Miten olet saanut helpotettua raskauspahoinvointia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja admin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

admin

Aktiivinen jäsen
Ylläpidon jäsen
13.04.2010
1 542
11
38
Hei!

Miten olet saanut helpotettua raskauspahoinvointia? Kerro parhaat kikkasi!

Kommenttisi voi päätyä Kaksplussan Näin meillä -palstalle.

Liisa/Kaksplus

Primperan lääke tarvittaessa, esim kummipojan ristiäisiin oli pakko ottaa että pystyin edes laittaa vaatteet päälle.

Ja muuten sit auttoikin kotoa pois lähteminen, vaikka jatkuva pahaolo olikin nii oksensin vain muutaman kerran kodin ulkopuolella - en tosin liikkunutkaan paljoa mihinkään olon vuoksi

Onhan siitä jo aikaa, mutta ainakin se autto, kun oli heti aamulla yöpöydällä valmiina joku hapankorppu tms. jonka mussutin ennen kuin nousin ylös sängystä ja se auttoi myös että oli kokomajan jotain pientä syötävää saatavilla ettei maha tyhjentynyt liikaa. Porkkana maistui hyvin ja sitä oli helppo ottaa mukaan.

Porkkanat, erityisesti jäinen porkkanaraaste. Myös ihan jääpalojen imeskely auttoi. Pahoinvointia oli ensimmäisessä raskaudessa viikolle 20 ja toisessa sitten lähes koko raskauden ajan niin ettei edes vesi meinannut pysyä sisällä.

Minulla auttoi kun söin säännöllisesti ja usein. Vaikka pieniä välipaloja ettei anna verensokerin laskea. Tietysti voi syödä vähän kerralla sekin ehkäisee pahaa oloa...

Mulla auttoi molemmissa raskauksissa salmiakkilakritsi (Bis-Bis) ja salmiakki yleensäkin. Kovin paljon en uskaltanut päivässä salmiakkia syödä, mutta aina pahimman yökötyksen helpotukseen. Lisäksi raitis, kylmä ilma auttoi. Tämän tuli selväksi myös työkavereille, kun huudatin ilmastointilaitetta jääkylmällä omat työvuoroni... :D

Olin sairaalassa tiputuksessa, kun iloinen raskaana oleva sairaanhoitaja meni ohitse ja kertoi käyttävänsä jotain toista, voimakkaampaa pahoinvointilääkettä (itsellä primperan, joka ei auttanut mitään) jota annetaan myös syöpäsairaille sytostaattien aikaan. Yritin saada reseptiä, mutta turhaan. Otti päähän.

En millään! No, onneksi mä en kummassakaan raskaudessa ole oksentanut, mutta toisessa raskaudessa se kuvotus kesti suurimman osan raskaudesta. Vähän auttoi se, että söi säännöllisesti, jos tuli nälkä, tuli myös aivan järjettömän paha olo.

Minulle on auttanut se, että syön KOKO AJAN. Eikä mitään viileitä tai kuivia pikkuvälipaloja vaan oikeaa lämmintä ruokaa. Pieniä annoksia, monta monta kertaa päivässä. Yö onneksi tuonut aina helpotuksen, kun olen nukahtanut. Toinen elintärkeä konsti päivän aloitukseen on ollut se, että heti herättyä juon kaks kolme lasia vettä. Sen jälkeen oksennan ne mahahappoja myöten pois. Tulee hetkellinen hyvä olo,jonka tturvin voin aloittaa jatkuvan syönnin. Hampaat ei kiitä, mutta itse pärjään kohtuullisesti.

Heti aamupisun jälkeen ruokaa naamaan, eipä oksettanut. Ja VESIMELONI! Oli parasta! Raskauduin heinäkuussa, elokuussakin oli vielä törkeän lämpimiä kelejä ja ai että. Lusikalla vaan kovertamaan meloninpuolikasta ja jo parani olo (ja nesteytys)

[QUOTE="xxxxx";30651041]Pahoinvointirannekkeet ehdottomasti! Otin pois vain suihkun ajaksi, ja jo 10 minuutin kuluttua menasi oksu tulla.[/QUOTE]

Joopa joo... Minäkin sorruin hätäpäissäni ostamaan nuo, eikä ollut mitään vaikutusta. Minä veikkaan että sinulle tulisi huono olo suihkussa ilman rannekkeitakin. On raskasta seistä paikoillaan ja kuuma/lämmin vesi ei auta asiaa, kun pintaverenkierto kiihtyy.

En oikeastaan millään. Oksensin alusta loppuun, viikosta 6 viikkoon 38 ja laihduin 15kg. Rannekkeet, lääkkeet ja tiputus auttoivat joka kerta aina vaan vähemmän ja vähemmän. Lopulta en enää edes mennyt osastolle kun oli niin tuskaa saada se neula suoneen kun olin niin kuiva, eikä siitä edes ollut mitään vastaavaa hyötyä, lasku vaan tuli perässä.

Kaikki, siis ihan kaikki tuli ulos viimeistään vartin päästä, ja taistelin aina ihan kauheasti vastaan, että edes vesi olisi kauemmin pysynyt vatsassa. Aluksi koitin kävellä ulkona viileässä ilmassa jne, sitten istuin vain sohvalla ja puhaltelin ja puhkuin ja koitin psyykata vatsaani rauhoittumaan, lopulta vaan makasin vessassa ja itkin.

Kurjaa oloani helpotti eniten luultavasti vertaistuki. Tiesin kaksi muutakin odottajaa samoilta viikoilta joilla pahoinvointi oli tosi pahana, ja oli jotenkin helpottavaa tietää, etten ollut maailman ainoa nainen joka joutui käymään läpi niin kurjaa oloa. Teki mieli lyödä jokaista joka taivasteli helppoja raskauksiaan.

Salmiakki, eukalyptus-mynthonit ja vertaistuki. Hyvänä lisänä kaupan jauhelihaperunasoselaatikko ja omenat. Aamulla tunti pari ennen ylösnousua leipä tms, sit salmiakkia suuhun niin pysty käymään esim suihkussa. Pois kotoa mahd paljon. Syö KOKOAJAN jotain pientä mitä vähänkin teki mieli. Se tieto esim
Kaupassa et muovipussi/vessa-ulko-ovi on lähellä. Pahoinvointi paheni iltaa kohti, mutta yöunet pelasti ja sen kamaluuden sai hetkeksi unohtaa... Hyi!!

Mulla ei ollut aamupahoinvointia vaan paha olo iski aamupäivän aikana. Kuola kieri suussa ja hajut teki pahaa. Neuvola suositteli syömään kevyesti hedelmää ym. Mutta oma oloni vaan huononi. Saatoin yrjötä porkkanat appelsiinit sun muut suositellut aamupalat jotka on terveellisiä. Kun vetäsin aamusta paistetut pekonit, kananmunat paahtoleivällä voideltuna runsaasti oikealla voilla, olo helpotti. Lounaalla iso annos ruokaa, välipalaksi proteiinipitoista, ei hedelmiä. Rahkaa marjoilla, luonnonjugurttia ilman sokeria. Päivällinen pihviä, perunaa, salaattia. Iltapala reilusti voileipiä ja täysmehua. Kun muistaa lenkkeillä päivittäin, pitää stressittömän hetken päivittäin vaikka teen/kahvin kera, ottaa tummaa suklaatia kun siltä tuntuu, pahoinvointi loppui kuin seinään. Ruokaa jotta jaksaa. Ei mitään dieettihommeleita. Niitä ehtii synnytyksen jälkeen. Raskaus on nautittavaksi tehty joten nautitaan. Ensimmäisen lapsen kohdalla yritin sinnitellä hedelmälinjalla ja syödä salaatteja. Lopputulos yrjöä ja huonoa vointia. Lihoin 20 kg. Toisen, kolmannen ja neljännen kohdalla tein toisin. Eli söin runsaasti.Lihoin noin 9-10 kg josta lapsi on painanut 4-4,3 kg. Tarpeeksi ruokaa jotta jaksaa, tarpeeksi liikuntaa jotta kunto pysyy hyvänä. Näillä eväillä jaksaa. Ei kannata uskoa sokeena neuvolan tätejä.

Reilut neljä raskautta takana enkä oksentanut kertaakaan yhdenkään raskauden aikana. Toimin kuten krapulassa. -Siis pahassa krapulassa. Piti juoda useasti hieman. Ja syödä heti herättyään jotain pientä, mikä ei nosta verensokeria liian nopsaan ylös. Sokeripitoiset jutut lähinnä pahensivat oloa. Suola oli myös tärkeä, napsin muruja merisuolaa ellei kunnon ruoka maittanut. Maustamattomasta jogurtista ja appelsiinituoremehusta tehtyä sekoitusta tuli kitattua litratolkulla. Ja popsittua banaaneja. Ja jäätelöä, sen sai nieltyä vaikka kuinka etoi.

ensimmäinen raskaus ja pahoinvointi alkoi heti 5-6 viikon vaihteessa ja sitä sitten on kestänykkin tänne 13 viikolle saakka, nyt rupeaa vasta helpottamaan. pahoinvointia oli vuorokauden ympäri, siinä ei kellon ajat paljoa merkinnyt. ja nyt voin todeta, että ei siihen taida auttaa muu kuin aika! primperanit on menneet 3x pv:ssä, niistä ei suurta apua. syöminen on tietysti tärkeää, se, ettei nälkä kerkeisi oikein tulla. itse olen syönyt n. tunnin-puolentoista välin jotain, se on auttanut hieman. mutta aika parantaa haavat, eikö niin!

[QUOTE="jonna";30668090]Nii joo! Unohdin mainita! Suurin apu oli synnyttäminen! :D[/QUOTE]

Sama minulla. Kaikki konstit kokeilin, mutta jatkuva pahoinvointi ja oksentelu loppui vasta synnytykseen. Hieman helpotusta toi se, että söi kokoajan jotain pientä ja makasi paikoillaan. Sanomattakin on selvää, ettei tämä tehnyt linjoille hyvää, mutta kilot sulivat sitten pikkuhiljaa, kun synnytyksen jälkeen pystyi taas elämään suht normaalisti.

Minulla pahoinvointi alkoi muutaman viikon kuluttua raskautumisestani ja sitä kesti 24 h vuorokaudessa synnytykseen asti. Välillä heräsin keskellä yötä ja oli pakko käydä oksentamassa. Sairaalaan ei tarvinnut mennä, mutta töistä olin monta viikkoa saikulla, kun ei kyennyt liikkumaan ja olemaan pystyasennossa jatkuvan huonon olon takia. Molemmat raskaudet menivät saman kaavan mukaan.

Yhteistyössä