Miten ojennatte tavaroita heittelevää tai vanhemman kimppuun käyvää taaperoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tuulevi";23390110]Nyt täytyy sanoa, että voi jumalauta sinua! Siis 1v. nurkkaan! Tajuatko, että tuonikäinen ei todellakaan ymmärrä, miksi joutuu nurkkaan. Eikä sitä ymmärrä puoli vuotta vanhempikaan.
Tuolla menolla opetat lapsesi siihen, että kiukkua ei saa näyttää.[/QUOTE]

Sano ihan rauhassa vain. Kummasti lyöminen ja tavaroiden paiskominen on nurkan myötä loppunut. Kiukuta saa, mutta esimerkiksi ruokapöydässä ruuan heittely ja raivoaminen ei kuulu meidän perheen tapoihin. Jos lapsi ei pelkällä kiellolla usko, viedään hänet nurkkaan rauhoittumaan.

Sano ihan rauhassa vain. Kummasti lyöminen ja tavaroiden paiskominen on nurkan myötä loppunut. Kiukuta saa, mutta esimerkiksi ruokapöydässä ruuan heittely ja raivoaminen ei kuulu meidän perheen tapoihin. Jos lapsi ei pelkällä kiellolla usko, viedään hänet nurkkaan rauhoittumaan.

Toivottavasti joskus tajuat, miten pieni tuon ikäinen on ja nurkkaan vieminen ei ole sopiva keino tuon ikäiselle.

[QUOTE="tuulevi";23390264]Toivottavasti joskus tajuat, miten pieni tuon ikäinen on ja nurkkaan vieminen ei ole sopiva keino tuon ikäiselle.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten itse toimisit esimerkiksi tuossa aiemmin mainitsemassani ruokailutilanteessa?

Mä mietin tuota jäähyilyasiaa jo ennenkuin raskaaksi tulin. Nyt on alkanut miettimään sitä, että minkäikäisenä sen voi ottaa käyttöön? Tuo 1v3kk taitaa vielä olla liian pieni ymmärtämään syyn ja seurauksen periaatetta.

Mun mielestäni jäähyn aika on vasta, kun lapsi osaa itse kertoa syyn sinne joutumiseen. Toki nuorempien kanssa käytän sylijäähyä jos ei-toivottu toiminta ei lopu, mutta yksinään ei tuolilla taaperoita istuta.

Mun mielestäni jäähyn aika on vasta, kun lapsi osaa itse kertoa syyn sinne joutumiseen. Toki nuorempien kanssa käytän sylijäähyä jos ei-toivottu toiminta ei lopu, mutta yksinään ei tuolilla taaperoita istuta.

Kiitos tästä vastauksesta. :)
Meillä kun pikkumiehellä raivari pukkaa päälle, heittäytyy lattialle raivoamaan. Kurkottaa haluavansa syliin, mutta sylistä rimpuilee heti pois. Ei raukka varmaan itsekään tunnekuohun keskellä tiedä mitä haluais. Tällä hetkellä on rauhassa raivonnut lattialla raivonsa ja minä istunut vierellä. Kun alkaa suurin tunnekuohu tyyntymään, otan syliin ja silloin siihen suostuu jäämäänkin.

Glorinha: ei se toimikkaan kun ne lelut on tosiaan siellä joten mun rangaistus on mennyt ihan hukkaan :D. Oon toki kokeillut keittiön tuoliakin mutta poika ottaa siitäkin kaiken irti ja esim. tänään hän nyppi mun ruusuista terälehtiä ja lauloi kovaa ja korkealta hämä hämä häkkiä joten ei se hälle enää mikään rangaistus ole.. Enkä mä suuttunut, oon ihan äimän käkenä itsekkin mitä tehdä kun tää on mun eka lapsi mutta ehkä se tästä..kai :laugh:.

Jäähyä ei 'asiantuntijatkaan' suosittele alta 3-vuotiaalle. Ei ole kehityksen puolesta mitään edellytyksiä ymmärtää yksinjättöä rangaistuksena. Pikkulapselle yksinjättö on yksinjättö. Se ei auta häntä käsitelemään negatiivisia tunteita mitenkään.

Lapste on niin erilaisia, meilläkin toinen oppi lyömään ennen kuin käveli ja toinen ei ole koskaan yrittänytkään nostaa kättä vanhempia kohti.

Tavaroiden heittelystä on otettu heitetyt lelut pois, kielletty napakasti ja ohjattu heittämään esim. palloa. Vanhempien lyömisestä tiukka ote lapsesta että homma pysähtyy ja kielto perään ja siitä huomio muualle. Paljon selitystä miksi aina kun tilanne on sellainen, että selittäminen kannattaa. Lapsi kuulolle, ei pois silmistä. Sieltä lähtee alkeet ongelmien ratkaisuun keskustelemalla ja sieltä lähtee alkeet omien tunteiden käsittelyyn.

Taapero tarttee apua tunteiden käsittelyyn ja tulkkaamiseen, en tosiaan suosittele mitään jäähyjä vaippaikäisille. Siinä iässä teon ja seurauksen yhteys on hatara, Kaikki pitää olla hyvin konkreettista, Jos taapero korjaa toimintaa jäähyn jälkeen, hän ei siltikään ymmärrä mitä teki väärin vaan reagoi vanhemman toimintaan. Yhtä todennäköistä on, ettei 'rangaistus' vaikuta lapsen toimintaan yhtään mitenkään muuta kuin että eristäminen pelottaa tai saalapsen hämilleen.

[QUOTE="vieras";23390835]Et kysynyt minulta, mutta vastaan: nostamalla lapsi pöydästä pois. 4-vuotiaana lentäisi samasta omaan huoneeseen kuin leppäkeihäs, mutta ei todella 1-2-vuotiaana.[/QUOTE]

Näin toimiessa jää ruoka syömättä ja lapsi jää kitisemään ja kerjäämään ruokaa pöydän viereen, mutta ei suostu edelleenkään syömään, mikäli hänet nostaa takaisin syöttötuoliin. Jos nostan lapsen pois ruokapöydästä ja vien nurkkaan seisomaan minuutiksi ja palautan sitten pöydän ääreen, alkaa ruoka maistumaan. Mainittakoon vielä, että rauhoittumis-/rangaistusnurkka on paikassa, josta lapsi näkee ja kuulee minut ja isänsä, joten emme vie häntä eri huoneeseen yksin.

[QUOTE="vieras";23390822]
Taapero tarttee apua tunteiden käsittelyyn ja tulkkaamiseen, en tosiaan suosittele mitään jäähyjä vaippaikäisille. Siinä iässä teon ja seurauksen yhteys on hatara, Kaikki pitää olla hyvin konkreettista, Jos taapero korjaa toimintaa jäähyn jälkeen, hän ei siltikään ymmärrä mitä teki väärin vaan reagoi vanhemman toimintaan. Yhtä todennäköistä on, ettei 'rangaistus' vaikuta lapsen toimintaan yhtään mitenkään muuta kuin että eristäminen pelottaa tai saalapsen hämilleen.[/QUOTE]

Vau. Sä ns. kirjoitit auki mun syyni olla käyttämättä jäähyä taaperoilla. Fiilikseni siitä, ettei se voi olla toimiva metodi liian pienellä, on siis ollut täysin oikea. Hyvä mieli tulee kun tajuaa tehneensä jotain kasvatuksessa oikein.:)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten itse toimisit esimerkiksi tuossa aiemmin mainitsemassani ruokailutilanteessa?

Ruokaa ei todellakaan heitellä, sehän on selvä.
En anna heitellä ruokaa eli lusikka lapselta pois (jos syö itse), jos ei usko kieltoa ja syötän itse. Tai leipä tms. riittävän kauas ettei pääse heittelemään sitä. Jos ruokailu menee täysin leikkimiseksi niin nostan pöydästä pois, koska ilmiselvästikään ei ole kiljuva nälkä.
Jonkun ajan päästä koitetaan sitten ruokailua uudestaan. Ja jos on jonnekin lähtö edessä niin otan syömistä mukaan.

Glorinha: ei se toimikkaan kun ne lelut on tosiaan siellä joten mun rangaistus on mennyt ihan hukkaan :D. Oon toki kokeillut keittiön tuoliakin mutta poika ottaa siitäkin kaiken irti ja esim. tänään hän nyppi mun ruusuista terälehtiä ja lauloi kovaa ja korkealta hämä hämä häkkiä joten ei se hälle enää mikään rangaistus ole.. Enkä mä suuttunut, oon ihan äimän käkenä itsekkin mitä tehdä kun tää on mun eka lapsi mutta ehkä se tästä..kai :laugh:.

:laugh: Ihana! :D
Yhtä hukassa täällä ollaan. Meille myös tämä viikari on esikoinen, joten... :D

[QUOTE="vieras";23390822]Jäähyä ei 'asiantuntijatkaan' suosittele alta 3-vuotiaalle. Ei ole kehityksen puolesta mitään edellytyksiä ymmärtää yksinjättöä rangaistuksena. Pikkulapselle yksinjättö on yksinjättö. Se ei auta häntä käsitelemään negatiivisia tunteita mitenkään.

Lapste on niin erilaisia, meilläkin toinen oppi lyömään ennen kuin käveli ja toinen ei ole koskaan yrittänytkään nostaa kättä vanhempia kohti.

Tavaroiden heittelystä on otettu heitetyt lelut pois, kielletty napakasti ja ohjattu heittämään esim. palloa. Vanhempien lyömisestä tiukka ote lapsesta että homma pysähtyy ja kielto perään ja siitä huomio muualle. Paljon selitystä miksi aina kun tilanne on sellainen, että selittäminen kannattaa. Lapsi kuulolle, ei pois silmistä. Sieltä lähtee alkeet ongelmien ratkaisuun keskustelemalla ja sieltä lähtee alkeet omien tunteiden käsittelyyn.

Taapero tarttee apua tunteiden käsittelyyn ja tulkkaamiseen, en tosiaan suosittele mitään jäähyjä vaippaikäisille. Siinä iässä teon ja seurauksen yhteys on hatara, Kaikki pitää olla hyvin konkreettista, Jos taapero korjaa toimintaa jäähyn jälkeen, hän ei siltikään ymmärrä mitä teki väärin vaan reagoi vanhemman toimintaan. Yhtä todennäköistä on, ettei 'rangaistus' vaikuta lapsen toimintaan yhtään mitenkään muuta kuin että eristäminen pelottaa tai saalapsen hämilleen.[/QUOTE]

Kiitos tästä kirjoituksesta! =)
En siis jäähyilyjä aloita vielä pariin vuoteen. =) Eli mielikuvitus kehiin ja miettimään parempia tapoja. :D

[QUOTE="tuulevi";23396853]Ruokaa ei todellakaan heitellä, sehän on selvä.
En anna heitellä ruokaa eli lusikka lapselta pois (jos syö itse), jos ei usko kieltoa ja syötän itse. Tai leipä tms. riittävän kauas ettei pääse heittelemään sitä. Jos ruokailu menee täysin leikkimiseksi niin nostan pöydästä pois, koska ilmiselvästikään ei ole kiljuva nälkä.
Jonkun ajan päästä koitetaan sitten ruokailua uudestaan. Ja jos on jonnekin lähtö edessä niin otan syömistä mukaan.[/QUOTE]

Minäkin taas täällä.

Tämän eilisen vastaukseni voisin myös laittaa sinulle:
"Näin toimiessa jää ruoka syömättä ja lapsi jää kitisemään ja kerjäämään ruokaa pöydän viereen, mutta ei suostu edelleenkään syömään, mikäli hänet nostaa takaisin syöttötuoliin. Jos nostan lapsen pois ruokapöydästä ja vien nurkkaan seisomaan minuutiksi ja palautan sitten pöydän ääreen, alkaa ruoka maistumaan. Mainittakoon vielä, että rauhoittumis-/rangaistusnurkka on paikassa, josta lapsi näkee ja kuulee minut ja isänsä, joten emme vie häntä eri huoneeseen yksin."

Tuosta ruokapöydässä temppuilemisesta tuli mieleen, että meillä kävi uniasioissa MLL:n hoitaja ja oli puhe tuosta kiukkuilusta ruuan kanssa. Vaikka sitä ei paljoa ole ollutkaan. Kehoitti kokeilemaan sellaista, että on kuin ei koko temppuilua huomaisikaan ja jatkaisi normaalisti omaa syömistään ja jättää lapsen kiukut sun muut huomioimatta.
Meillä toimi tuo loistavasti! =)

Tuosta ruokapöydässä temppuilemisesta tuli mieleen, että meillä kävi uniasioissa MLL:n hoitaja ja oli puhe tuosta kiukkuilusta ruuan kanssa. Vaikka sitä ei paljoa ole ollutkaan. Kehoitti kokeilemaan sellaista, että on kuin ei koko temppuilua huomaisikaan ja jatkaisi normaalisti omaa syömistään ja jättää lapsen kiukut sun muut huomioimatta.
Meillä toimi tuo loistavasti! =)

Meilläkin tuo toimii silloin, kun on vain pientä kiukuttelua, mutta sitten kun alkaa raivoaminen ja ruuan heittely, ei toimi.

Yhteistyössä