Miten nopeasti palauduitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peikonlehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peikonlehti

Vieras
Itse olen vasta viidennellä kuulla raskaana ja monet synnytyksen jälkeiset asiat mietityttävät. Olen jo entuudestaan ylipainoinen ja pelkään paisuvani vielä tässä raskauden aikana. Miten ja kuinka nopeasti te jo synnyttäneet olette "palautuneet" entisiin tai jopa parempiin mittoihin synnytyksen jälkeen? Lienee huolenaiheista pienin, mutta silti kaikenlaista tulee mietittyä.

Mulle jäi laitokselle kaikki raskausajan kilot ja muutenkin olo oli aikas "normaali" kun kotiin tulin laitokselta viikko synnytyksestä. Takaisin harrastusten pariin palasin viisi viikkoa synnytyksestä ja 6kg lähti vielä imetyksellä noin kuukaudessa. Eli mulla kroppa palautui muutamassa viikossa.

Painoa taisi tulla reilut 20 kiloa ja niiden karistamiseen meni puolisen vuotta.
Muuten taisin palautua parissa päivässä, mutta raskauden tuomat kilot kesti kauemmin. Tosin en yhtään laihduttanut vaan elin normaalisti.

Ja varmaan vaikuttaa myös se, mihin raskauskiloja kertyy. Mulla kun kaikki tuli suoraan vatsanseutuun, niin kaikki kilot myös lähti heti. Niillä joilla lantio leviää helpommin ja kilot kertyvät reisiin ja takapuoleen, voi palautuminen olla hitaanpaa. Tämä on siis vain mun mielipide tai spekulaatio näistä asioista :)

Esikon kohdalla kaikki kilot jäi laitokselle, mutta muuten paraneminen (episiotomia) kesti jokusen viikon. Kakkosen kohdalla tuli kiloja raskausaikana parikymmentä, joita aloin pudottamaan vasta kun "vauva" oli jo parivuotias. Omasta yritteliäisyydestä oli se kiinni, nimittäin pääsin yhdessä kesässä vain pienellä liikunnan ja kasvispainotteisuuden lisäämisellä nuoruuden mittoihin.

Nyt olen keskittynyt syömään terveellisesti tässä raskaudessa ja välttänyt lisäainepaukkuja. Paino pysyi jopa joulun ajan kurissa ja vain vatsan kohdalta huomaa että odotan. Paljon energisempi olo nyt kuin kakkosta odottaessa eikä tule vaatevalinta-raivareita kuten silloin :D

Itse olen reilusti ylipainoinen ja mulla kävi niin päin, että odotusaika vei kiloja kymmenkunta, vaikken erityisesti laihduttanut. Toki alkuraskaus vei huonoine oloineen ruokahaluja ja muutenkin jouduin syömisiäni tarkkailemaan erilailla raskausajan diabeteksen vuoksi. Laitokselle jäi 3,3 kiloisen vauvan myötä vain 3-4 kiloa, mutta pari kuukautta synnytyksestä kiloja oli lähtenyt toinen kymmenen eli kaikkiaan miinussaldoksi tuli esikoisesta parikymmentä miinuskiloa!

No eipä tässä isommin hurrailla, sillä kadonneita kiloja on tässä vauvan ekavuoden aikana taas kertynytkin kymmenkunta vallankin imetyksen lopetuksen jälkeen...

Muusta toipumisesta - se oli yllättävän nopeaa. Episiotomia (välilihan leikkaus) minulle tehtiin, mutta jo seuraana päivänä synnytyksestä pystyin istumaan (varovasti tosin). Noin viikossa ei ollut enää juuri mitään vaivoja jälkivuotoa lukuunottamatta. Petipuuhatkin maistui taas n. 3-4 vk synnytyksestä (;

Tsemppiä loppuodotukseesi ja kaikkeen tulevaan!

Esikoisesta tuli 14kg, laitokselle ei jäänyt mitään. 10kg tippui 4kk aikana, viimeiset kilot karisi nihkeämmin. Pääsin joskus 7kk kuluttua allekin lähtöpainon, mutta kilot palasivat. Muuten toipumiseen meni kuukausi. Emppari vaivasi (2vkoon en istunut lainkaan) ja olin todella väsynyt.

Kakkosesta tuli 11kg ja osastolle jäi 4kg. 3,5kk myöhemmin alan olemaan alkupainossa...tosin onhan tota löysää mahaa tässä vielä. Tarkoituksena olisi vuoden aikana saada vielä 6kg pois, niin sitten paino olisi unelmapaino...ja myös olisi ihana kiinteytyä tästä. Muu toipuminen tapahtui muutaman tunnin kuluttua. Ei ollut oloa että olisi edes synnyttänyt. Toki väsymystä oli heräilyjen takia, mutta muuten olo oli mahtava. Hiukan pieni repeämä tuntui, mutta ei haitannut esim. istumista.

Raskautta ei kannata pitää tekosyynä mässäilylle. Minulla nousi paino 8 kiloa viikoilla 5-12 ihan vaan, koska paha olo pysyi poissa, kun puputin jotain...ja minähän puputin kaikkia herkkuja tietenkin. Nämä 8kg ovat edelleen painolastina 6kk vauvan syntymästä, tosin en ole ylipainoinen nytkään.

Kaiken kaikkiaan painoa tuli 25 kg!!!! Jalkojen nivelet olivat tosi kovilla ja tuntuu, ettei toinen jalkapöytä ole vieläkään entisellään.

Minulle tehtiin suunniteltu sektio, josta paranin todella hyvin. Kipulääkeitä ensimmäisenä yönä, jonka jälkeen entarvinnut mitään. Haava parani hyvin, eikä kotiin tullessa ollut enää "toipilas" olo. Nahka vetäytyi nopeasti, mutta se on ihosta kiinni, minulle ei tullut raskausarpiakaan. Noin 3-4kk kuluttua olivat vatsalihakseni saavuttaneet toisensa, eikä keskelle vatsaa jäänyt enää pehmeää rakoa.

Minulle kiloja tuli 9, joista 4 jäi laitokselle ja hups kahdessa viikossa jonnekin katosi loput. Nyt 5kk synnytyksestä painan 4 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta - imetys on vienyt kiloja ihan huomaamatta vaikka syöpöttelen koko ajan :)
Muu palautuminen vei ehkä viikon... alatiesynnytys ja yksi tikki. Synnyttäminen oli minusta aivan kerta kaikkisen kamalaa, joten olen todella onnellinen että muu palautuminen olikin sitten nopeata.

Monesti jos on vähän ylipainoa, ei raskauden aikana tule niin paljon ylimääräistä sen päälle, itselläni oli joku 8 kg tms.. ja viikko synnytyksen jälkeen kun nesteetkin oli poistuneet, painoin vähemmän kuin ennen raskaaksituloa ja pari kk nyt imetyksen kera tilanne sama;-9 Eli täälläkin kuten edellisellä;-))) Tosiaan huolista pienin ollut. Synnytys ei ollut ihan niin kamalaa kuin pelkäsin;-)

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla kesti puolisen vuotta:
Painoa taisi tulla reilut 20 kiloa ja niiden karistamiseen meni puolisen vuotta.
Muuten taisin palautua parissa päivässä, mutta raskauden tuomat kilot kesti kauemmin. Tosin en yhtään laihduttanut vaan elin normaalisti.

Aika samoin minulla. Tuli reilu 15kg (lähtöpaino 53kg). Imetyksen varalle on ihan hyväkin jäädä vähän "vararavintoa". Turha panikoida, ellei suurin osa painosta jää laitokselle. En minäkään ole laihduttanut, vaan kilot ovat puolen vuoden sisällä lähteneet normaalielämällä. Imetystä 4kk, terveellistä ruokaa ja touhuilua lasten kanssa.

Ekassa synnytyksessä tuli kiloja reippaat kymmenen, mutta vauva maha ei juurikaan näkynyt. Normaali alatiesynnytys ilman tikkejä palautuminen kesti vajaan viikon ja sitten jäi vain nuo ylimääräiset kilot. Imetys ei niitä poistanut, mutta liikunta sitten.

Nyt takana kaksosraskaus ja mahaa oli todella. Kilot on pysyneet, ja mahan kohdalle jäi roikkuvaa nahkaa reilusti, kuukausi takana palautumista, mutta vielä ei oikein pysty liikkumaan kunnolla. Synnytys normaalisti alateitse eikä tikkejä, mutta lantion seudun kivut valtavat.

Siis olen ylipainoinen ja molemmat raskaudet olivat erilailsia.

Mulla mitat ennen raskautta 160/53, paino nousi n.12 kg. Laitokselle ei jäänyt yhtään kiloa, imetyksen aikaan laihduin tosi nopeasti muutamassa kuukaudessa, huomasin olevani 46 kg ruikuli vaikka söin normaalisti. Melkoinen rasvanpolttaja tuo imetys.
Nyt uudelleen raskaana, annan painon nousta enemmän etten imettäessä laihdu niin nopeasti. Nyt rv.29 ja painoa tullut nyt jo tuo 12-13 kg.

mulla tuli 30 kg, annoin itselleni luvan mässäillä ja niin todellakin tein.. Ajattelin että sitten -tuosta noin vaan- imettämällä laihdun. No, ensin ei meinannut imetys lähteä käyntiin mutta opettelin tosi pitkään (kilojen jäämisen pelossa) ja lopulta vauva oppi. No eihän se imetys niitä kiloja vienyt vaikken enää edes herkutellut! Nyt synnytyksestä 1,2v ja edelleen on 10kg ylimääräistä päällä ja laihdutusryhmään meno edessä kun meni lopullisesti läskeihin hermo

Kaikkien lasten kohdalla on kaikki kilot (18-27kg ylimääräistä) karisseet puolen vuoden kuluttua synnytyksestä, kiitos täysimetyksen ja päivittäisen kävelylenkin vaunujen kanssa. (ei edes mikään hikilenkki, vain 3 km rauhallista kävelyä)

Molemmissa raskauksissa painoa kertyi 20 kg. Oli pakko syödä koko ajan, jotta pahoinvointi pysyi edes jotenkuten aisoissa. Pahoinvointi kesti synnytykseen asti. Synnytyksen jälkeen palasin normaaliin syömisrytmiini, johon kuuluu myös herkuttelua. En siis laihduttanut. Kilot karisivat pikkuhiljaa itsekseen imetyksen avustuksella (liikunnan aloitin vasta sen jälkeen) 8 kuukaudessa.

kyllä odotusajan kilot, joita tuli tosin vain ekalla kertaa 8 ja toisella 10kg, lähti ihan ekan kuukauden aikana imetyksen ja vaunulenkkien voimalla ilman että tarvi mitään syömisiään vahtia. Mut sit toi kun imetystä lopettelee on tätä "hissiliikettä" että tahtoo tulla syötyö vanhaan malliin vaikka kulutusta ei sit enää ookkaan niin paljon.

Mulle ehti tulla 7-8 kg painoa raskauden aikana ja viikko synnytyksestä oli nekin lähteneet. Imetyksen aikana paino pysyi normaalissa eikä tippunut mihinkään. Olen hoikka, että ihan hyvä niin. Urheilun pystyin aloittamaan tosi nopeasti synnytyksen jälkeen, mutta seksiä en voinut ajatellakaan alapään takia pariin ekaan kuukauteen lainkaan.

Täällä kanssa syötiin raskausajan alussa pahoinvoinnin seurauksena. Ja painoa tuli koko raskaudessa 22 kg. Nyt 9 kk synnytyksestä ja vielä noin 7 kg ylimääräistä. En imetä. Aluksi paino putosi vauhdilla, nyt sitten ihan omaa laiskuutta on jäänyt junnaamaan. Mutta eiköhän kevät pistä taas vauhtia pudotukseen!
Älä stressaa painon noususta! Se on monelle naiselle ihan luonnollista raskauden aikana.

Yhteistyössä