Miten olisi helpoin steriloida mehupullot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiteni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiiteni

Vieras
Pitäisi tehdä punaherukoista mehua maijalla ja pakkaseen ei oikein sovi enää mitään. Perinteisesti siis ajattelin pullottaa. Missä saisin pullot kaikkein nopeimmin ja helpoiten steriloitua? Uunissako? Missä asteessa ja laitetaanko pullot kylmään uuniin. Niin isoa kattilaa ei ole, että pulloja olisi kätevä keittää. Pika-apua mulle please!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
uunissa on hyvä steriloida ja muista steriloida myös korkit keittämällä

Voisitko kertoa tarkemmin tuon uunisysteemin. Missä lämpötilassa, kauanko ja laitetaanko kylmään uuniin (etteivät mene rikki)? Korkit kyllä keitän.

100-150 astetta riittää ja pidä niitä sen aikaa siellä uunissa kun mehut valmistuu ni on varmasti kuumat pullot. miusta keittää korkit ja upottaa sen jälkeen atamooniin. pyöräytä myös kuumissa pulloissa atamon liuosta niin mehut ei rupea homehtumaan.

sama ois edessä kunhan nuo marjat kypsyisivät kunnolla joka kohdasta pensasta.

Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa:
100-150 astetta riittää ja pidä niitä sen aikaa siellä uunissa kun mehut valmistuu ni on varmasti kuumat pullot. miusta keittää korkit ja upottaa sen jälkeen atamooniin. pyöräytä myös kuumissa pulloissa atamon liuosta niin mehut ei rupea homehtumaan.

Kiitos vinkeistä! Voi, että kun ei huvittaisi ryhtyä koko puuhaan, ääh!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa:

Kiitos vinkeistä! Voi, että kun ei huvittaisi ryhtyä koko puuhaan, ääh!

mut se tuoksu on ihana!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja maku myös!!!!!!!!!

Jipii! kohta on mehut pulloissa. Yllättävän hitaasti heruu ;) Uunissa pidän pulloja ja sieltä otan yksitellen täyttöön. Korkit keitin ja upotin atamoniin. Pulloissa en jaksanut sitä läträtä. Toivottavasti säilyy silti. Kiitos vielä kerran neuvoista!

Mä en ole kuumennellut pulloja. Ihan vaan pessyt ja huljuttanut Atamonliuoksella juuri ennen pullotusta. Myös mehuun oon kyl sit lisännyt Atamonia ohjeen mukaan.Lisäksi olen helpottanut omaa hommaani sillä, että mehu saa valua kymmenen litran kattilaan ja oon pullottanut koko satsin kerralla. Mut mä oon jo kolme vuotta joutunut tekemään homman lasten hoidon ohessa, siis yksin. Pitää yrittää minimoida kaikki riskit.

Mehut ovat säilyneet poikkeuksetta tosi hyvinä. On kylmäkellari.

Meillä mehustuskausi taitaa alkaa ensi viikolla. Jos edellisisten vuosien tahdissa pysytään, niin mehua tulee n 150 l ja mahdollisesti omenoista tuoremehut lisäksi.

Miksi steriloida pulloja, kun Hutek Oy tekee hanapusseja Nastolassa. Ei sterilointia, tilaa säästävä säilytys ja käyttö kuten "pahviviini"-pakkaus. Ota yhteyttä.

Yhteistyössä