Mitä mieltä olette? Kavereiden kyläilystä asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jätä viinit kaapiin, jos kaverillasi on pokkaa niiden perään ruinata, niin sano, että ei sulla ole täksi illaksi muita juomia, kuin pöydässä olevat ja, jos ruinaa, että kävithän eilen alkossa sano, että kävin, mutta en sentään koko paikkaa tyhjentänyt, että ei ole tälle illalle mitään varttuna, kun ette itsekkään ajatelleet mitään juoda.

Alkuperäinen kirjoittaja Lite:
Niinpä niin. Ap ei aikonut itse juoda mitään. Mutta tämä termikyssäri ei nyt varsinaisesti liittynyt tähän asiaan, vaan siihen yleiseen mielipiteeseen, joka tässäkin ketjussa on useassakin kohtaa tullut esiin, että jos kutsuu kylään, niin tarjotaan viinit, siiderit, kaljat... Toki yleensä, mutta jos alunperin on ollut puheena, että jokainen tuo jotain juomaa tullessaan, miksi yksi voi vain ilmoittaa että juo sitten isäntäväen viinejä?

No mutta eihän hän voi! Jos ap ei anna tuolle ystävälle viiniä, joka ei jaksanut omiaan tuoda, niin sitten hän ei saa viiniä! Eihän kukaan ole tässä ketjussa sanonut, että vieraille pitää antaa vaikka kuu taivaalta vaan että hyvien tapojen mukaan heille on tarjottava samaa mitä itsekin juo! Alunperin oli puheena, että ap kutsuu kaverit kahville ja glögille. Kaverit itse olivat kertoneet, että he tuovat lisäksi juomaa mukanaan koska aikovat vähän ottaa. Sitten yksi kaveri ei jaksanutkaan tuoda mitään, joten hän juo ap:n tarjoamia antimia. Ap:n antimet sisältävät viiniä AINOASTAAN jos ap aikoo sitä tarjota. Kukaan ei voi pakottaa häntä sitä viinipulloa avaamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Kyllä sä aika tiukkapipo olet , paristra viinipullosta jos koko ilta menee pilalle niin juo ne sitten ittekses ja huku kyyneliin.

eikös se pointti ollut että ne viinit mitkä ap:lla on on varattu JOULUKSI.. ja ei ennen joulua pääse ostamaan lisää... joten miksihän silloin pitäisi tarjoilla ne viinit ystäville ja olla jouluna ilman...? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lite:
Niinpä niin. Ap ei aikonut itse juoda mitään. Mutta tämä termikyssäri ei nyt varsinaisesti liittynyt tähän asiaan, vaan siihen yleiseen mielipiteeseen, joka tässäkin ketjussa on useassakin kohtaa tullut esiin, että jos kutsuu kylään, niin tarjotaan viinit, siiderit, kaljat... Toki yleensä, mutta jos alunperin on ollut puheena, että jokainen tuo jotain juomaa tullessaan, miksi yksi voi vain ilmoittaa että juo sitten isäntäväen viinejä?

No mutta eihän hän voi! Jos ap ei anna tuolle ystävälle viiniä, joka ei jaksanut omiaan tuoda, niin sitten hän ei saa viiniä! Eihän kukaan ole tässä ketjussa sanonut, että vieraille pitää antaa vaikka kuu taivaalta vaan että hyvien tapojen mukaan heille on tarjottava samaa mitä itsekin juo! Alunperin oli puheena, että ap kutsuu kaverit kahville ja glögille. Kaverit itse olivat kertoneet, että he tuovat lisäksi juomaa mukanaan koska aikovat vähän ottaa. Sitten yksi kaveri ei jaksanutkaan tuoda mitään, joten hän juo ap:n tarjoamia antimia. Ap:n antimet sisältävät viiniä AINOASTAAN jos ap aikoo sitä tarjota. Kukaan ei voi pakottaa häntä sitä viinipulloa avaamaan!

Just näin. Mutta ap kuitenkin puhui parista viinipullosta, jotka oli hommannut jouluksi, ja mietti, pitääkö hänen tarjota niistä, kun kaveri ei jaksanut itselleen hakea mitään. Minusta ei. Jotkut tässä kumminkin ihmettelivät ap:n tapaa, ettei hän ole varannut viiniä vierailleen, ja minä taas ihmettelin, että miksi pitäisi. Olemme siis samaa mieltä. Kuuta taivaalta ei kai kukaan ollut hakemassa.

Hyvää joulua kaikille, viinillä tai ilman!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko pakko juoda, tai siis on, mutta juokaa kahvia/teetä tai marjamehua. Ei aina tarvi alkoa litkiä, vaikka iltaa istuttaisiin, varsinkin kun paikalla on myös lapsia.
Mä en myös ymmärrä, miksi pitää aina juoda. Olisi kiva pyytää naapureita ja kavereita kyläilemään, mutta ei huvita, kun tietää, että se on juomista ja valvomista. Olisi kiva vaan juoda kahvia tai teetä ja syödä jotain hyvää rupatellessa ja lopetella ilta kohtuullisen aikaisin. Mutta ei. Aina pitää olla juomispuoli mukana. Mieheni on alkkisperheestä, joten hänelle juominen kuuluu asiaan. On mahdottomuus ajatella kyläilyä ilman juomista. Minä taas olen oppinut siihen, ettei alkoholi kuulu normaaliin kyläilyyn.

No tähän täytyy sanoa, että tehkää niin, kuin eräs perhetuttavamme teki ollessani lapsi:

Meitä oli 5 perhettä, kaikki samanikäisiä ja lapset myös. Olimme hyvin lutvoiutuneet yhteen, ja vietimme paljon puutarhajuhlia, vappuja ja uusiavuosia yhdessä, toistemme kodeissa tai vaihdellen, koska asuimme rivitalossa.
Tämä oli siis jatkuva perinne, ja vanhukset tapaavat edelleen joka uusi vuosi.

No, sitten kun olimme noin kymmenenvuotiaita, naapuritaloon muutti Virtaset. (nimi muutettu :kieh: )
Virtasia ketutti, koska heitä ei kutsuttu koskaan juhliin. Siis ensimmäisiin vappujuhliin heidän muuttonsa jälkeen. Juhlat siis vuotuisesti järjestimme ns. omalla porukalla. Virtaset sitten suivaantuivat, ja kutsuivat meidät kaikki kotiinsa uudenvuodenjuhliin. Toki, olimme otettuja, veimme lahjoja, söimme ja juhlimme ja mukavaa oli.

Kunnes seuraavana päivänä isä löysi postilaatikosta 200 markan laskun. Virtaset siis olivat sen sitten aamulla tuoneet, ja olivat vastaavan summan sitten laskulla oikein laittaneet jokaiselle perheelle meistä viidestä. He eivät kuulemma aio tarjota kaikkea ilmaiseksi.
:laugh:

Hauskaa oli meillä, siis meidän vanhemmilla laskuja päivitellessään, muistan. Kaikki perheet maksoimme, mutta vietimme sitten jatkossa taas ihan omalla porukalla juhlia -niissä kun ei koskaan noussut kynnyskysymykseksi se, sattuiko lapsi juomaan toisten mehua vai ei. Ja meistä oman porukan perheistä vain yhdessä molemmat vanhemmat kävivät työssä, oli kotiäitiä ja tehdasduunaria, ja aina oli kuitenkin mukavaa. Virtasen isäntä oli juristi ja äiti silloinen vanhustyön johtaja, että... No niin.

Yhteistyössä