miten omaan sänkyyn ja nukahtanaan itse?

Neuvoja kaipailen miten saan 2 vuotiaan nukkumaan omaan sänkyyn. Pojan sänky on meidän sängyn vieressä mutta ei silti halua nukkua siinä.Ostimme hänelle uuden oman lasten pikkusängyn kun luulimme ettei jostain sysytä halua nukkua pinnasängyssä mutta sama homma. Olen yrittänyt tehdä sängystä kivan lakanoilla ja nalleilla jne. Kun yritän ehdottaa että nukkuisi omassa sängyssä ei halua ja jos laitan väkisin tulee itku.
Toinen ongelma on se että nukuttamiseen voi pahimmillaan mennä jopa tunti. Eli poika ei nukahda vaan villiintyy ja vehtaa vaikka kuinka kauan. Yleensä luoetaan satu ja sitten sammutetaan valot, mutta poika vain jatkaa vehtaamista ja puhelua jne.
Tavoite olisi se että saismme pojan nukkumaan omaan sänkyyn ilman sen kummemmpia nukutuksia, esim vain satu ja hyväyöt ja sitten alkaisi ite nukkumaan. Oisiko teillä minulle neuvoja ja konsteja?
 
no mulla kyllä paljon pienempi lapsi eli 1vee täyttää tänään ja 8kk asti on opetettu nukahtamisjuttuja.meillä edettiin pikkuhiljaa että eka nukahti syliin ja sit viereen ja nyt otan eka rauhoittumaan viereen ja sit nostan horroksessa/rauhallisena omaan sänkyyn johon nukahtaa.välillä onnistuu ihan vaan sänkyyn viemisellä.

välillä edelleen vaikeaa tuo rauhoittuminen mutta en anna periksi eli en nosta pois vaan tyynnytän tassulla.voisikohan se sopia teille?ekaks varmaan kannattaa opettaa rauhoittumaan teidän viereen ja sit pikkuhiljaa omaan sänkyyn.meillä tuo vehtaaminen liittyy väsymykseen eli tarvitsee napakan tassutuksen ettei nouse seisomaan ym.sängyssä.

mulla ei ole kaksivuotiasta lasta eli en tiedä millaisia ovat mutta toivottavsti näistä jotain apuja on....
 
laiska Paavo-Riikka
Meillä vaati vähän huutoa ja hermoja, mutta nyt nukutaan ihan itsekseen omaan sänkyyn (eikä koskaan ennen ole meillä näin tapahtunut!). En siis antanut periksi, vaan vajaan viikon ajan kävin aina pitenevin välein laskemassa protestoivan lapsen takaisin sänkyyn (meillä siis vielä pinnis, josta ei pääse itse pois)... sovellettuna siis olisiko jotain takaisin sänkyyn viemistä rauhallisten iltarutiinien ja sängyssä luetun iltasadun tms??? jälkeen, jos siis ei sinne muuten jää. Vaatii muutaman illan panostuksen, mutta meillä ainakin toimi ja hyvillä mielin mennään meillä kaikki nukkumaan nykyisin. Jätä siis vaan sänkyyn hyvän yön toivotusten jälkeen ja aina sama homma. Kun on hyvät yöt toivotettu, niin muuta palvelua ei enää tipu, kun takaisin sänkyyn vieminen. Itse harrastin myös sitä, että joka ilta menin aina vaan kauemmas ja kauemmas sängystä laulamaan iltalaulun ja sen jälkeen poistuin kokonaan, kun lapsi oli rauhallinen. Toivottavasti sekavasta sepustuksestani on edes jotain vinkkiä... Kaikki lapset ovat kuitenkin yksilöitä ja mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.
 
Meillä meni vähän samaan tyyliin kun edellisellä. Tyttö oli vuoden kun minulle riitti pitkä nukutus rumba iltaisin. Laitoin tytön sänkyyn ja jätin sinne halausten ja pusujen jälkeen nukkumaan. Eka iltana huusi mut seuraavana vähän enää inisi ja kolmantena nukkui ihan kiltisti.
Joskus saattaa kuulua jonkin aikaa kova äänistäkin höpöttelyä tai hyrinää mutta sinne se silti nukahtaa.
 
Mulla kans samanlainen ongelma, tosin neiti on vasta vuoden ikäinen. En tiiä, miten sen saisin yksin nukkumaan, kun heti kun lasken käden irti ja oon lähtemässä pois, alkaa karmea huutaminen. Ja kun vielä asutaan kerrostalossa, huudattaminenkaan ei pidemmän päälle kuulosta hyvältä (ajatellen naapureita). Kun olis niin helppoa, kun ei tarvitsisi tehdä pitkiä nukutusrumpia. Mut kai se tästä tasaantuu, toivotaan niin =).
 
Meillä poika reilu 2,5v ja ennen nukahtanut hyvin. Meillä ei siis ongelma ole omaan sänkyyn nukahtaminen vaan nukahtaminen yleensäkin. Eli nyt parin viikon ajan en ole saanut poikaa mitenkään nukahtamaan,en vaikka jäisin ite viereen paijaamaan eikä myöskään jää ite sänkyyn vaa tulee heti pois sieltä. Olen nyt joka ilta yrittänyt pari tuntia nukuttaa,mut ei nukahda ennenkun iskä menee pojan kans nukkumaan,menee aikasemmin minua nukkumaan kun herää aamulla aikasin töihin. Ennen poika nukahti joko niin että jätettiin itekseen huoneeseen ja ovi rakosilleen tai sitte 5-10 minuutissa kun paijasin poikaa tai vaan olin vieressä. Voiko olla joku ikäkausi menossa,on nyt tullu pikkasen enemmän tota uhmaakin. Alkaa rasittaa noi illat.
 
meillä oli ennen hirvee nukutus rumba mutta sitten noin kuukausi sitten (poika nyt 1½v) laitoin pojan omaan sänkyyn ihan vaan huvikseni illalla ( sänky samassa huoneessa kuin meidän) ja sanoin että hyvää yötä nyt ruvetaan nukkumaan ja siinä se poika noin tunnin pyöri kun minä katoin tv:tä mutta ilman kitinöitä sitten lopulta nukahti ja näin meillä on tehty siitä lähtien joka yö :) poika siis enne nukutettiin meidän sänkyyn ja sitten varovasti nostettiin omaan sänkyyn. voi olla tietenkin jotain vaikutusta että meillä on myös 2kk vauva ja ehkä poika sen takia rupee jo ite nukkumaan kun haluaa olla iso poika =)
 
Univelkainen äiti
Hei!

Minulla ei ole varsinaisesti vastausehdotusta, mutta haluan kertoa oman esimerkkini. Eli meidän tyttömme (nyt 1 v 9 kk) vietiin ensimmäiset 1,5 vuotta unille omaan sänkyyn, toivoteltiin kauniita unia ja sinne hän nukahti omia aikojaan - koskaan ei ollut ongelmia. Sitten yhtäkkiä nukahtamisesta onkin tullut tosi ongelma: hän ei uskalla jäädä yksin sänkyyn. Tätä on jatkunut nyt reilut 2 kk ja kaikkea ollaan yritetty. Nyt hän nukahtaa pitkän laulelun jälkeen (nukuttamiseen menee jopa tunti) ja jos sängyn vierestä poistuu hänen ollessa vielä hereillä, alkaa hän hätääntyneenä itkeä. Ollaan myös nukutettu omassa sängyssämme viereen: eipä ole sen helpompaa. Ilmeisesti tämän ikäisillä on nk. eroahdistuskausi, joka vaikeuttaa mm. nukkumista (nukahtaminenhan tarkoittaa eroa vanhemmista).

Halusin siis sanoa, että tilanteet vaihtelevat ja aina ei mitkään keinot auta. Meillä odotellaan, että aika hoitaa asian ja pääsemme taas helpompiin iltarutiineihin.

Voimia ja onnea yritykseen!
 

Yhteistyössä