Miten nopeasti maitoallergian oireet katoavat?

Hei kaikille!

Meidän 1-vuotiaalla epäillään maitoallergiaa. Ihotesteissä mitään allergiaa ei havaittu. saimme ohjeeksi olla kaksi viikkoa Nutrisoijalla maidon sijasta, tästä on nyt viikko takana. Poika on hyväntuulisempi, nukkuu vähän rauhallisemmin, mutta vatsa on edelleen sekaisin, siis pahanhajuista, löysää kakkaa runsaasti, mutta vaan kerran päivässä. Ilmavaivoja on edelleen runsaasti.

Mietinkin tässä että onko mun imtysdieetti ihan susi, olen kyllä lopettelemassa imetystä, kaksi kertaa päivässä enää. Kahviin menee maito automaattisesti ja muistan juoneeni sen vasta tunnin kuluttua, tässä yks esimerkki mitä tapahtuu.

Pojan oireet alkoivat kk sitten kun aloitin hapanmaitotuotteet, oireilu paheni kun siirryttiin oikeaan maitoon. Itse olen koko imetyksen ajan syönyt maittuotteita, joista siis ei ole tullut oireita pojalle.
 
Onhan poikasi ollut 100% maidottomalla dieetillä? ts. ei ole saanut mitään maitoproteiinia sis. ruokaa/juomaa tuona aikana (paitsi rintamaitoako)? Maidoton kun on eri asia kuin laktoositon. Kokeilisin siten, että jos imetät niin myös sinä olisit täysin maidottomalla dieetillä, jotta näkisit oikean tuloksen.
 
Poika on ollut täysin maidottomalla dieetillä, olen ollut siinä tarkka. Nyt olen ollut 1,5 vrk imettämättä ja aion näin jatkaa, onhan poika jo vähän yli vuoden vanha.

Nyt kakkaa on tullut vähemmän kerralla mutta pari kertaa.

Onneksi voin jonnekin purkaa tätä kakkastressiä :)

kaipaisin silti vielä kokemuksia miten nopeasti oireet lähtevät, JOS kyse on maitoallergiasta.
 
Suolisto oireet voivat epäsopivasta ruoka-aineesta kestää hyvinkin muutaman viikon. Toisaalta harvoin allergista lasta saadaan 100% oireettomaksi. On vain etsittävä se paras mahdollinen ratkaisu. Meillä myös suolioireinen allergia ja sitä täysin oireettomuutta ei ole ikinä saavutettu. Edelleen ajottain kakka vetistä, vihreää, pahanhajuista ja ilmavaivoja. Mutta enää ei kakata lukuisia kertoja päivässä ja lapsi hyväntuulisempi ja nukkuu paremmin. Meillä sopi parhaiten Neocate. Kokeiltiin neljää eri merkkiä. Tuli mieleen, että mitä lapsenne ruokavalioon muuta kuuluu? Siellä voi olla jotain muutakin mikä allergisoi. Ensimmäiseksi tulee mieleen kotimaiset viljat. Tai sitten tuo nutrisoija ei ole sopiva. Meillä ei myöskään sopinut soija eikä sovi mikään kotimaisista viljoistakaan. Tekstistäsi saan sellaisen kuvan, että lapsesi olo on kuitenkin parempi kun maitoproteiini on karsittu ruokavaliosta pois. Kyllä se mielestäni silloin kertoo siitä, että maitoproteiini ei lapsellesi sovi. Sopivan korvikkeen löytäminen voi olla joskus vaikeaa ja joutuu kokeilemaan useampaa ennen kuin se paras vaihtoehto löytyy. Toivottavasti teillä on hyvä allergialääkäri, joka osaa asiansa. Voimia :hug:
 
Niin, lapselta otettiin allergiatestit jotka eivät näyttäneet positiivista minkään kohdalla, mukaanlukien viljat. Mutta voiko siihen sitten ollenkaan luottaa, ei se näyttänyt maidostakaan mitään?

Pojalle on sopineet kaikki mitä ehdittiin kokeilla 6kk-11kk välillä ennen hapanmaitotuotteiden aloitusta. Ruokavalioon kuuluu paljon eri aineksia. siinäpä tulee kova perkaaminen jos siihen joutuu..

Tänään poika on aloittanut lisäksi röyhtäilemään ja puklasikin kerran illalla, tosin vähän. mutta se on poikkeavaa hänelle. Ruuansulatusvaivat siis jatkuu.

Itse asiassa en tiedä onko meidän lääkäri allergialääkäri.. Hän on lastenlääkäri, ja mulle kovin luottamusta herättävä. Ei olla tosin tavattu vasta kuin kerran.

Mulle tuli mieleen, että kannattaiskohan pojalta ottaa joku kakkanäyte. Jos siellä suolistossa jyllääkin joku "ylimääräinen" bakteeri? Olenkohan johtanut lääkärinkin maitoallergiaepäilyyn mukanani.. onko muilta tutkittu tälläiset mahdollisuudet alkuvaiheessa?

Ja kiitos Kätevä emäntä vastauksestasi.

Ps. vielä tuli mieleen, että saako yleensä sen erityskorvattavuuden ennekuin alkaa kokeilemaan useita eri korvikkeita, vai täytyykö niitä yksi kerrallaan alkaa ostamaan ja kokeilemaan (lääkärin suosituksesta tietty)?
 
ihan ekana: kaikki missä on mitään maidon ainesosaa pojalta pois. sitä piilotetaan ihan ihmeellisiin paikkoihin, maitoa meinaan, se on ihan uskomatonta.
Verikokeet/ihotestit ei kerro kokototuutta aina, meillä poika on allerginen vaikka mille aikka testit oli puhtaat.

Ootko saanu listan mitä kaikkia nimiä maidosta voidaan käyttää ruoka-aineissa?
 
On siis todella yleistä, että nuo testit näyttävät negaa vaikka lapsella selkeästi oireita on. Ja erityisen yleistä nuo negatiiviset tulokset ovat pienillä lapsilla ja suolisto-oireisissa allergioissa.
Tämä allergiaviidakko on raskasta. Sinustakin taitaa nyt tuntua, että kuvittelenko oireet...kun kirjoitit, että olenko johtanut lääkärin maitoallergiaepäilyihin. Luota omiin vaistoihisi. Sinä tunnet lapsesi parhaiten.
Enemmän kirjoituksesi perusteella tulee mieleen, että soija ei ole sopiva. Meinaan nuo puklailut ja röyhtäilyt. Olen törmännyt myös aivan samanlaiseen tapaukseen kuin teilläkin, että oireet ovat alkaneet vasta hapanmaitotuotteiden myötä. Silloin hyvä uutinen on, että ne mitä olette jo pitkään syöneet ilman oireita ovat todennäköisesti sopivia ruoka-aineita. Mutta se on jännä, että toisesta tuotteesta voi tulla hyvinkin erillaisia oireita. Meilläkin joistakin erityiskorvikkeista tuli ihottumaa, yökkkäilyjä sekä suoli-oireita, toisesta vain suoli-oireita.
Valitettavasti kelan korvausta ei saa takautuvasti kokeilu ajalta, joten kokeilut voi käydä kalliiksi. Sen vuoksi tarvitsette nyt asian tuntevaa apua. Hyvä, että olette päässeet lastenlääkärin hoitoon. Toivottavasti hänellä on kokemusta allergioista.
Ja sitten niihin ulostenäytteisiin... Asioissa minun kokemukseni perusteella olette edennyt aivan tyypillisessä järjestyksessä, että ensin poissuljetaan ruokavalion aiheuttamat oireet ja sen jälkeen käsittääkseni mietitään vasta niitä ulostenäytteitä.

Ja sitten vielä listaa niistä millä eri nimillä maitoproteeiinia voi esiintyä;
-hera, herajauhe, heraproteiini
-kaseiini, kaseinaatit
-laktalbumiini

Nuo oli ne hiukan erikoisemmat, mutta sittenhän on nämä selvät.... maito, maitojauhe, maitoproteeiini, maidon kuiva-aine, piimä, viili, jogurtti, rahka, voi kerma, vuohenmaito. Tässä mitä mieleen tulee. Ja niin olethan katsonut tarkkaan mitä margariinia käytät. Sininen keiju on ainakin maidoton ja oli lisäksi muistaakseni soijaton.

Jaksamisia taas!
:hug: :)
 
Tässä vielä listauksena maitoproteiinia sisältävät elintarvikkeet, tämän listan avulla olen elänyt meidän pienen maitoallergikon kanssa:

Vältettäviä, maitoproteiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat:
maito ja maitojauheet,
hera ja heraproteiini,
kaseiini ja kaseinaatit,
maitoproteiini,
jogurtti, viili, piimä, rahka, jäätelö, kasvisrasvajäätelö, juusto ja juuston-, sekä jogurtinkaltaiset kasvisrasvavalmisteet,
voi ja maitoa tai maitoproteiinia sisältävä margariini ja vähälaktoosiset tuotteet.
Näiden lisäksi täytyy välttää kaikkia teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, joissa on käytetty mainittuja ainesosia.
 
Tuo teidän tapaus kuulostaa pahasti samalta kuin nuorimmallani on käynyt. Hänellekin kävi kaikki alle 1 v:nä. No hetken oireili viinirypäleistä, mutta sekin meni ohi. Niinpä 11-12 kk ei ollut yhtään mitään ruoka-ainetta pois ruokavaliosta. Kun aloitin maitotaloustuotteiden kokeilun, meillä räjähti. Nyt tilanne on se, ettei tyttö kestä edes kaikkia niitä vauvasoseita, joita on syönyt 8 kk ikäisenä aivan ongelmitta.

Kävin hänen kanssaan 1v4kk ikäisenä maitoaltistuksessa, jossa ensin oltiin täysin maidotta 2 vkoa ja sitten valvotusti altistettiin maidolle ja kotona jatkettiin altistusta viikko. Viikko altistuksen molemmin puolin kirjattiin oireita. Meillä lopputulos oli lievä maitoallergia. Nyt (1v8kk) hän kyllä pystyy käyttämään jo kypsennettyä maitoa, yleensä. Ja hapanmaitotuotteita joskus.

Altistuksessa hän sai kaikkein pahimmat oireet Tuttelista ja tavallinen kaupan maito sitten aiheutti hiukan lievemmät oireet. Itse olen käyttänyt maitotaloustuotteita koko ajan (en altistuksen testiaikana), eikä hän ole niistä saanut oireita. Tällä hetkellä hän juo vain vettä ja imetän ohessa, sillä en halua noille soija- tms. korvikkeille lähteä, enkä mielellään myöskään kalkkitableteille.

Meillä oireet näkyvät vasta 2.5-4 vrk kuluttua allergeenin saamisesta, kun kakka polttaa pepun rikki. Suoli siis hajoaa allergeeniä saadessaan, joka taas muuttaa kakan koostumusta ja sitten ollaankin seuraavat 1-2 vkoa hoitamassa ongelmaa kuntoon. Ja kun suoli on rikki, eivät nuo yleensä sopivatkaan enää sovi ja dieettiä on tiukennettava taas hetkeksi.
 
Täällä onkin ollut monta keskustelua maitoallergiasta, mutta jatkan kokemuksiani tähän "omaan" ketjuun.

Nyt ollaan oltu kaksi viikkoa Nutri_Soijalla. Vähän alle puolivälissä lopetin imetyksen. Se muuten meni ihan kivuttomasti, vaikka olin kaksin pojan kanssa kotona useita päiviä.

Oireet ovat vähentyneet, mutta eivät poistuneet. Vatsa toimii vähän useammin (kaks kertaa päivässä, ja kakan määrä on pienempi. haju on välillä edelleen tosi kamala. Koostumus ehkä vähän kiinteämpää. Ilmavaivoja on edelleen, samoin röyhtäilyä. Yhtenä iltana tuli puklu, joka oli outoa, kun ei edes pikkuvauvana puklaillut. Poika on paremmalla tuulella, mutta yöt ovat edelleen aikamoista pyörimistä.

Tänään oltiin sovitusti lääkärillä. Jatketaan vielä viikko soijalla ja sitten on maitoaltistus, ensin kolme tuntia sairaalassa ja sitten kotiin sitä jatkamaan. Se kyllä hermostuttaa, mutta kyllä tämä täytyy nyt selvittää.

Rasittaa, että sen jälkeen jos maidosta tulee oireita, voi mennä taas kaks viikkoa ennekuin tilanne jotenkin tasaantuu. Ongelmana on myös se, että poika EI jUO MITÄÄN. Vettä ottaa mukista hörpsyinä muutamia ruokailun yhteydessä, samoin tuttipullosta voi ottaa muutaman imaisun. Imetyksen jälkeen ihan kuin ei olis hokannut miten juodaan. Aiemminkin ollut huono juomaan, mutta olen ajatellut että saa tarpeeksi rintamaidosta. Mietinkin, että miten se altistus oikein onnistuu. Jugurtti tms. toki tulee uppoamaan. Vaipatkin ovat melko kuivia.. lääkäri ei ollut tästä yhtään huolissaan? Soijajauhetta on annettu ruuan joukossa jota tavallaan laimennan vedellä. Juoda ei suostu sitä lainkaan.

En oikein tiedä mitä kysyä, kun homma kuitenkin etenee. Mitäs jos oireet tulevatkin jostain muusta kuin maidosta? Miten kauan tämä selvittely voi kestää? Koko syksyn vai?
 
Täällä onkin ollut monta keskustelua maitoallergiasta, mutta jatkan kokemuksiani tähän "omaan" ketjuun.

Nyt ollaan oltu kaksi viikkoa Nutri_Soijalla. Vähän alle puolivälissä lopetin imetyksen. Se muuten meni ihan kivuttomasti, vaikka olin kaksin pojan kanssa kotona useita päiviä.

Oireet ovat vähentyneet, mutta eivät poistuneet. Vatsa toimii vähän useammin (kaks kertaa päivässä, ja kakan määrä on pienempi. haju on välillä edelleen tosi kamala. Koostumus ehkä vähän kiinteämpää. Ilmavaivoja on edelleen, samoin röyhtäilyä. Yhtenä iltana tuli puklu, joka oli outoa, kun ei edes pikkuvauvana puklaillut. Poika on paremmalla tuulella, mutta yöt ovat edelleen aikamoista pyörimistä.

Tänään oltiin sovitusti lääkärillä. Jatketaan vielä viikko soijalla ja sitten on maitoaltistus, ensin kolme tuntia sairaalassa ja sitten kotiin sitä jatkamaan. Se kyllä hermostuttaa, mutta kyllä tämä täytyy nyt selvittää.

Rasittaa, että sen jälkeen jos maidosta tulee oireita, voi mennä taas kaks viikkoa ennekuin tilanne jotenkin tasaantuu. Ongelmana on myös se, että poika EI jUO MITÄÄN. Vettä ottaa mukista hörpsyinä muutamia ruokailun yhteydessä, samoin tuttipullosta voi ottaa muutaman imaisun. Imetyksen jälkeen ihan kuin ei olis hokannut miten juodaan. Aiemminkin ollut huono juomaan, mutta olen ajatellut että saa tarpeeksi rintamaidosta. Mietinkin, että miten se altistus oikein onnistuu. Jugurtti tms. toki tulee uppoamaan. Vaipatkin ovat melko kuivia.. lääkäri ei ollut tästä yhtään huolissaan? Soijajauhetta on annettu ruuan joukossa jota tavallaan laimennan vedellä. Juoda ei suostu sitä lainkaan.

En oikein tiedä mitä kysyä, kun homma kuitenkin etenee. Mitäs jos oireet tulevatkin jostain muusta kuin maidosta? Miten kauan tämä selvittely voi kestää? Koko syksyn vai?

Entä onko maitojutut vaikuttaneet kasvuun? Meidän poika on lyhyt, -2 käyrällä, tosi on ollut siellä koko ajan (71,5cm/9450/1v)
 
lääkäri on määrännyt Nutri Soijaa, tai miksi ei ole vaihtanut sitä Almiron Peptiksi kun oireet eivä lakanneet. Lääkärin luulisi tietävän että soija on hyvin allergisoiva aine suurimmalla osalla maitoallergikkoja! Meillä kaikki lapset ovat allergisia sekä maidolle että soijalle (tosin myös kaikelle muulle). Meillä ensimmäisen lapsen allergia todettiin vasta kun aloin antaa tuttelia. Siihen asti oli ollut suolioireinen allergia mutta vasta tuttelilla saatiin aikaan ihottumat. Meillä kaikki ovat tosin allergisiotuneet myös tuolle Almiron Peptille, mutta sen kautta on pakko kokeilla kun kela ei hyväksy muita maitoja ennen kuin tuo on kokeiltu. :/

Myöskään allergiatesteihin ei ole luottamista. Meille TAYS:ssa sanottiin että vain 30 %:lla allergisista lapsista testit näyttää jotain, joten testit eivät kerro lähellekään kaikkea. Testit on kehitelty aikuisille ja koska lasten ja aikuisten allergiat ovat eri pohjalta kehittyneet, eivät testit siksi näytä lapsilla oikein. Meillä kahdella ekalla ei testit siis näyttäneet mitään ja nyt tää kolmonen alottaa myös testi kierroksen...
 
Mietin ihan samaa viime lääkärikäynnin jälkeen. Täältä lueskelemalla olen saanut käsityksen että valmistetta voidaan vaihtaa useaan kertaan.

Muutenkin tuli sellainen olo, että mahtaako tuo lääkäri sittenkään tuntea tätä asiaa. Hän puhui, että vuoden ikäinen voi sitten siirtyä kaupan soijamaitoon, ettei nutrisoijaakaan tarvita jos maitoaltistus on positiivinen. Hän myös kysyi meiltä, että haluammeko lisätutkimuksia(maitoaltistusta). Luulis nyt, että asia pitää selvittää ja kaupata siihen malliin myös meille. Tottakai se meille sopi. Lisäksi mietti, että jos pojalla onkin lievä maitoallergia... Onko sellaista? Eikö se sitten olisi jo jonkinlaista laktoosi-intoleranssia? Mun kokemukseni mukaan lapselle tuli kovat kivut muutamasta päivästä maitotuotteilla.

Emme saaneet uutta aikaa, vaan tulisi soittaa kun maitoaltistus on tehty. Lääkärin soittoajat ovat olleet täysiä, kun kokeilin kysyä häneltä jotain jo aiemmin.. Tyytyväisyys yksityiseen ei nyt olekaan samalla tasolla kuin ihan alussa, silti tässä vaiheessa en olisi heti lääkäriä vaihtamassa.
 
Hei!

Jatkan aloittamaani ketjua...

Eli 1-vuotiaan kakka normalisoitui viimein kolmen viikon maidottomuuden jälkeen, se aika käytettiin nutri-soijajauhetta. Keskiviikkona oli sitten maitoaltistus sairaalassa, ja se meni hyvin. poika tykkäsi maidosta, eikä mitään oireita tullut. Olin ihan varma että seuraavana päivänä' meillä jo huudetaan, mutta nyt on neljäs päivä pian ohi eikä mitään oireita!!

Olen ihan ihmeissäni. Jos tämä ei olekaan maitoallergiaa, niin mikä ihme suolipöpö lastani vaivasi 1,5kk? Se ei varmaan selviä,mutta jos ilman maitovaivaa selvitään, olen tosi onnellinen. Nämä muutamat päivät ovat olleet tosi mukavia ruokailujen ja juomisen suhteen. poikahan ei juuri juonut mitään, ei vettä, ei nutrisoijaa, ei edes mehua kun sorruin kokeilemaan. maitoa menisi vaikka kuinka!

Toivokaamme siis parasta. Eikös ne oireet olisi jo tulleet?
 
Älkää vielä lopullisesti nuolaisko, mutta kuulostaa oikein hyvältä =) Pari viikkoa kannattaa ihan rauhassa katsella, suolioireet voivat tulla melkoisella viiveelläkin. Toivottavasti eivät tule!

Voihan olla, että poikanne reagoi maidon aloittamiseen kapinalla, mutta nyt vatsan rauhoituttua suolisto on ehtinyt vähän kypsyä ja ottaa maidon ihan hyvin vastaan?
 

Yhteistyössä