Miten noi raskausviikot nyt meneekään? (Vau'kirjan odotuskirjasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja coatrack
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

coatrack

Aktiivinen jäsen
10.03.2006
5 156
0
36
Sain neuvolasta Vau'kirjan odotuskirjasen ja hämmästelen kun raskausviikkojen kohdalla lukee esim. näin:

Raskaus 8 viikosta 0 päivästä 8 viikkoon ja 6 päivään
9. viikko

Siis kun ite olen pitänyt laskua että yhdeksäs raskausviikko olisi päivät 9+0:sta 9+6:teen..

mä ihmettelin viime raskaudessa ihan samaa :D

mutta siis, jos sulla on menossa yhdeksäs raskausviikko niin se tosiaan on rv 8+0-8+6, kymmenes on sitten 9+0-9-6 jne. ihan niinkuin sanotaan että ihminen on kolmannella kymmenenellä ikävuodellaan, eli 20-29v.

tai kuudennella kuulla raskaana rv 20-24 kun sillon ollaan oltu raskaana viisi kuukautta ja kuudetta mennään.

varmaan tosi selkeä selitys :laugh:

Kiitos, tämä selvensi asiaa paljon, vaikka taisin mennä vaan entistä enemmän sekaisin!

Taidan vaan jatkossa sanoa ihmisille että raskaus on alkuvaiheessa/keskivaiheessa/lopuillaan niin ei tarvi pähkäillä noiden lukujen kanssa :D

Juu mä haluan vielä tehdä tarkennuksen tarkennuksen. Elikkä otetaan esimerkiksi oma tämän hetkinen tilanne joka on 28+6.
Siinä luku 28 tarkottaa kokonaisia täysiä viikkoja ja luku 6 tarkoittaa pelkkiä päiviä jotka lasketaan viikkojen päälle. Elikkä minulla on tällä hetkellä 28 raskausviikkoa täynnä + 6 päivää. Olen siis 29 raskausviikolla =))

Mehän olemme myös käytännössä 10kk raskaana. Elikkä siinä sitten toinen hammas pureskeltavaksi kun mietit millä kuulla sinä olet raskaana. Lasketko sen viikkojen mukaan vai kalenterikuukauden.

Mulla laskettu aika 30.3 niin itseäni helpottaakseni olen vastannut kysymykseen "millä kuulla olet" aina sillee että kun kuukausi vaihtuu, vaihtuu myös raskauskuukausi, elikkä olen nyt seitsemännellä kuulla raskaana =)

Myönnän että aluksi se oli itsellekin vaikeeta mieltää tuo laskusysteemi, mutta kyllä sen sitten oppii kun neuvola kerrat tihenee ja viikoista puhutaan all the time!

Onnee vaan hirveesti kaikille alkutaipaleella olijoille!
Tää on ihanaa aikaa ja nopeasti se menee!

Minä + Voice

mun mielestä käytännössä on niiiiin paljon helpompaa mieltää raskaus viikkoina, kuin mitä esim kuukausina, puhumattakaan "kolmanneksista"! jos joku kertoo mulle olevansa kuudennella kuulla, niin ei mulla kyllä mitään halua missä vaiheessa odottaja menee, paitsi ilmeisesti keskivaiheilla....

Alkuperäinen kirjoittaja kolmastulossa:
mun mielestä käytännössä on niiiiin paljon helpompaa mieltää raskaus viikkoina, kuin mitä esim kuukausina, puhumattakaan "kolmanneksista"! jos joku kertoo mulle olevansa kuudennella kuulla, niin ei mulla kyllä mitään halua missä vaiheessa odottaja menee, paitsi ilmeisesti keskivaiheilla....

tää on totta. jos kaveri sanoo että on seittämännellä kuulla niin mun pitää oikein laskea että miten pitkällä suunnilleen on. mutta jos sanoo että viikkoja on vaikkapa 25 ja risat, käsittää sen helpommin.

tosin ite sanon jo että montako kuukautta suunnilleen on laskettuun.

Yhteistyössä