Miten olette turvanneet asuntolainan takaisinmaksun?

"vieras"
No me ollaan turvattu se sillä, että ollaan otettu tarpeeksi pieni laina, jotta se kestää pienet taloudelliset notkahdukset, kuten nyt minun olon kotona ja tietysti miehen vakituisella työpaikalla. Me ollaan päätetty että talo myydään jos toinen kuolee tai tulee työttömyyttä, jos ei lainan lyhennyksistä muutoin selviä. Me mielummin laitetaan rahat lyhennykseen kuin johonkin ylimääräiseeen takaisinmaksuturvaan, ne kun ei mitään kovin halpoja ole.
 
"mei"
Ostettu pikkuhiljaa metsäpalstoja. Tällä hetkellä tuottaa noin puolet vuoden lyhennyksistä pelkästään polttopuun myyntinä. Jos oikein pahasti pääsee käymään niin saa kone tulla tekemään kuorman puista - niillä maksetaan kevyesti loppu laina pois.

Mutta vaatiihan tuo säästämistä että ollaan noita paloja saatu ostettua. Ja toki joutuu itse työtäkin tekemään virallisen ansiotyön lisäksi. Toisaalta tässä on se puoli että jos jompikumpi jää työttömäksi niin kotoan löytyy työtä. Polttopuuta menisi paljon enemmän kuin ehdimme/jaksamme tehdä.
 
"mona"
Meillä on henkivakuutukset kuoleman varalle että voidaan pitää talo lasten kanssa jos niin ikävästi käy. TYöttömyyttä tai muuta ei oo turvattu ku meillä on sit aika paljon muuta omaisuutta mitä tarvittaessa voi myydä (rahastoja, asunto-osakkeita yms.).
 
"alma"
Lainaa on sen verran, että pärjäisimme ihan ok, vaikka toinen tai molemmat jäisivät hetkeksi työttömäksi. Eli ansiosidonnaisen ajan. Muutakin omaisuutta on, eli sitä myymällä pärjäisimme ehkä pari vuotta lisää.
Yksin en kuitenaan pystyisi lainasta huolehtimaan, eli miehellä on henkivakutuusi
 
"elli"
Mulla on niiiin hatara pää, etten virallisia nimiä muista. Mutta sairastumisen, työttömyyden, kuoleman varalle yksi, sairastumisen varalle toinen vakuutus. Sellainen, että jos sairastuu, saa 20 000€ kertakorvauksena. Toisessa maksetaan esim. pitkän sairasloman ajalta kuukausittaiset lyhennykset.
 
"vieras"
em oltaisiin saatu varmasti kevyesti 300 000 euroa lainaa, mutta käytettiin vähän enemmän aikaa asunnon etsimiseen ja löydettiin meille sopiva 180 000 eurolla. Voidaan lyhentää lainaa normaalisti, vaikka olenkin kotihoidontuella. Meillä on takaisinmaksuturva, mutta koska olen rahoitusalalla töissä, niin olemme saaneet sen minun työsuhde-etuna edullisemmin.
 
Täsmennettäköön vielä, että tarkoitin tilannetta jossa toinen tai molemmat kuolee tai vammautuu työkyvyttömäksi.

Niistä työttömyys-lainaturvista olen minäkin kuullut niin paljon huonoa, etten sellaista edes harkitse :) jopa pankin virkailija sanoi sitä kalliiksi.
 
"MiMeira"
Henki- ja tapaturmavakuutus. . Itse asiass nyt on osin pankin lainaturva kuoleman varalta, mutta se on kallis. Ja sitten ex-vakuutusyhtiön henkivakuutus oli kallis, vaihdoin osan valuutuksista ja liiton alennuksilla sain todella halvan henkivakuutuksen. Sitä jos korottais ja irtisanois ton pankin turvan....
 
"Neljän äiti"
Ei mitenkään. Se sama raha pitäisi tämän kokoisella perheellä löytyä vuokraankin joka tapauksessa, mikä meillä nyt menee asumiseen (lyhennys, sähkö, vesi jne).
 
"vieras"
[QUOTE="mei";25856041]Ostettu pikkuhiljaa metsäpalstoja. Tällä hetkellä tuottaa noin puolet vuoden lyhennyksistä pelkästään polttopuun myyntinä. Jos oikein pahasti pääsee käymään niin saa kone tulla tekemään kuorman puista - niillä maksetaan kevyesti loppu laina pois.

Mutta vaatiihan tuo säästämistä että ollaan noita paloja saatu ostettua. Ja toki joutuu itse työtäkin tekemään virallisen ansiotyön lisäksi. Toisaalta tässä on se puoli että jos jompikumpi jää työttömäksi niin kotoan löytyy työtä. Polttopuuta menisi paljon enemmän kuin ehdimme/jaksamme tehdä.[/QUOTE]

Meillä tässä hieman ylimääräistä päässyt kertymään ja olen vähän miettinyt metsäkauppoja. Millaisia hintoja palstoista pyydetään? Ja teillä tietty oltava kiinnostusta ja kalustoa tehdä polttopuusouvia. Vai liikkuuko tällä alalla bisnestä jossa joku ostaa polttopuidenteko-oikeutta?
 
"MiMeira"
[QUOTE="Neljän äiti";25856186]Ei mitenkään. Se sama raha pitäisi tämän kokoisella perheellä löytyä vuokraankin joka tapauksessa, mikä meillä nyt menee asumiseen (lyhennys, sähkö, vesi jne).[/QUOTE]

Teillä ei oo mitään henkivakuutusta? Pientäkään summaa?
Itse ajattelisin että jos toinen kuolisi, olisin niin maassa pitkän aikaa, että työssäkäynti ja sitä kautta taluden turvaaminen olisi aika heikkoa. Siksi edes puolet lainasta ois hyvä saada maksettua.


Vuokraan voi saada asumistukea, lainaan ei juurikaan.
 
Sellainen jatkokysymys vielä, että kaupattiinko teille lainaturvan lisäksi / asemesta rahasto-osuuksia? Lainaneuvotteluissa kun aloin nikotella lainaturvan suhteen, alkoi täti heti raivokkaasti kaupata rahastosäästämistä. Että pitäisi sitä JOTAIN nyt olla! Sanoin hoitavani asian todennäköisesti henkivakuutuksella, mutta mainospuhe ei kyllä siihen loppunut.
 
"Sanna"
Puolison kuoleman varalta on henkivakuutus, joka kattaa puolet lainasta. Muuten lainaerät on mitoitettu siten, että pystytään maksamaan, vaikka toinen olisikin hoitovapaalla tai työttömänä.
 
maalla asuva äiti
No jos toinen meistä kuolisi tai vammautuisi työkyvyttömäksi, myytäisiin tämä tila ja ostettaisiin pienempi ja helpompi asunto jostain ihmisten ilmoilta. Lisäksi on henkivakuutukset, jos tosiaan tulisi itsellekin sellainen henkinen romahdus, ettei hetkeen kykenisi työntekoon.
 
"vieras"
Sellainen jatkokysymys vielä, että kaupattiinko teille lainaturvan lisäksi / asemesta rahasto-osuuksia? Lainaneuvotteluissa kun aloin nikotella lainaturvan suhteen, alkoi täti heti raivokkaasti kaupata rahastosäästämistä. Että pitäisi sitä JOTAIN nyt olla! Sanoin hoitavani asian todennäköisesti henkivakuutuksella, mutta mainospuhe ei kyllä siihen loppunut.
Ei meillä puhuttu mistään mitään. Mutta lainamme oli alle 100 000, ja omarahoitusosuutemme oli reilusti yli puolet asunnon hinnasta. Jossain muussa tilanteessa on joku yrittänyt rahastosäästämistä kaupitella. Siihen on helppoa todeta, että osaamme hoitaa sijoitustoimintaa ilman välikäsiäkin.

Nyt kun ajattelen, niin nykyinen pankkimme on siitäKIN kiva, että siellä ei ole ikinä kaupiteltu meille yhtään mitään.
 
Meil on pienet henkivakuutukset, jotka kattaa hautajaiskulut. On kaikilla perheenjäsenillä. Lainan takaisinmaksua ei olla turvattu mitenkään. Asunnot kun yleensä on sellasia, että ne voi myydä, jos ei riitä rahaa maksaa lainaa. Lainasumma on sen verran pieni, että vähempi menee nyt asumiseen rahaa, kun mitä meni vuokralla.
 
"vieras"
Sellainen jatkokysymys vielä, että kaupattiinko teille lainaturvan lisäksi / asemesta rahasto-osuuksia? Lainaneuvotteluissa kun aloin nikotella lainaturvan suhteen, alkoi täti heti raivokkaasti kaupata rahastosäästämistä. Että pitäisi sitä JOTAIN nyt olla! Sanoin hoitavani asian todennäköisesti henkivakuutuksella, mutta mainospuhe ei kyllä siihen loppunut.
Tämä on erinomainen esimerkki siitä, ettei pankin virkailija ajattele sinun parastasi vaan omaa parastaan. Pankki saa näistä rahastotuotteista hyvän katteen, ja samalla velallinen maksaa lainaansa hitaammin. Myös pankkivirkailija saa rahastotuotteista bonuksensa.

Mun mielipide on, että jo sulla on samaan aikaan asuntolainaa ja osakkeita/ rahastosijoituksia niin käytännössä silloin sijoitat näihin osakkeisiin velkarahalla.

Kuoleman, työkyvyttömyyden tms varalta voi ottaa henkivakuutuksen tai lainaturvan, mutta rahastotuotteet kivijalkapankista NEVER!

Meillä ei enää ole asuntolainaa, mutta silloin kun oli toinen puoli lainasta oli suojattu kuoleman varalta lainaturvalla. Ajatus oli että siitä toisesta puolesta selviytyy yksinkin.
 
"Minna"
Halpa talo ja vähän lainaa, elämme säästeliäästi. Minulla henkivakuutus (mies ei saanut), molemmilla tapaturmavakuutukset. Säästöjä jonkin verran. Toinen asunto jonka voi myydä tarvittaessa.

Mitään pankin maksullisia palveluita emme halunneet ottaa, vaan olemme koittaneet varautua varmemmilla konsteilla tulevaisuuteen.
 

Yhteistyössä