Miten nopeasti lapsesi sopeutui uuteen kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Hei! Olemme tekemässä kauppoja uudesta talosta ja lapsemme ovat tästä tietoisia. Vanhin tyttö (5-vuotias), sanoi, ettei halua muuttaa. Uusi talo ei ole kuulemma kiva. Hän alkoi itkeä ja sanoi, että pelottaa. Haluaisinkin nyt sitten tietää, jos jollain on samanlaisia kokemuksia. Miten nopeasti lapsi sopeutuu uuteen kotiin, eikä kaipaa enään vanhaan paikkaan? Tämä uusi talo olisi vanhemmille unelmien täyttymys, mutta lapsen ajatus pistää miettimään, että jääkös tästä nyt isotkin traumat???

Lapsi kyllä sopeutuu tilanteeseen, kunhan annatte hänelle aikaa. Tehkää siivousreissuista ja muutosta jännä seikkailu lapselle. Antakaa hänen valita vaikka huone, mihin haluaa majoittua, ja jos mahdollista, niin antakaa valita vaikka huoneen maali/tapetti, sinne uusi matto/verhot/muita sisustustavaroita.

Riippuu varmaan ihan lapsesta ja mitä sopeutumisella tarkoitetaan. Mä olin 11 v, kun muutettiin ja kaipaan edelleen takaisin vanhaan paikkaan. Ja täytän siis 47 syksyllä. Mutta kyllä mä tänne olen sopeutunut, tietty muuttoja on ollut lapsuuteni jälkeen useampiakin, mutta mielelläni muuttaisin takaisin Helsinkiin.

Mua pelotti, kun muutettiin, kun mä olin 10. Mua pelotti, miten pupu muuttaa meidän mukana, kuka huolehtii siitä muuton aikana, kuka kantaa tavarat, onko kaikki sitten ihan outoa yms.

Aika pian se harmi unohtui, kun pääsin siihen pihaan ja siihen omaan huoneeseen. Sain valita siihen tapetit. Tajusin, että pihalla on omenapuu, johon voi kiivetä ja että minun ikkunasta pääsee palotikkaita pitkin ulos. :D

Mulla oli sama huoli kanssa kuin ap:lla, lapsi tosin nuorempi. Onneksi löydettiin asunto siten, että voidaan nyt remppailla siellä rauhassa ja yöpyäkin...tehdä muuttoa pikkuhiljaa. Tosin en sitten tiedä että kuinka traumatisoivaa tää tällanen vekslaaminen on lapselle...aika näyttää ;)

Yhteistyössä