Miten nollatuntisopimus päättyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nollatunti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nollatunti

Vieras
Miten nollatuntisopimus päättyy vai päättyykö ikinä? Töitä ei ole ollut vuoteen eikä niitä todennäköisesti enää tulekaan. Näin ainakin on kerrottu.

No sehän noissa on ongelmana. Tietysti nollatuntisopimuksen voi irtisanoa samoin kuin tuntimääriltään kiinteän työsopimuksenkin, mutta työnantajalla ei välttämättä ole kiinnostusta hoitaa asiaa kun ei kuitenkaan tarvitse töitä antaa. Tai vastaavasti työntekijällä, joka ei halua töitä tehdä mutta pitää sopparia kuitenkin varuilla (normaalisti noihin ei liity työvelvoitetta, vaan työntekijä saa vapaasti kieltäytyä tarjotuista vuoroista). Näin tilanne voi jäädä pitkäksi aikaa epäselväksi ja ongelmalliseksi esim. työterveyshuollon kannalta.

Mutta onko sinulla nyt jokin erityinen syy saada asiaan selvyyttä? Tietysti voit itse irtisanoutua, mutta jos olet muuten työtön, varmista työkkäristä ettei siitä tule ongelmaa.

Teen jonkin verran töitä toiselle työnantajalle. Olen ymmärtänyt, että jos itse irtisanon sopimuksen, en saa lomarahoja enkä irtisanomisajan palkkaa. Mutta onko mun pakko irtisanoa se, jos teen enemmän töitä toiselle?

Ei ole pakko. Mutta mites sulle muutenkaan irtisanomisajan palkkaa tulisi, jos töitä ei ole? Lomakorvaukset saat toki riippumatta siitä kumpi työsopimuksen irtisanoo, mutta ei kai sinulla ole pitämättömiä lomia, kun kerran töitäkään ei ole vuoteen ollut? Lomarahaan ei voi ottaa kantaa TES:sta tietämättä, mutta ei sitäkään toki ainakaan siinä tapauksessa saa, ettei lomia edes ole kertynyt.

Yhteistyössä