli antaa herkkuja, kun se on taas kuin uusi kiva yhteinen leikki, kun niitä makuja maistellaan ja neniä kipristellään.

Yritä vain malttaa vielä hetki! Ja kuten edellinen vastaaja sanoikin, voithan alkaa antaa makuannoksia soseita 4 kk jälkeen, mutta jatkaa pääasiallisena ravintona rintamaitoa kuitenkin.

Jos maitoa tulee ja vauva kasvaa hienosti niin jatka vaan täysimetyksellä. Miksi turhaan aloittaisit jo kiinteitä, jos kerran haluat täysimettää 6 kk ja siihen on kaikki edellytykset?

Mun 6½ kk täysimetetty poikani oppi samantien syömään kiinteitä, eli ei meillä pitänyt paikkansa se että oppiminen kestää (saatikka se minkä usein kuulin eli "se ei ikinä opi syömään kunnon ruokaa" :D) ja vasta 9 kk tai pidempi täysimetys altistaa allergioille tutkimuksen mukaan.

Kurja juttu. En osaa sanoa oikein mitään. Nautitko imettämisestä muuten? Eihän sitä pakko ole täysimettää 6 kk jos siitä ei itsekään nauti?

Meillä aloiteltiin maistelut reilun 5 kk iässä ja nyt 8 kk ruoka maistuu hyvin. Mutta tissi huonosti:(

Ensinnäkään ei kannata asettaa mitää rajoja/tajoitteita, että täysimetän näin ja näin kauan. Itse esikoiselta tavoittelin tuota 6kk rajaa, mutta huomasin 5½kk iässä vauvan tarvitsevan tuhdimpaa ruokaa. Sama oli kakkosen kanssa. Osittain imetin molempia n. 1v4kk ikää asti. Kuutele vauvaa!

Mä en ollut ottanut mitään tavotteita (ts. ehdoton 6 kk täysimetys!!). Kun poika oli vähän reilu 5 kk tuli itselle sellainen "varma" olo, että nyt on aika :) Nyt ollaan kohta kuukausi tutustuttu kiinteisiin, kaikki uppoaa ja imetän kuitenkin useita kertoja päivässä..

Summa summarum: Uskon että äiti jollain tasolla tietää koska hyvä aika aloittaa! Mulla oli vielä pojan ollessa 4 kk niin selkee olo etten halua vielä kiinteitä antaa.. Lisäksi oli tyytyväinen ja kasvoi tissimaidolla toooosi hyvin! TSEMPPIÄ!!! :D

Kiitos tuesta!

Siis kun oikeasti haluan imettää ja pidän siitä, en tiedä mitä hetkellisiä mielenhäiriötä minulle aina tulee!

Olisi kiva kuulla mikä on sen pitkän ja onnistuneen imetyksen salaisuus?

En ymmärrä miksi aina ajattelen näin. Esikoisen aikaan koko ajan ruoho oli aidan toisella puolella viehreämpää: kun imetin, ajattelin, että olisipa kiva antaa pulloa. Kun sitten annoin pullosta halusinkin taas imettää. Joka asiassa sama juttu!

Mitä varten se kiinteän ruoan antaminen on sinun mielestä niin tärkeää ja ihanaa, että luopuisit sujuvasta imetyksestä sen vuoksi? Ja varsinkin jos vielä pidät imettämisestä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos tuesta!

Siis kun oikeasti haluan imettää ja pidän siitä, en tiedä mitä hetkellisiä mielenhäiriötä minulle aina tulee!

En ymmärrä miksi aina ajattelen näin. Esikoisen aikaan koko ajan ruoho oli aidan toisella puolella viehreämpää: kun imetin, ajattelin, että olisipa kiva antaa pulloa. Kun sitten annoin pullosta halusinkin taas imettää. Joka asiassa sama juttu!

Mä taas halusin pitkittää kiinteiden aloitusta kun on niin helppo antaa vaan tissiä :) Molemmat lapset aloitti kiinteät 6kk iässä ja molemmat oppivat tosi nopeasti syömään isoja annoksia ja eri makuja joten ei todellakaan aina opetteluvaihe kestä pitkään....mutta teet miltä tuntuu :)

Tahdon asiahan pitkään imettäminen onkin, ehkä pelkäät jo valmiiksi epäonnistumista imetyksessä, kun esikoisenkin kanssa meni pieleen. Luota itseesi, rintoihisi ja vauvaasi, kyllä maito varmasti riittää 6kk ainoaksi ravinnoksi, jos ei riitä, niin vauva varmasti sen sulle kovaan ääneen kertoo. ;)

Omia lapsiani olen täysimettänyt 6kk molempia, vaikka ympäristön paineet tuntuivatkin välillä olevan sen suuntaiset, ettei vauva voi pärjätä pelkällä rintamaidolla. Hyvin nuo on molemmat kasvaneet ja kiinteiden aloittamisen kanssa ei ole mitään ongelmia ollut.

Kiitos tuesta!

Mä taistelin ekat puolivuotta. Olin päättäny, et kun kerran maitoa tulee, niin sen imetän. Mun tavote oli siis 6 kk imetys.

Sit kun se oli täys, huomasin, et no voin mä vielä vähän aikaa jatkaa, meni jo niin rutiinilla. Lopulta imetin 9 kk vähän "hurauksessa", en ees huomannu ajankulua. Lopetin, koska piti alkaa lääkekuuri, jonka aikana ei saanu imettää. Muuten oisin voinu jatkaa vieläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä varten se kiinteän ruoan antaminen on sinun mielestä niin tärkeää ja ihanaa, että luopuisit sujuvasta imetyksestä sen vuoksi? Ja varsinkin jos vielä pidät imettämisestä?

En todellakaan tiedä!

Mitä aikasemmassa vaiheessa alotat antamaan "vierasta" ruokaa, sitä suurempi riski allergioille...

Tahdon asiahan pitkään imettäminen onkin, ehkä pelkäät jo valmiiksi epäonnistumista imetyksessä, kun esikoisenkin kanssa meni pieleen. Luota itseesi, rintoihisi ja vauvaasi, kyllä maito varmasti riittää 6kk ainoaksi ravinnoksi, jos ei riitä, niin vauva varmasti sen sulle kovaan ääneen kertoo. ;)

Omia lapsiani olen täysimettänyt 6kk molempia, vaikka ympäristön paineet tuntuivatkin välillä olevan sen suuntaiset, ettei vauva voi pärjätä pelkällä rintamaidolla. Hyvin nuo on molemmat kasvaneet ja kiinteiden aloittamisen kanssa ei ole mitään ongelmia ollut.

Tuo on hyvä pointti! Pitäis vaan saada taottua kaaliin, että kyllä tää onnistuu eikä oo mitään ydintiedettä. Esikoisen aikaan luotin sokeesti, et onnistun ja sitte käviki toisin, josko nyt menis päin vastoin. :)

Tuo on hyvä pointti! Pitäis vaan saada taottua kaaliin, että kyllä tää onnistuu eikä oo mitään ydintiedettä. Esikoisen aikaan luotin sokeesti, et onnistun ja sitte käviki toisin, josko nyt menis päin vastoin. :)

Onnistuu se apinoiltakin! ;)

Meillä poika on täysimetetty seitsenkuiseksi. Hyvin silti oppi syömään kiinteitä. 1v1kk:den iässä veti jo grillattua kanaa isoja paloja.. :p Anna mennä vaan tissillä pitkään. Jos nyt lahdet antamaan kiinteitä niin sitten sua myöhemmin kaivaa että olis kuitenkin pitänyt imettää pidempään..

Yhteistyössä