Miten nohevia teidän 13-vuotiaat oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ladyofthehouse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puolesta tunnista tuossa puhuttiin. Eri asia jos koira ei halua, meillä 10 minuuttiakin on tuolle koiravanhukselle liikaa.

No ihan on perus pissalenkistä kyse. Ja meillä on nuori ja aktiivinen koira.

Mutta miten ei voi päästää 13-vuotiasta yksin koiran kanssa ulos? Se kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, kun asutaan omakotitalo-alueella ja koira on pieni ja kiltti.

Äitinsä kysyi miten hommat sujuivat ja sanoin, että ei oikein hyvin ja että tyttö ei sittenkään tainnut olla niin kiinnostunut hommista.
En vaan valitettavasti tajua sitä, että lapsen kanssa leikkiminen pitää kertoa seikkaperäisestä "sitten otat tämän lelun ja heilutat sitä näin ja näytät tätä kuva kirjaa näin ja sanot "hevonen, tässä on hevonen". Etkä sitten ole vain koko aikaa facebookissa tai tekstaile ja tulet sanomaan jos kakka alkaa haista.

Onse vaan niin vaikeaa aikuisen tajuta. Miten sitä voi lapselta vaatia. Miten voi sanominen olla noin iso ongelma? Jospa lapsen äiti on samanlainen, eikä kukaan ole tyttöä opastanut.
Jos koira syö lenkillä jotain sopimatonta ja oksentaa itsensä sen jälkeen henkihieveriin, kuten olen nähnyt tapahtuvan, niin mitä sä lapselle sanot. Olisit nyt tajunnut vähän katsoa ettei se syö mitään vihreätä töhkää!
Kun sä sitä teiniä nyt vähättelet niin muista, että sun oma on vasta vauva ja senkin saattaa joku nähdä ihmeen flegmaattisena vauvana. :)

Koiran ulkoiluttaminen nyt on aika selkeä homma, josta luulisi 13-vuotiaankin selviytyvän leikiten. Tosin voisithan tehdä siitä vielä selkeämmän siten, että pyydät 30min sijaan kävelemään jonkun tietyn lenkin.

Mutta sitten se toinen... Vieraiden pikkulasten hyysääminen ei vaan tule kaikilta luontevasti! Mulla on omia lapsia ja tiedän kyllä miten lasten kanssa tulisi toimia, mutta inhoan silti ihan täysillä sellaisia tilanteita, joissa mun pitäisi viihdyttää vierasta vauvaa tai taaperoa muiden ihmisten läsnäollessa. :D Ilman muiden aikuisten läsnäoloa se sujuu jo paljon luontevammin, varsinkin jos omat lapset ovat siinä samalla paikalla. Antaisin kyllä siinäkin asiassa teinille vielä armoa, neuvoisin vaikka vähän, että millä leluilla ja minkä tapaisia leikkejä voisi kokeilla jne. :)

ap,
meillä oli täsmälleen samanlainen kakskymppinen töissä männävuoden. ole kiltti ja opeta sille lapselle, että töistä saa palkan, siellä ei voi istua facessa ja hoitaa puolihuolimattomasti asioita ja silloinkin vain, jos joku jonkun tarkan ohjeen sanoo ja useampaan kertaan. i feel your pain.

kakskymppiselle oli vielä vaikeampaa jankata ohjeita kuin idiootille (en ollut esimiesasemassa) kun oli kuitenkin 'aikuinen' ja ihan lukionkin käynyt. 13v kanssa voi ehkä vielä suhtautua kuin lapseen (tosin hassuahan se on toiselle maksaa siitä, että saa häntä kasvattaa).

• Tykkää
Reactions: Rockwood
:O
Miksi 13-v ei voisi ulkoiluttaa koiraa?
Eikö edes perheen omaa koiraa?

Kyllä jos koira on pieni, koulutettu ja lapsi pystyy hallitsemaan koiraa!:)

Sitten on sellaisia rotuja joita ei vaan voi antaa, lisäksi jos koira on kouluttamaton remmirähisijä, tai muille koirille agressiivinen niin en kyllä antais, jos ei ole fyysistä voimaa pitää koiraa aloillaan.
Niin monta kertaa tullu lapsia vastaan lenkillä sakujen, lapukoitten, kultsujen kanssa ja kas kummaa koira vetää lasta perässään kun märkää rättiä, eikö ihmiset tajua olevansa korvausvelvollisia jos jotain sattuu, entäpä jos koira vetää lapsen auton/rekan alle?:O

Kommenteista päätellen odotin siis liikoja, enkä ymmärtänyt että 13v on vielä ihan lapsi, jonka vastuulle ei voi jättää mitään.

Minulla oli tosiaan vertailukohtana vain itseni ja muut ikäiseni kun olimme 14v (ystäväni tytär täyttää nyt kesällä 14). Silloin soitin itse marjatilalle ja kysyin olisinko voinut tulla hommiin, en siis ymmärtänyt miten seikkaperäisesti kaikki täytyy selittää. Lyötiin astia ja sanottiin että tossa on pelto.

Kommenteista päätellen odotin siis liikoja, enkä ymmärtänyt että 13v on vielä ihan lapsi, jonka vastuulle ei voi jättää mitään.

Minulla oli tosiaan vertailukohtana vain itseni ja muut ikäiseni kun olimme 14v (ystäväni tytär täyttää nyt kesällä 14). Silloin soitin itse marjatilalle ja kysyin olisinko voinut tulla hommiin, en siis ymmärtänyt miten seikkaperäisesti kaikki täytyy selittää. Lyötiin astia ja sanottiin että tossa on pelto.

Tässä sulle ämpäri ja jakkara, noita punasia marjoja tänne ämpäriin, ei lehtiä eikä karoja, ämpäri täyteen. Perunapellolla vielä yksinkertaisempaa. Jos ämpäri kaatuu niin eikun uudestaan.
Lapsen vahtimisessa on vastuu. Moni lapsi mielellään kanniskelee pienempää tai antaa kiivetä tuolille tai laskeutua rappuja yksin.

Itse hoidin 13-vuotiaana serkkuni 4 ja 1 vuotiaita lapsia viikon vanhempien lomareissun ajan. Huushollissa oli lasten mummo perään katsojana, mutta se teki ruuat ja luki lehtiä päivät pitkät. Minä syötin, juotin, pissatin, puistotin, nukutin, leikitin, lohdutin ja heräilin yöllä jos oli tarvis. Olisin siis pärjännyt viikon ihan yksinkin niiden lasten kanssa, jos ruuat olisi ollut joka päivälle valmiina. Ehkä se riippuu vähän kuka mistäkin tykkää, minusta tuo oli vaan ihanaa :)

Yhteistyössä