Miten on, jos alle 3v lastaan kotona hoitava tulee kipeäksi, saako isä olla palkallisesti

Alkuperäinen kirjoittaja ihme meininki teillä:
En tiedä miten nämä asiat oikeasti menee. Mutta meidän terkka kirjoittaa lapselle sairaslapun jos äiti on sairas. Silloin isä saa jäädä kotiin hoitamaan lasta, kun äiti on siinä kunnossa ettei voi lastaan hoitaa.

Miksi te neuvottelette sairas asioista työnantajanne kanssa? Asiat pitää hoitaa niin, että lääkäri (tai terkka, jos työnantaja sen hyväksyy) kirjoittaa poissaolosta lapun ja siihen on työnantajan turha naputtaa yhtään mitään.

Oma on asianne, jos haluatte kuume houreissa hoitaa lapsianne kotona, kun asian voi hoitaa lääkärin kanssa. Harvemmin vaativat hoitamaan lapsia sairaana.
Oikeasti se ei mene näin. Sillä joka jää kotiin on oltava selvitys siitä, miksi toinen on estynyt hoitamaan ja se, että toinen on kotona antaa työnantajalle mahdollisuuden olla maksamatta palkkaa. Pelkkä terkan/lääkärin lappu jommalle kummalle ei käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme meininki teillä:
En tiedä miten nämä asiat oikeasti menee. Mutta meidän terkka kirjoittaa lapselle sairaslapun jos äiti on sairas. Silloin isä saa jäädä kotiin hoitamaan lasta, kun äiti on siinä kunnossa ettei voi lastaan hoitaa.

Miksi te neuvottelette sairas asioista työnantajanne kanssa? Asiat pitää hoitaa niin, että lääkäri (tai terkka, jos työnantaja sen hyväksyy) kirjoittaa poissaolosta lapun ja siihen on työnantajan turha naputtaa yhtään mitään.

Oma on asianne, jos haluatte kuume houreissa hoitaa lapsianne kotona, kun asian voi hoitaa lääkärin kanssa. Harvemmin vaativat hoitamaan lapsia sairaana.
Monessa TESissa sanotaan, että puolison tulee olla ansiotyössä, jotta työntekijällä on oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta palkallisesti. Eli jos toinen on opiskelija tai kotiäiti/isä, niin hänen oletetaan jäävän kotiin.

unna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja unna:
Kuule kun ei se isä saanut jäädä kotiin hoitamaan mahataudissa olevia lapsia kun mä olen vuorotyössä - olin valvonu yön sairaalassa,tulin kotiin aamulla ja kaks tenavaa oksentaa ja ripuloi kaaressa. m¨Mun ois pitäny päästä nukkumaan kun piti valvoa töissä vielä seuraavakin yö.Ei auttanu,piti pysyä päivä hereillä ja korjailla oksennuksia siihen asti kun mies tuli viideltä töistä - sitten pariks tunniks nukkumaan ja taas yöksi töihin. Miehen työnantajan selitys oli ettei siellä kahta tarvita lapsia hoitamassa,vaimoshan on kerta kotona. Juu,kyllä sai sit potilaat sairaalassa taas seuraavana yönä sairaalassa hoitoa virkeältä hoitajalta...Aamulla itellä rytmihäiriöitä ja oksettava olo - ihan yliväsymyksestä!
No haloo! Et sinä itse ollut tuossa sairas.
No haloo ittelles vaan! Yritä ite olla yö töissä,hoitaa koko päivä sairaita lapsia ja mennä seuraavaks yöks töihin nukkumatta välillä. Se on aika eri asia olla päivät töissä ja joutua vaikka valvomaan yöllä kotona välissä - sitähän lapsiperheen arki on yleensäkin.Alle 10v lasta saa jäädä kolmeks päivää palkallisesti hoitamaan ja mun mielestä sen pitäis koskea myös isää silloin jos perheen äidillä on nukkumispäivä oltuaan yön töissä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja unna:
No haloo! Et sinä itse ollut tuossa sairas.
No haloo ittelles vaan! Yritä ite olla yö töissä,hoitaa koko päivä sairaita lapsia ja mennä seuraavaks yöks töihin nukkumatta välillä. Se on aika eri asia olla päivät töissä ja joutua vaikka valvomaan yöllä kotona välissä - sitähän lapsiperheen arki on yleensäkin.Alle 10v lasta saa jäädä kolmeks päivää palkallisesti hoitamaan ja mun mielestä sen pitäis koskea myös isää silloin jos perheen äidillä on nukkumispäivä oltuaan yön töissä.
[/quote]

Pakkohan se on vaan sitten olla. Mä olen joutunut niin paljon valvomaan ja kärsimään kaiken maailman uniongelmista että ajattelen että aina sitä yhden päivän jaksaa töissä vaikka nukkumatta. Sitten kun tulee rajuja fyysisiä oireita niin vie kyvyn hoitaa lasta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Mun mielestä ei saa. Kotiäidin (tai -isän) on kyettävä hoitamaan lapsia vaikka pää kainalossa :kieh: . En tiedä sit jos kotona oleva vanhempi joutuis sairaalaan.
tää on ihan työnantajasta kiinni. Pakko ei oo mutta halutessaan voi maksaa. Kuten oon itekkin saanut yli 10 vuotiaan lapsestakin kun siihen oli pätevä syy

*
Mä jouduin sairaalaan silloin kun lapsi oli 3 kk ikäinen. Ja ei isä saanut jäädä hoitamaan lasta. Totta kai jäi mutta kulutti siihen joustovapaitaan ja muita lomiaan. Kysyin lääkäriltä lappua mutta sanoi että hän voi kirjoittaa vain että minä olen sairaana ja lapsen takiahan se mies kotiin jäisi. KELAn omavastuuaika on 14 päivää ja mun saikku oli muistaakseni 12 päivää niin ei alettu sohlailemaan mun äitiyspäivärahan kanssa vaan mies oli sen muutaman päivän kotona kun häntä tarvitsin täällä.

Yhteistyössä