Miten on mahdollista??

Pojalleni tulee Laudatur Englannista :flower: ja hyvä niin, mutta miten on mahdollista, että samainen poika pääsee juuri ja juuri läpi ruotsin kursseista???

Itsestäni tuntuu (en välttis ole oikeassa) että jos osaa englantia tosi hyvin niin kai sen ruotsinkin pitäisi sujua vähän paremmin??

Ihan kuin asenteesta tai opettajasta on kyse nyt??

Opettaja on ihan kuuluisa siitä miten kamala on pojille ja vastaavia tapauksia löytyy samaisesta lukiosta useampia :(

Mitä mieltä te, jotka ymmärrätte asiaa enemmän olette?? :)

mustikkatassu
ei se, että on hyvä englannissa tarkota sitä, että muut kielet hoituu yhtä hyvin =)

minulla enkku on hyvin hallussa, mut ruotsi tökkii jonkin verran :( saksasta ja venäjästä puhumattakaan :ashamed:

minäkin sain englannista arvosanaksi M,mutta ruotsista A:n...jos osaa englantia hyvin niin siitä on kieliopillisesti apua mm. ruotisin kielessä mutta itelleni oli tosi vaikeita ruotsin sanat.ja kun ainetta kirjoittaa kirjoituksissa niin sanathan ne on jotka PITÄÄ olla oikein..
onnea ällästä :flower:

mulla oli sama. tai siis, englannista kirjoitin L, ruotsista muistaakseni M ja venäjästä just ja just pääsin läpi :whistle:

tosin mulle englanti tuntuu tulevan luonnostaan, ruotsi jotenkuten ja venäjää kun aloin lukemaan niin hukkasin muutenkin innon opiskeluun siinä samalla.

ei se välttämättä kyllä opettajasta kiinni ole.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:01 mustikkatassu kirjoitti:
ei se, että on hyvä englannissa tarkota sitä, että muut kielet hoituu yhtä hyvin =)

minulla enkku on hyvin hallussa, mut ruotsi tökkii jonkin verran :( saksasta ja venäjästä puhumattakaan :ashamed:
Joo, saksan tämä poika hylkäsi jo ala-asteen jälkeen - ei tykännyt yhtään...

Tyttö, joka on lukion ekalla lukee vaikka mitä kieliä (italia, espanja, latina...), mutta ei saksaa, inhoaa sitä jostain ihmesyystä :(

Oliskohan sillä mitään tekemistä asian kanssa, että englanti on oikeasti erittäin yksinkertainen kieli, tyhmempikin sen oppii, koska sitä kuulee joka paikassa. Ruotsia sen sijaan harvemmin missään kuulee, ja siinä on omat kieliopilliset kommevenkkinsä (en grön bil - den grönä bila jne., yksikön ja monikon määräiset ja epämääräiset, omistusmuodot jne.), jotka pitää opetella ulkoa.

Riippuu hyvin paljon kiinnostuksesta ;) Mun veli joutui uusimaan pari ruotsinkurssia, ja englannista tuli muistaakseni eximia. Kun se ruotti ei kiinnostanu pätkääkään. Englanti taas hoituu ihan vasemmalla kädellä, varsinkin kun tietsikkahommia harrastaa, niin sitä kieltä on joka puolella, ja leffoissa, peleissä, musiikissa yms.

mutta veljellä siis kiinnostuksesta kiinni tuo asia :kieh: <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:07 evita kirjoitti:
Tuleeko laudatur Englannista vai englannista? :D
:D :D olen pikkuhiljaa pääsemässä kielipoliisien suosioon...
näin väsyneenä kun kirjoitan niin vielä helpommin huomaa, ettei suomi (Suomi) ole äidinkieleni :) ja mieheni viljelee tosi omituisia lauserakenteita, jotka näkyvät tarttuvan :)

stranger
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:04 vieras kirjoitti:
Oliskohan sillä mitään tekemistä asian kanssa, että englanti on oikeasti erittäin yksinkertainen kieli, tyhmempikin sen oppii, koska sitä kuulee joka paikassa. Ruotsia sen sijaan harvemmin missään kuulee, ja siinä on omat kieliopilliset kommevenkkinsä (en grön bil - den grönä bila jne., yksikön ja monikon määräiset ja epämääräiset, omistusmuodot jne.), jotka pitää opetella ulkoa.
Tämä minunkin mielestäni on se pointti.
Lisäksi Suomi-Ruotsi vastakkainasettelu joka paikassa vaikuttaa myös haluttomuuteen opetella kieltä.

mustikkatassu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:10 Provo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:07 evita kirjoitti:
Tuleeko laudatur Englannista vai englannista? :D
:D :D olen pikkuhiljaa pääsemässä kielipoliisien suosioon...
näin väsyneenä kun kirjoitan niin vielä helpommin huomaa, ettei suomi (Suomi) ole äidinkieleni :) ja mieheni viljelee tosi omituisia lauserakenteita, jotka näkyvät tarttuvan :)
oi, saako udella mikä on sun äidinkielesi?? en oo ikinä edes ajatellut ettei se olis suomi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:11 stranger kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:04 vieras kirjoitti:
Tämä minunkin mielestäni on se pointti.
Lisäksi Suomi-Ruotsi vastakkainasettelu joka paikassa vaikuttaa myös haluttomuuteen opetella kieltä.
Aivan, nuortenhan pitää "inhota" Ruotsia - ja siinä samalla myös ruotsia. Keskustelu pakkoruotsin välttämättömyydestä tai tarpeettomuudesta herättää varmasti nuorilla inhon kieltä kohtaan: kun kerran aikuisetkin on sitä mieltä ettei sitä ole tarpeellista opetella, niin totta kai nuoret menee mukaan sellaiseen.

Bodomska
Minä en ole ylioppilas mikä varmaan ei ole yllätys, mutta ei kai yksi opettaja voi päättää yo-todistuksen arvosanaa. Eikös se lähde eteenpäin lautakuntaan päätettäväksi. Joo olen tyhmä, mutta nyt vastatkaa asiallisesti thanksista rallaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:15 SolAngel kirjoitti:
Totta kai se on opettajan vika jos pojalla huonosti menee :LOL:.
Ei kokonaan, mutta kyllä kyseinen miesopettaja on ihan hirveä pojille, miehen siskon poikakin kävi yhden lisävuoden samaisen opettajan vuoksi ja lopulta vaihtoi opettajaa, jolloin kaikki sujui OK.

Kyllä opettaja sentään kai jotain vaikuttaa opiskelumotivaatioon??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:19 Provo kirjoitti:
\
Ei kokonaan, mutta kyllä kyseinen miesopettaja on ihan hirveä pojille, miehen siskon poikakin kävi yhden lisävuoden samaisen opettajan vuoksi ja lopulta vaihtoi opettajaa, jolloin kaikki sujui OK.

Muistuttaisin näille "vaihdan koulua/opea kun vanha vainoaa mua" -tyyppejä, että työpaikalla ei sitä veemäistä pomoa niin vain vaihdetakaan, vaan kaikenlaisten ihmisten kanssa on tultava toimeen. Usein luulo, että opettaja vainoaa tiettyjä tyyppejä, on tosiaankin vain luulo, tai sitten se tyyppi on todella tehnyt jotain minkä takia on open syynissä. Ei kukaan ota silmätikukseen ketään sillä periaatteella, että tämä sattuu edustamaan tiettyä sukupuolta tms.

\
\

Totta kai voi. Ihmisten oppimis- ja opettamistyylit ei aina natsaa, eikä henkilökemiatkaan. On vaan NIIN tyypillistä nykyajan vanhemmille etsiä aina ensimmäiseksi syyllistä opettajasta, koulujärjestelmästä tms. jos joku mättää ja opiskelu ei suju toivotulla tavalla. Peiliin katsominen vois joskus olla ihan paikallaan sekä opiskelijalle/oppilaalle että vanhemmillekin. Tämä pätee myös käänteisesti: poikasi englannin opettaja tuskin saa kiitosta hyvin tehdystä työstä menestyksestä huolimatta...

siinä olet täysin oikeassa että opettajan taito opettaa vaikuttaa suuresti. mua yritti nutturapäätyrannit opettaa tuloksetta mutta eräs nuori huumorintajuinen, joustava ja ymmärtäväinen opettaja sai mulle päättötokariin 7n sen 4sen sijaan :flower:
enkun ja ruotsin yhteys sen sijaan mun mielestä ei pidä paikkaansa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:22 SolAngel kirjoitti:
\
\

Totta kai voi. Ihmisten oppimis- ja opettamistyylit ei aina natsaa, eikä henkilökemiatkaan. On vaan NIIN tyypillistä nykyajan vanhemmille etsiä aina ensimmäiseksi syyllistä opettajasta, koulujärjestelmästä tms. jos joku mättää ja opiskelu ei suju toivotulla tavalla. Peiliin katsominen vois joskus olla ihan paikallaan sekä opiskelijalle/oppilaalle että vanhemmillekin. Tämä pätee myös käänteisesti: poikasi englannin opettaja tuskin saa kiitosta hyvin tehdystä työstä menestyksestä huolimatta...
NIIIIIIN samaa mieltä kanssasi. Saisivat nämä ruikuttaja-vanhemmat mennä päiväksi yläasteikäisiä paimentamaan ja opettamaan ruotsin epämääräisiä verbejä yli kahdellekymmenelle 'pakkoruotsi on p'erseestä' -huutavalle hormonihäiriöisille teineille, joita vanhemmat on pitäneet pienestä lähtien kuninkaallisina ja toitottaneet miten mahtavia he ovat joka asiassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:17 Bodomska kirjoitti:
Minä en ole ylioppilas mikä varmaan ei ole yllätys, mutta ei kai yksi opettaja voi päättää yo-todistuksen arvosanaa. Eikös se lähde eteenpäin lautakuntaan päätettäväksi. Joo olen tyhmä, mutta nyt vastatkaa asiallisesti thanksista rallaa.
Joo ei se kyllä yhdestä opesta roiku se arvosana. Kyllä se lopullinen arvosana tulee yo-lautakunnalta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:34 Miri kirjoitti:
\
Joo ei se kyllä yhdestä opesta roiku se arvosana. Kyllä se lopullinen arvosana tulee yo-lautakunnalta.
Juups, mutta poikani ei siis kirjoittanut ruotsia ollenkaan, vaan kyse oli kurssiarvosanoista :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:36 Provo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:34 Miri kirjoitti:
\
Juups, mutta poikani ei siis kirjoittanut ruotsia ollenkaan, vaan kyse oli kurssiarvosanoista :)
Jaaa...no se voi olla, että pärjää englannissa, mutta ruotsissa ei. Onhan näitä, kyse nyt kuitenkin on aika erilaisista kielistä.
Kielellisesti monilahjakkaita ihmisiä on kuitenkin aika vähän...mun isosisko on semmonen, kirjoitti englannista, ruotsista, saksasta ja ranskasta kaikista laudaturit. Me kaikki muut osataankin sitten englantia huomattavasti paremmin kuin muita kieliä.

Mulla oli ainakin aivan järkky ruotsinope, sekä yläasteella että lukiossa ja kyllä se vei kiinnostuksen koko hommasta.

Englatia toki kuulee ja lukee paljon, mutta ei se mikään sen helpompi kieli ole. Bad english on maailman puhutuin kieli, mutta koitakaapas puhua englantia ihan oikein! Tai kirjoittaa! ou nou...

Yhteistyössä