"vieras"
Heittäytyikö ex hankalaksi? Uhkaili, mustamaalasi, valehteli? Miten lapsen/lapsien kanssa kävi huoltajuusasioissa?
Mulla onneksi tuo tenava, jonka takia ei ole voinut jäädä vaan petin pohjalle, vaan on ollut pakko potkia itseään persauksille, että on jaksanut hoitaa ne kuviot. Lisäksi olin silloin alkuaikoina vielä työelämässä, eli siellä sai muuta ajateltavaa ja lisäksi puhuminen kavereille, läheisille, psykologille tmv. Ja kun osittain sisäistää (kaikkia narskun aivotuksia ei kuitenkaan pysty koskaan saamaan selville), miksi narsku käyttäytyy niin kun käyttäytyy, niin oppii tulemaan sieltä itsesyytösten kolosta pois ja aattelemaan asiaa toiselta kantilta ja käsittelemään sitä narskua ja sen käytöstäkin paremmin. Ja aina kun saa jonkun "erävoiton", niin sisu kasvaa ja häntäkin nousee aina vähän korkeammalle. Ei oo helppoo, tiedän, mutta periksi ei saa antaa. Sitähän se narsku tahtoo -nujertaa sinut lopullisesti.
Mitä väliä sillä on?Alkuperäinen kirjoittaja Mietinpä vaan;25362678:Onko nämä teidän kaikkien narsisti kumppanit ja exät diagnoosin saaneita?
Mun vastaus ei kyll auta kauheasti mutta valitettavasti en ole vieläkään eroon päässyt. Tämä narsisti on puhunut puolelleen kaikki sossuntädit sun muut... Viikottain uhkaillaan, painostetaan jne. milloin mistäkin ja sossun mielestä se on vaan keskustelua...[
mulla ihan sama homma ja mies vielä voitti oikeudessa lapsen itelleen
hei, kerropa mulle sun tarina kuulostaa just samalsta kun mun:/ t: lapsen menettänyt narsistille. rekkaudu niin laitan yvtä?En mitenkään... : / Enkä tule varmaan koskaan pääsemäänkään, ellei kuolo korjaa jompaa kumpaa, sillä sattuu valitettavasti olemaan tuo tenava sen kanssa. Alkuajoista tilanne hieman rauhottunut, mutta edelleen tekee välillä kaikkea kiusaa, haukkuu, kiristää, ja jopa uhkailee, jos ei mene sen pillin mukaan, mutta olen saanut jo itseäni koottua sen verran, että jaksan jo taistella vastaankin, enkä anna enää periksi sen oikkuja ja oppinut muutenkin miten tuota yksilöä käsitellä. Ja aina kun sillä on joku kierroksessa, saan olla hyvinkin pitkään rauhassa, jopa useamman viikon, mutta kun hoito lähtee, lähtee myös exän mopo käyntiin ja meikäläisen kimppuun... Eli merkkejä lukemalla tiedän tasan tarkkaan aina myös exän parisuhdekuviot! Mutta joo, sun on vaan saatava itses kasaan ja laitettava rajat sen touhuille ja myös pidettävä ne. Puhelut aina nauhotukseen ja viestit talteen, jotta voit niitä sitten käyttää myöhemmin tarvittaessa lähestymiskiellon tai vaikka kotirauhan härinnän suhteen.
Jos minua tarkoitat, niin myönnän, että ehkä vähän voimakkaita sanoja, näin jälkikäteen käytettynä, sillä meillä ei ole ollut mitään oikeustaisteluja lapsesta tai huoltajuudesta tmv. eli olen sen suhteen päässyt itse vähällä, mutta henkisesti en. Mutta siinä mielentilassa, jossa toinen on nujertanut sinut ja itsetuntosi maanrakoon, jokainen askel ylöspäin saattaa silloin tuntua taistelulta. Esimerkiksi toisille niinkin vähänpätöseltä kuulostava asia, kuin se, että "uskaltaa" sanoa toiselle, että hei, minä muuten en tuollaista kuuntele ja laittaa esimerkiksi puhelimen kiinni, kun toinen aloittaa sen hirveän haukkuryöpyn tai uhkailut, niin voi tuntua todellakin "erävoitolta" siinä kohtaa, kun ennen olisit vain korvat punaisena kuunnellut, käpertynyt sohvan nurkkaan ja hakenut syytä itsestäsi. Eli kirjaimellisesti ei aina tarkoiteta jotakin taistelua tai asian voittamista sitä toista vastaan, vaan se voi tarkoittaa toisaalta myös itsensä voittamista.Kyllä "vieras" on oikeassa siinä, että tuo narsistiksi leimaaminen on todella helppoa. Varsinkin avioerotilanteessa monilla on se narsistinen tyyli, ilmeisesti suojakuorena, niin kyllähän se puolisosta siltä vaikuttaa että nyt se "todellinen luonne sieltä paljastui"!
Ja toisaalta nuo puheet voittamisista ja taisteluista... no niin, eikös ne exätkin voisi luokitella teidät narsistisiksi, joiden tarkoituksena on vain nujertaa hänet?
Sosiaalitoimistossa toisen mustamaalaamiset ovatkin niin ikäviä ja tyypillisiä aseita nykyään. Exä saattaa tosin puhua ystävilleen taistelevansa lapsistaan kuin urosleijona ja kaiken hän tekee lasten parhaaksi... niinpä niin. Onko kyse narsistisesta toiminnasta? Ehkä, mutta henkilö ei välttämättä koe sitä itse niin.