Miten onnistu eiliset jäälyhdyt yms härpäkät?

• Viestiketjun aloittaja galluppi
  • Ensimmäinen viesti
No niin! Täällä taas!
Mun jäälyhdyt jääty umpijäähän ämpäreihin. :ashamed: Tuolla saunan nurkalla ne on vieläkin... menin eilen illalla niitä kaatamaan pois ja paskat, ne oli jo kaikki umpi jäässä! Mä ajattelin että siihen menis ainakin vuorokaus.... Nyt mä olenkin koko aamun pohtinu millasella vehkeellä ja miten siihen teen reiän kynttilälle ja pakkohan siihen toinenkin rööri on tehdä, muuten se ei saa ilmaa !
Jos tekis ihan uudet ja huolehtis niistä jonkin verran paremmin....
:snotty:

-Jonttu-
Tulipa mieleen, että olis aika hauska nyt kun kunnon pakkasia, tehdä langasta ja jääpaloista joku koriste ulos roikkumaan. Esim. jääpalamuottiin vettä, ja upottaa langan veteen aina paikkapaikoin, ja kun on jäässä niin irrottaa ja ripustaa :)

nanna
Jos ei meinaa irrota, niin valelkaa vähän lämmintä vettä siihen sangon päälle.
Sit jos reikää siihen lyhtyyn teette, niin kandee käyttää jotain ruuvimeisseliä tms., muuten hajoaa, jos jollain lekalla siihen kopautatte.

kb
Eilen hain kaupasta ämpärit 15 kpl. En laittanut yöksi jäätymään etteivät jäädy liikaa. Tänään kokeilen. Jospa laittaisi mukaan jotain lisukkeita. Ruusunlehtiä olen joskus käyttänyt, näyttävät tunnelmallisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Sit jos reikää siihen lyhtyyn teette, niin kandee käyttää jotain ruuvimeisseliä tms., muuten hajoaa, jos jollain lekalla siihen kopautatte.
menee ikä ja terveys jos siihen nyt rupeaa ruuvvimeisselillä kairaamaan reikää.... :snotty:
Mä olen aina luullu että se on hellpoa hommaa noiden lyhtyjen teko, kukaan ei voi epäonnistua... paitsi minä. :ashamed:

kanelisokeri77 harmaana
Teen ite niin, että vien sankon kyppäriin ja käännän nurinpäin. Valelen kuumaa vettä päällä kunnes lyhty irtoaa sankosta. Sit hanasta vettä lyhdyn päälle keskelle ja vesi uurtaa kolon siihen. Reunoja saa kans isommaksi kun vaan laskee vettä päälle haluamaansa kohtaan. Sit vaan vedet pois ja lyhty ulos.

vieras
Yhden unohdin ja jäätyi umpeen. Mies kaiverti siihen reiän ja nyt siellä on ulkovalosarja sisälle, siit tuli hieno =)
Sit kahdesta irtosi kipatessa muutama isompi lohkare, mut sain ne paikoilleen ja ruiskutin yskänlääkeruiskulla ( ei ollu muuta siihen hätään :D ) lämmintä vettä liiman tapaan =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhden unohdin ja jäätyi umpeen. Mies kaiverti siihen reiän ja nyt siellä on ulkovalosarja sisälle, siit tuli hieno =)
Sit kahdesta irtosi kipatessa muutama isompi lohkare, mut sain ne paikoilleen ja ruiskutin yskänlääkeruiskulla ( ei ollu muuta siihen hätään :D ) lämmintä vettä liiman tapaan =)
Niin ja pakkasta täällä oli koko päivän n. -20. Olivat n. 8h ämpäreissä ja yksi joka meni umpijäähän oli kauemmin.

nanna9
Alkuperäinen kirjoittaja Lumentuva:
menee ikä ja terveys jos siihen nyt rupeaa ruuvvimeisselillä kairaamaan reikää.... :snotty:
Mä olen aina luullu että se on hellpoa hommaa noiden lyhtyjen teko, kukaan ei voi epäonnistua... paitsi minä. :ashamed:
Tarkoitin kyllä silloin, kun se jäälyhty ei tosiaan ole ihan umpijäässä.

nonne
Laittakaahan joku kuvia :)
Itse laitoin vasta tänään tuossa päivällä,kauankohan pitää antaa olla että jäätyvät hyvin? En ole ennen tehnyt :/ ja laitoin myös maitopurkkeihin ja kakkuvuokiin ne saa jäätyä ihan kauttaaltaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja nanna9:
No, millä mä siihen reiän teen. Se kaira ois ehkä aika kova sana.... :ashamed: Kyllä mä sen nyt ymmärrän ettei sitä kannata lekalla nuijia jos se umpijäähän on menny... Kyllä näistäkin tuli sitten murhe! Mutta lyhdyt mä haluan. piste.

Reiän saa helposti, kun keittää vedenkeittimellä (tai pannulla) vettä ja lorottaa siihen kohtaan mihin reiän tahtoo.

Ja kuten joku jo totesi, saa jäälyhdyn ehjänä ämpäristä pois siten, että valuttaa haaleaa/lämpöistä vettä päälle.

kanelisokeri77 harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja nanna9:
No, millä mä siihen reiän teen. Se kaira ois ehkä aika kova sana.... :ashamed: Kyllä mä sen nyt ymmärrän ettei sitä kannata lekalla nuijia jos se umpijäähän on menny... Kyllä näistäkin tuli sitten murhe! Mutta lyhdyt mä haluan. piste.
Katso vinkkini tuolta ylempää tässä ketjussa. Eli se näyttää kuin ois umpijäässä, mutta kun lasket keskelle vettä niin jää sulaa päältä ja näet reiän siellä keskellä.

Yhteistyössä