Miten nukutatte illalla 1 v?

Alkuperäinen kirjoittaja Yeb:
Tämän ketjun perusteella kaikki nukahtaa niin hienosti ihan itsekseen :whistle: Meidän puolitoistavuotias nukkuu vieressä ja kun menee nukkumaan niin äiti tai isi sen vartin-puoli tuntia köllöttelee samassa sängyssä kunnes tyttö nukahtaa. Nukkuukin siinä sitten pääsääntöisesti heräämättä aamuun asti.

Kunhan siirtyy omaan sänkyynsä niin opetellaan uudet tavat. Jos nyt tekee jollain tavalla ei se tarkota sitä että näin mentäis loppuun asti. Kukin tyylillään, lapsiakin on niin erilaisia!
aika lailla samanlai meillä toimii nukkumaan meno... =)
 
Omaan sänkyyn opetettiin nukahtamaan 11kk iässä, ekana iltana itki tunnin, sen jälkeen on nukahtanut 1-30 minuutissa, itkee, ja sitten nukahtaa.
Käyn 10,15, ja sen jälkeen 20min kuluttua rauhoittelemassa, jos on tarve.
 
Alusta asti on laitettu omaan sänkyyn rasu kädessä ja tutti suussa. Ikää on kohta 1v. Liikkeellelähdön jälkeen tosin on ollut välillä melkoisen haastavaa saada poitsu yöpuulle, kun konttaa sängyssään. Pari viikkoa on noussut kaiteita pitkin ylös. Liikkeellelähtö tapahtui vasta n.1½kk sitten :whistle:
 
Jos se yksin nukahtaminen ei ole kiinni luonteesta, vaan siitä mihin lapsi opetetaan, niin meidän muksussa on sitten jossain häikkää. Tyyppi on nukahtanut vauvasta asti omaan sänkyynsä, tai viety sylistä puoliunessa sänkyyn ja sinne se on jäänyt. Nykyään vien lapsen unisena sänkyyn, mutta eipä se sinne enää itsekseen nukahda. Vaikka sen sata kertaa kävisin laskemassa lapsen takaisin pitkälleen. Vaikka sen 200 kertaa tekisin. Vaikka tätä on tehty päättäväisesti jo monta kuukautta. Tietty lopulta nukahtaa (5min-1tunnin kuluessa), mutta vieressä minun on useimpina iltoina oltava. Tyyppi on 1v 4kk, ja taitaa olla kovapäinen :LOL:
 
Meillä reilua viikkoa vaille 1-vuotias siirtyi juuri pinnasängystä jatkettavaan sänkyyn.
Pinnasänkyyn nukahtaminen alkoi olla tuskaa, kun kokoaika pyrki poika ylös seisomaan (unissaankin), joten tämä uusi järjestely toistaiseksi lopettanut nuo hulinoinnit. Mutta, parhaiten tuo nukahtaa ja levollisimmin nukkuu kun siihen lapsen sänkyyn illalla nukkum-aikaan kömpii viereen ja silittelee rauhoitellen uneen ja sekin vie aikansa, kun poika mieluummin höpöttelis ja touhuilis. Puhelee itsekseen jo unissaankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
! Onneks näin. Meillä alettiin opetella itsekseen nukahtamista 3kk iässä, kun siirtyi omaan sänkyyn perhepedistä. Oon sitä mieltä, että se ei oo lapsen luonteesta tms. kiinni vaan ihan vain siitä, mihin lapsi on opetettu! Jos viikonkin jaksaa joka ilta vaikka 100 kertaa puolen minuutin välein käydä laittaas makuulleen sinne sänkyynsä niin varmaan alkaa jo tottua! Ikinä en ole huudattanut, kuten toiset säännöt neuvovat. Menen aina kun huuto alkaa, vaikka sitten muutaman sekunnin välein. Kyllä se lapsi siihen jossain vaiheessa kyllästyy/väsyy, kun äidillä vain on päättäväinen ote asiaan.
:LOL: Anteeksi, en voi kuin nauraa. Tai ainakin hymyillä ja todeta että yhden lapsen kanssa on hiukan jäävi antamaan tuollaisia lausuntoja.

Se lapsi kun voi huutaa sitten makuullaan siellä sängyssä kun äiti "päättäväisesti" menee hänet sinne makuulleen laittamaan. Meilläkin tämä 1v2kk saattaa ihan kirkua vaikka kuinka kauan ja huuto vain yltyy kun hänet laittaa makuulleen omaan sänkyyn. Eipä siinä voi kuvitellakaan jättävänsä häntä yksin nukahtamaan. Ja silti hän nukahti koko vauva-ajan yksin kun jätti imetystyynystä tehtyyn "pesään" tutin kanssa.

Eli meillä yksivuotias nukutetaan niin, että minä imetän ja sitten joko minä tai mieheni laittaa tytön sänkyynsä ja makoilee vierellä (sänky kiinni omassamme) pitäen kättä tytön rinnan päällä. Joskun nukahtaa muutamassa minuutissa, joskus alkaa huuto ja sitä kestää kauan. Yksin emme huutavaa lasta jätä.
 
Ensin annan iltamaidon pullosta sylissä. Jos itse katselen telkaa sohvalla, hän nukahtaa siihen syliini. Jos itse menen nukkumaan samaan aikaan, hän nukahtaa kainalooni. Nukahtaminen kestää noin 5 minuuttia yleensä. Nukkui 9 kk asti omassa pinnasängyssä. Nyt nukkuu koko yön vieressäni eikä suostu edes menemään pinnasänkyyn. Koskaan en ole huudattanut. Tuntuisi pahalta laittaa poika pinnasänkyyn huutamaan, koska läheisyyttähän se vaan haluaa. Nukkuu yöllä visusti minun kainalossa ja jos vähän herää niin paijaa tukkaani tai poskeani ja halaa unissaan. Supersöpö.
 
Meillä nukahdetaan vielä tissille, muuten ei enää tissiä juodakaan kuin yöunille mennessä. Useinkin poitsu herää kun lasken hänet sänkyyn ja joskus pitää muutamakin kerta laittaa hänet uudelleen makuulleen tai ottaa vielä syliinkin.
 
Meillä nukutetaan omaan sänkyyn, jonkun aikaa kyllä pitää istua sängyn vieressä. Tai joskus nukahtaa heti itsestään, joskus pitää silitellä vähän pitempään ja joskus sitten ei meinaa nukahtaa millään vaan täytyy laulaa ja silittää ja laskea seisomaan nouseva taapero uudestaan ja uudestaan makuuasentoon.

Ei nukahtaminen ole pelkästään "koulutuksesta" ja vanhempien tavoista kiinni. Toiset lapset vaan jää helpommin yksin ja toiset ei, joillakin sisaruksillakin voi olla ihan erilaiset nukahtamistavat vaikka vanhemmat ovat käyttäytyneet ihan samalla tavalla.
 
Meisän neiti 1v2kk on kova puuhailemaan eikä malttaisi illalla millään rauhoittua. Siitä asti ku oppi seisomaan nousun niin illat ja yöt muuttuivat paljon levottomammiksi. Nyt ollaan siirtymässä pinniksestä pois ihan siitä syystä, että se tuntuu hankalalta. Monelta taholta olen kuullut, että jotain helpotusta saattaisi silläkin tulla... Sen näkee sitten.
Meille ei päde se, että nukahtaisi uudelleen kun yöllä herää. Jos kovin kauan antaa "huhuilla" saa triplaten sen ajan käyttää uudelleen nukuttamiseen.
Yöheräilyt vähenivät siinä vaiheessa kun lakkasimme antamasta iltamaitoa enää puuron jälkeen. Pissailu väheni ja heräily siinä samalla.
Ehkä ne pitkä unet äidillekin joskus suodaan...
 
Meillä vien pojan sänkyyn,tutti suuhun,rätti kainaloon,peitto päälle ja poistun huoneesta. Nukahtaa saman tien. En ole koskaan nukuttanut vaan aina nukahtanut itsekseen. Tietenkin on joitain muutaman illan vaiheita,että ei meinaa nukahtaa,mutta ne menee ana ohi. Esikoisen nukutin vuoden ikään asti sylissä ja sitten niin,että minä makasin vieressä kunnes nukahti. Päätin,että muiden lasten kanssa en toimi samalla tavalla. Eli olen vähän sillä linjalla myöskin,että se mihin opettaa niin tietenkin lapsi tottuu siihen tapaan.
 
Meidän 15 kk vanha tyttö kyllä joutuu välillä huutamaan yksinään sängyssä. Meillä on uhman myötä mennyt kaikki ihan uusiksi ja väsyneen lapsen "nukuttaminen" iltaisin vie kevyesti kolmekin tuntia ja jossain vaiheessa se menee siihen että "huutakoon sitten p*rkele". Ja huutaa puoli tuntia jossei huoneeseen mene ja lopulta nukahtaa. Mutta jos sinne menee rauhoittelemaan, tyttö vaan innostuu ja makuulle laitettaessa kiljuu tuplasti kovempaa. Ja siis meidän tyttö karjuu niin että olkkarissakin sattuu korviin vaikka tytön huone on kauimmaisena. Multa on keinot lopussa. Tässä viimesen puolen vuoden aikana on kokeiltu paijausta, kättä selällä, lukemista ja huoneessa istumista. Ihan tuloksetta joka kerta. Ja lopulta kun tyttö nukahtaa - herää huutamaan useamman kerran yössä. Aika helvettiä täällä on, mutta ei tää varmaan lopullista ole. Että onneksi olkoon vain teille joilla on helposti nukahtavat lapset. Tehdäänkö vaihtarit? :D
 

Yhteistyössä