Miten noitte hääviinien kanssa kannattaa nyt tehä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viiniasiantuntijat!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä kyllä mieluiten joisin ruualla vettä, kotikaljaa tai mehua ja myöhemmin sitten sitä alkoholillista. Tarkoitukseni kun ei kumminkaan ole humaltua, mutta jos otan ruuan kanssa pari viinilasillista ja sitten sitä boolia.....Tai jos lapset ovat mukana, pitää lopettaa juominen jo niihin ruokajuomiin.

Yksi kaato viiniä pääruuan kanssa riittää jos nuukailemaan haluatte alkaa. Eli joko 12 tai 16 cl, Jolloin yhdestä pullosta tulee 6 tai 4 lasillista.

Valkkaria juodaan yleensä kalan, siipikarjan tai porsaanlihan kanssa. Punkkua porsaan, härän tai poron kanssa. Näin esimerkkeinä. Tietenkin on parasta että tarjoatte vieraalle mahdollisuuden itse valita juoko punkkua tai valkkaria koska vaikka olisi kuinka härän sisäfileetä niin kaikki eivät punkusta välitä. Mutta riippuen minkäsorttista ruokaa tarjoatte, kannattaa varata hieman enemmän siihen sopivaa viiniä.

Viinin kanssa tarjotkaa ruokajuomana runsaasti jäävettä, paljon vesikannuja pöytään niin että kukaan ei joudu olemaan kuivin suin vaikka viiniä tarjoiltaisiinkin vain yksi lasillinen. Yksi tai kaksi lasillista viiniä on paljon sivistyneempi tarjoilu kuin jatkuva viinin virta lasi piripintaan.

Tietenkin mikäli teillä ei tarjoilijoita ole häissänne niin lienee parasta hommata viinitonkat joista vieraat hakevat itse viininsä. Yhdessä tonkassa on yleensä 3 litraa viiniä. Jos viini pitää itse hakea niin silloin sitä juodaan yleensä vähemmän kuin että jos se tarjoillaan pöytiin.

Niin tarkoitin että alkuun kuohuviini, alkupaloille/kylmille/kaloille lasi valkkaria ja päälle (liha?) sitten punkkua lasi tai kaksi :) Jälkkäriksi kahvin kanssa likööriä/ konjakkia.

Mutta noutopöytä on eri, laitatteko pullot pöytiin? Yksi pullohan on 0.75l ja annos viinissä 12cl. Eli noin kuusi annosta per pullo, suunnilleen puoli pulloa per ihminen ruokaillessa. Kuohuvaa 8cl. Kahvin avec 4cl.

Yksi idea on ostaa viini laatikoissa, niitäkin löytyy laadukkaita laatikkoviinejä. Joku nätti teline minne laitatte viinin piiloon ja tarjolle samalle pöydälle missä alkottomat ruokajuomat on. Vesikannut pöytiin?

Tallinnaan vaan auton kanssa hakemaan juomat :)

Niin tarkoitin että alkuun kuohuviini, alkupaloille/kylmille/kaloille lasi valkkaria ja päälle (liha?) sitten punkkua lasi tai kaksi :) Jälkkäriksi kahvin kanssa likööriä/ konjakkia.

Mutta noutopöytä on eri, laitatteko pullot pöytiin? Yksi pullohan on 0.75l ja annos viinissä 12cl. Eli noin kuusi annosta per pullo, suunnilleen puoli pulloa per ihminen ruokaillessa. Kuohuvaa 8cl. Kahvin avec 4cl.

Yksi idea on ostaa viini laatikoissa, niitäkin löytyy laadukkaita laatikkoviinejä. Joku nätti teline minne laitatte viinin piiloon ja tarjolle samalle pöydälle missä alkottomat ruokajuomat on. Vesikannut pöytiin?

Tallinnaan vaan auton kanssa hakemaan juomat :)

Millaisia telineitä on? Ja monta laatikkoa kumpaistakin?
Ruokana meillä on kalaa ja paahtopaistia+ salaatteja. Pitopalvelu siis.
Olisiko hölmöä laittaa "juomapöytä" ruokapöydän jatkeeksi jossa kaikki oluet jne ja siinä reunalla ne viinitonkat? Ja loppuillasta se pöytä siis jää juomapöydäksi kun ruoat lähtee.

No mitäs punaviiniä ja valkoviiniä suosittelette, kun buffeepöydässä on paahtopaistia, salaatteja, ja kahta kalaa?
Tehdään nyt niin että lähetään tallinnaan ja ostetaan muutama tonkka molempia ja pari pulloa jokaiseen pöytään lisäksi, niin voi sitten kesken ruokailun kaataa esim toisen lasin tms. Mikä on hyvää?

Kovin tuntuu suurilta nuo arviot, mutta enpä mä näistä tiedäkään. Mietin vaan että eihän 80 vierasta millään vedä 80 pulloa viiniä tai tulee kyllä ihan örvellyshäät. Siellä on kuitenkin seassa mm. autolla liikkuvia ja niitä jotka muuten vaan juo lasillisen jos ollenkaan (itse kuulun näihin jos lapset on mukana). Mä ajattelisin että yhteensä 40 pulloa riittäisi varmasti.

Jos oma viiniosaamisenne on ihan nolla, niin mitä jos delegoisitte sen homman vaikka kaasolle/bestmanille tai jollekin muulle tuttavapiiristä löytyvälle, jolla tiedätte olevan kunnolla kokemusta. Annatte vaan hintarajan ja pyydätte siis valitsemaan. Jos Viroon meinaatte mennä hakemaan, niin sitten pitäisi vähän tietää mitä siellä on saatavilla. Ei se ole sama valikoima kuin vaikka Alkossa.

Jos viini tulee siis vapaasti itse otettavaksi, niin ei silloin voi laskea näitä 12 tai 16 cl kaatoja, mitä tässä on neuvottu. Silloinhan ihmiset ottaa omantunnon mukaan elikkäs reilusti :) Täytyy varata ainakin 2 lasia noin 16cl eli yht 32cl per vieras. 2/3 punaviiniä, 1/3 valkoviiniä. Joko pulloja tai laatikoita, ei molempia. Pullo vaan on paljon tyylikkäämpi juhlaan...

Mutta laittakaa ne oluet ja siiderit sitten jo pian ruokailun jälkeen tarjolle, koska muuten sitä viiniä juodaan sitten se koko väliaika.

Mä olin yksissä häissä töissä missä niitä laatikkoviinejä oli tarjolla . vieraita 100 ja laatikkoja oli varattu 5 kumpaakin ja muistaakseni ne ei kaikki mennyt vaan oisko ollut 4p ja 3v.

Älkää nyt niin kalliita ostako. 7-8 egellä saa ihan hyviä Etelä-Amerikkalaisia vinkkuja.

Itse joisin vieraana mieluummin hyvää alkoholitonta juomaa kuin halpaa viiniä. Jos on yhtään kiinnostunut viineistä niin nuo halvat litkut ovat aivan järkyttävän makuisia. Sitä ei voi sanoin kuvata... Halvimmat juuri ja juuri juotavat viinit ovat siinä 10 euron paikkeilla, jos tietää mitä ostaa.

Mä olin yksissä häissä töissä missä niitä laatikkoviinejä oli tarjolla . vieraita 100 ja laatikkoja oli varattu 5 kumpaakin ja muistaakseni ne ei kaikki mennyt vaan oisko ollut 4p ja 3v.

No en ihmettele, sillä viini ei tule laatikosta, vaan pullosta. Mä olisin tuntenut lähinnä suunnatonta myötähäpeää. En kyllä olisi myöskään kajonnut noihin juomiin. Mieluummin sitten vaikka vettä.

Jos oma viiniosaamisenne on ihan nolla, niin mitä jos delegoisitte sen homman vaikka kaasolle/bestmanille tai jollekin muulle tuttavapiiristä löytyvälle, jolla tiedätte olevan kunnolla kokemusta. Annatte vaan hintarajan ja pyydätte siis valitsemaan. Jos Viroon meinaatte mennä hakemaan, niin sitten pitäisi vähän tietää mitä siellä on saatavilla. Ei se ole sama valikoima kuin vaikka Alkossa.

Jos viini tulee siis vapaasti itse otettavaksi, niin ei silloin voi laskea näitä 12 tai 16 cl kaatoja, mitä tässä on neuvottu. Silloinhan ihmiset ottaa omantunnon mukaan elikkäs reilusti :) Täytyy varata ainakin 2 lasia noin 16cl eli yht 32cl per vieras. 2/3 punaviiniä, 1/3 valkoviiniä. Joko pulloja tai laatikoita, ei molempia. Pullo vaan on paljon tyylikkäämpi juhlaan...

Mutta laittakaa ne oluet ja siiderit sitten jo pian ruokailun jälkeen tarjolle, koska muuten sitä viiniä juodaan sitten se koko väliaika.

Hyvä viini ei ole Virossa oikeastaan yhtään halvempaa. Ei todellakaan maksa vaivaa alkaa raahaamaan sieltä asti viiniä Suomeen.

[QUOTE="vieras";23204573]Kovin tuntuu suurilta nuo arviot, mutta enpä mä näistä tiedäkään. Mietin vaan että eihän 80 vierasta millään vedä 80 pulloa viiniä tai tulee kyllä ihan örvellyshäät. Siellä on kuitenkin seassa mm. autolla liikkuvia ja niitä jotka muuten vaan juo lasillisen jos ollenkaan (itse kuulun näihin jos lapset on mukana). Mä ajattelisin että yhteensä 40 pulloa riittäisi varmasti.[/QUOTE]

Minusta 80 pulloa on myös liikaa. Yhdestä pullosta tulee 4-5 lasillista, joten minusta tuo 40 pulloa kuulostaa hyvälle. Viini valitaan sitten vasta sen jälkeen kun ruoka on valittu, tai sitten ruoka valitaan sen mukaan mikä sopii viiniin jos nyt löytyy sellainen viini, mikä on pakko saada. ;)

Pääsääntöisesti punaviini on suositumpaa ja sitä menee enemmän. 80 pulloa on todellakin aivan liikaa, sillohan se on laskettu 1 pullo/vieras, 40 on myöskin ihan turhan paljon, tuolloin jokaiselle vieraalle on varattu puoli pulloa. Yhdestä viinipullosta tulee 6 lasillista, eli 80/6= n. 13,5. Jotta pelaa varman päälle, niin n. 15-17 pulloa on hyvä (eli 6*15=90, eli 90 vieraalle 1 lasillinen). Enemmän punaviiniä kuin valkoviiniä, joten 9-10 punasta ja 6-7 valkosta, toki sitten laskette myös sen mukaan montako lasillista laskette per vieras, ja kannattaa ottaa huomioon, että kaikki tuskin juovat viiniä. Punaviini kannattaa olla jotain keskitiäyteläistä, esim. Chilen viinit on sellaisia, mitkä sopii moneen makuun. Valkkari, ehkä jotain puolikuivaa, keskihappoista, saksalaiset valkoviinit on hyviä.

Lisään vielä, että kyllä Alkossa pitäs tämä osata laskea ja sitten ruokien ja teidän toiveiden pohjalta etsiä sopivat viinit. Jos sieltä ei ole osattu sanoa, niin teillä on varmaan ollut vastassa kokematon myyjä. Kysykää jostain muusta Alkosta tai toiselta myyjältä, on kyllä perusasioita osata nämä asiat.

Viimeksi muokattu:
Pääsääntöisesti punaviini on suositumpaa ja sitä menee enemmän. 80 pulloa on todellakin aivan liikaa, sillohan se on laskettu 1 pullo/vieras, 40 on myöskin ihan turhan paljon, tuolloin jokaiselle vieraalle on varattu puoli pulloa. Yhdestä viinipullosta tulee 6 lasillista, eli 80/6= n. 13,5. Jotta pelaa varman päälle, niin n. 15-17 pulloa on hyvä (eli 6*15=90, eli 90 vieraalle 1 lasillinen). Enemmän punaviiniä kuin valkoviiniä, joten 9-10 punasta ja 6-7 valkosta, toki sitten laskette myös sen mukaan montako lasillista laskette per vieras, ja kannattaa ottaa huomioon, että kaikki tuskin juovat viiniä. Punaviini kannattaa olla jotain keskitiäyteläistä, esim. Chilen viinit on sellaisia, mitkä sopii moneen makuun. Valkkari, ehkä jotain puolikuivaa, keskihappoista, saksalaiset valkoviinit on hyviä.

Lisään vielä, että kyllä Alkossa pitäs tämä osata laskea ja sitten ruokien ja teidän toiveiden pohjalta etsiä sopivat viinit. Jos sieltä ei ole osattu sanoa, niin teillä on varmaan ollut vastassa kokematon myyjä. Kysykää jostain muusta Alkosta tai toiselta myyjältä, on kyllä perusasioita osata nämä asiat.

Tällä laskelmalla kyllä on todella todennäköistä, että viini loppuu kesken.

Mä sanoisin kokemuksen hyvällä rintaäänellä, että 25 pll punaista ja 15 pll valkoista. Voihan ne loput viinit jäädä tarjolle haluttaessa niiden oluiden ja siidereiden kanssa, moni nainen juo mieluummin viiniä. Ja ne viinitonkat hittoon häistä!

[QUOTE="Jepulis";23205447]Tällä laskelmalla kyllä on todella todennäköistä, että viini loppuu kesken.

Mä sanoisin kokemuksen hyvällä rintaäänellä, että 25 pll punaista ja 15 pll valkoista. Voihan ne loput viinit jäädä tarjolle haluttaessa niiden oluiden ja siidereiden kanssa, moni nainen juo mieluummin viiniä. Ja ne viinitonkat hittoon häistä![/QUOTE]

Se onkin laskettu just sillä 1 lasi/vieras, ja kuten sanoin jo aikasemmin, että kertoo sitä mukaa montako lasillista laskee ihmisille. Puol pulloa per lärvi on todellakin aivan liikaa ja sitä jää varmasti yli.

sellainen näkökanta vielä, että sen paikallisen Alkon kanssa voi sopia etukäteen ylimääräisten juomien palautuksesta. Kato Alkon sivuilta palveluista.

Ja sitten toisaalta: meneekö viini ikinä hukkaan? Se mikä jää yli, tulee kuitenkin jossain vaiheessa ostettavaksi ja juotavaksi...joten ei muuta kuin kaappiin odottamaan rääppiäisiä tai seuraavia juhlia. Tai siinähän on joululahjat jo ostettuna =)

Kaveri oli just alkossa sellases viinijutussa missä ne keskusteli määristä ja minkälaista viiniä minkäkin ruuan kanssa jne. ihan privatilaisuus oli ollu ja ilmanenkin vielä. alko teki myös tarjouksen heille et jos he haluu ottaa viinit sieltä.

aika jännä et alkossa ei sit osannu kukaan neuvoo..

ite oon ollu alkossa töissä ja kyllä siellä kuuluu tietää noi määrät, mä olin kausiapulainen joten mun ei kaikkea tarvinnut tietääkään, mut vakkari-työntekijöiden kyllä tarvii...
Lie sit joku vähän aikaa ollut paikalla jos ei osaa sanoa.. ite kun kohdalle sattui kysymys mihin en tienny vastata, niin pyysin paikalle viisaamman, palvelua kuitenkin asiakkaalle et joku sentään osaa vastata. ja jos ei kukaan muu tiedä sanoa, niin sit kannattaa kysyä onko myymäläpäällikköä paikalla ja reklamoida samantien et henkilökunta on epäpätevää :D

Varaisin sen puoli pulloa per aikuinen vieras. Tosiaan muutama pullo voi jäädä tällä menetelmällä yli, mutta ne voi antaa kiitoslahjaksi kaasolle tai ihan mitä vaan sitten häiden jälkeen, jos ei itse juo(?). Jos viiniä on tarjolla, niin itse voisin juoda kolme-neljä lasia. Naiset tosiaan usein juo viiniä koko illan.

Alkon 8€ hintaluokasta löytyy jo ihan kelvollisia noutopöytäviinejä. Sen sijaan en ostaisi niitä kaikkein halvimpia 6€ Gato Negroja tms. Ihan vaan jo siksi, että kuka vähänkään tietää viineistä, tietää kyllä nämä suuret massahalpisviinit. Ellei sitten teillä ole oluena Pirkka-olut jne. Menee samaan kastiin.

Pitopalvelulta voi myös kysyä, josko heillä on viinisuosituksia menuille.

[QUOTE="vieras";23207055]Booli on edullista. Illaksi olutta ja boolia + holittomia tietty. Mun mielestä ruuan kanssa voi olla vesi, kotikalja, maito.[/QUOTE]

Mulle ei maistuisi mikään näistä. Ainoastaan vesi. Booli on pahaa, yleensä liian makeaa eikä petollista, kun holiprosenteista ei ole tietoa. Sillä saa vaan päänsäryn. Kyllä juhlassa on tarjottava viiniä ruoan kanssa tai sitten kokonaan alkoholittomat häät. Toki sitä kotikaljaakin voi olla veden ohella niille, joille ei viini ruoan kanssa maistu. Maitoa nyt ei sentään tarvita kuin korkeintaan takahuoneesta lapsille.

Niin nyt tajusin että tuleeko teillä ruoka pitopalvelun kautta??
Eikös heillä sitten palveluun kuulu myös viinien hankinta? Ulkoistatte sen heille, niin pääsette helpoimmalla.

Sellaiset 9-10€ punkut ovat jo ihan ok tavaraa, sitten tulee mielestäni iso harppaus ennen kuin eron huomaa.

Oikeasti se puoli pullo per nuppi on oiva sääntö. Kolmisen lasia, ne mitä jää ylitse sitten pidätte itse tai tosiaan annatte kiitokseksi kaasoille ja bestmanille tms. Noloa on jos juomat loppuvat kesken..
Niin ja mitens ne alkumaljat?? Et ole maininnut niitä? Vai eikö teille tule maljannostoa lainkaan?
Entä avecit??

Mielestäni joko ihan alkottomat häät, tai sitten juomapuoleen panostetaan samalla tavalla kuin ruokapuoleenkin. Harmi on toista jättää "vaillinaiseksi".

Yhteistyössä