Miten nohevia teidän 13-vuotiaat oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ladyofthehouse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Ladyofthehouse

Vieras
Ihmettelen suuresti. Ystävälläni on 13-vuotias tyttö ja koska heillä on tosi tiukkaa taloudellisesti, niin tarjosin tytölle kesätöitä. Tehtävänä oli siis vahtia meidän puolivuotiasta esim. silloin kun siivoan ja käyttää pikkukoiraa ulkona puolen tunnin lenkillä. Asuvat meidän lähellä, joten ehdotin tätä pari kertaa viikossa ja tyttö otti mielissään homman vastaan! Äitinsä mielestä voisi tehdä ilmankin, mutta kyllä minä haluan maksaa pientä palkkaa.

No, eilen tyttö sitten tuli 15min myöhässä, mutta tuli kuitenkin. Kesken lapsen katsomisen meni nettiin puhelimella (katsoin sivusilmällä) eikä puhunut juuri mitään lapselle. Koiran kanssa oli unohtanut kakkapussit kotiin vaikka erikseen varmistin ovella. Olivatkohan 10min ulkona, vaikka puolesta tunnista sovittiin.
Välillä on ihan hiljaa ja istuu vaan paikallaan.

En tiedä pyydänkö enää ensi viikolla....Itse olin tuossa iässä jo keräämässä marjoja ja seuraavana kesänä vanhainkodissa ulkoiluttamassa vanhuksia. Mutta ei hitto tuollaista teiniä voi kuvitella mihinkään työhön!
Miten oma-aloitteisia ja reippaita teidän lapset on ja ovatko tehneet jo tässä iässä jotain kesähommia/muita lyhyitä työjuttuja?

Onko se niin vaikeaa neuvoa sitä tyttöä? Onko? Onhan lapsissa eroja mutta sä et todellakaan voi sanoa mitään teinin tulevista työhaluista tai kyvyistä.
Että ärsyttää kuulla ämmien valitusta. Aikuisetkin opastetaan talon tavoille ja työhön.
Sulla on joku perusnegatiivinen asenne nuoria kohtaan?

Parasta kun et ota ketään tuohon hommaan, ettet levittele sun olettamuksia nuoresta ympäriinsä ja syötä valmista mielikuvaa muille. "Ei sen Annin tekemisistä tullu mitään, ei se osaa, istuu vaan hiljaa..."

[QUOTE="vieras";28575757]Onko se niin vaikeaa neuvoa sitä tyttöä? Onko? Onhan lapsissa eroja mutta sä et todellakaan voi sanoa mitään teinin tulevista työhaluista tai kyvyistä.
Että ärsyttää kuulla ämmien valitusta. Aikuisetkin opastetaan talon tavoille ja työhön.
Sulla on joku perusnegatiivinen asenne nuoria kohtaan?[/QUOTE]

Tuota... Neuvoa? Eikö riitä että sovimme että menee koiran kanssa ulos ja kerää kakat? Mitä pitää vielä neuvoa? Tai että leiki lapsen kanssa? Mitenkähänä yksityiskohtaisesti nuo pitäisi neuvoa? :D

Hän on ollut meillä usein kylässä ja olen ollut hänen kanssaan vauvasta asti, ei ole ainakaan siitä kiinni ettei tunne minua/vauvaa/koiraa.

Tuota... Neuvoa? Eikö riitä että sovimme että menee koiran kanssa ulos ja kerää kakat? Mitä pitää vielä neuvoa? Tai että leiki lapsen kanssa? Mitenkähänä yksityiskohtaisesti nuo pitäisi neuvoa? :D

Hän on ollut meillä usein kylässä ja olen ollut hänen kanssaan vauvasta asti, ei ole ainakaan siitä kiinni ettei tunne minua/vauvaa/koiraa.

No tietysti kaikessa siinä missä mielestäsi tekee väärin!

TUon ikäinen nyt on aika lapsi vielä itsekin. Liian vastuullisia hommia en hänelle antaisi. Tässäkin on tietty eroja. Kokemusteni mukaan maalla kasvaneet ovat pääasiassa reippaampia ja työteliäämpiä kuin kaupunkilaisteinit.
Ei ole maalaishehkutusta tämä, itse olen kaupungista ja teininä armoton nahjus. Armeijassa viimeistään sen huomasi kuka oli maalta ja kuka kaupungista.

En ymmärrä sanaa "noheva" En ole koskaan enenn sellasita kuullut.

Mun 13v poika ei oo ollu kotona ku muutaman tunnin käväsemässä. Mökillä teki vanhempieni kanssa hommia ja eilen lähti isänsä kaverille hänen poikiensa kaveriksi.
SIten on ehkä ensi viikon kotona kun 19pv lvien tas isälleen ja torstaina lähtevät Viroon tämän samaisen kaverin mäkille. Sinen menee myös isompi poikani joka on nty töissä ja tulee verkaan viikonloppuana kotiin..

Eli tämä tyttö tuli teille hoitamaan lasta ja käyttämään koiraa kun olet itse kotona?

Minusta olisi aikuisenakin hiukan kiusallista touhuta toisen kotona perheen emännän ollessa paikalla - ymmärrän oikein hyvin että teini ehkä oletti sinun sanovat mitä pitää tehdä ja kun et sitä tehnyt, niin...

Meidän teini osaa vaikka mitä ja tekee myös, mutta kun äiti on kotona, niin :whistle:

En uskalla vielä jättää noin nuorta yksin lapsen kanssa. Ajatus oli, että saisin tehtyä isompia hommia kotona, joita ei vauvan kanssa normaalisti saa tehtyä (ikkunanpesu, saunanpesu ym). En minä siinä vieressä siis ole kyttäämässä, muutenhan katsoisin vauvaa samalla vaivalla :D.

Vertasin tietysti tätä työn vaativuutta siihen, mitä itse joskus tein, kun ei itselläni ole vielä noin vanhoja lapsia. Ja ajattelin, että tekisi mielellään kun sanoi että haluaa jonnekkin keikalle, lintsille ym.

itse olen ollut kesätöissä 13vsta. Aamulla seittemäksi poljettiin 5km mansikkapellolle ja koppapalkalla kerättiin hulluna marjoja koko päivän. Eihän se mansikka-aika tietty ollut kuin sen kuukauden, mutta ne helteet ja auringonpaahde on kyllä jäänyt elävästi mieleen. Pari kesää meni mansikkapellolla ennen kuin oli kyllin kypsä parempiin hommiin.. :)

[QUOTE="heh";28575907]Noheva?? :D[/QUOTE]

Mun kotipaikkakunnalla noheva tarkoitti oma- aloitteista, järkevää ja fiksusti toimivaa jolla on hyvä asioiden ymmärtämistaju

Mulla on 12 ja 14 v tyttäret, vanhempi on just ap:n kuvauksen kaltainen, vähän 'saattaen vaihdettava', peräänkatsottava, nuorempi taas hoksaa asiat itse, varmasti leikkisi hoitolapse kanssa, kävisi koiran kanssa pitkällä lenkillä ( kakan keräämisestä kyllä yrittäisi laistaa:)).
Eli riippuu lapsesta! Ite en pitäis netissä pyörivää lastenhoitaja...

[QUOTE="Vieras";28575952]Mulla on 12 ja 14 v tyttäret, vanhempi on just ap:n kuvauksen kaltainen, vähän 'saattaen vaihdettava', peräänkatsottava, nuorempi taas hoksaa asiat itse, varmasti leikkisi hoitolapse kanssa, kävisi koiran kanssa pitkällä lenkillä ( kakan keräämisestä kyllä yrittäisi laistaa:)).
Eli riippuu lapsesta! Ite en pitäis netissä pyörivää lastenhoitaja...[/QUOTE]

Mutta eikö ole kohtuullista sanoa teinille, että silloin kun vahtii Nico-Petteriä ei olla netissä. Tääkin on sitä millä ohjataan työhön.
Toisen kotiin "töihin" tuleminen saattaa hämmentää tyttöä, vaikka olisi kylässä ollutkin. Sekin jo puhuu sen puolesta, että vaan istuu. Teinille voi kertoa mistä leikeistä ja leluista se Nico-Petteri (josta kasvaa riuska työmies) tykkää. Jos sillä on jano niin mitä saa antaa juomiseksi. Viedäänkö vessaan kuka pyyhkii...Mitä pitää varoa. Millainen koira on suhteessa muihin koiriin, minne kakkapussi viedään, miten kakka otetaan pussiin sotkematta. Pitääkö varoa jotain toista koiraa, saako antaa silittää, nuuhkia. Jos koira syö kakkaa mitä sitten tehdään...

Ihme että aikuisia pitää neuvoa.

Eli tämä tyttö tuli teille hoitamaan lasta ja käyttämään koiraa kun olet itse kotona?

Minusta olisi aikuisenakin hiukan kiusallista touhuta toisen kotona perheen emännän ollessa paikalla - ymmärrän oikein hyvin että teini ehkä oletti sinun sanovat mitä pitää tehdä ja kun et sitä tehnyt, niin...

Itse olin jo ala-asteikäisenä just tuollaisessa kesätyössä. Leikin 2-vuotiaan kanssa, kun äitinsä teki isompia kotitöitä ja kävin nukuttamassa vauvaa ulkona. Tai lähdin perheenäidin kanssa asioille niin, että pukkasin kaksivuotiasta kärryissä ja äiti työnsi vauvanvaunuja. Myöhempinä kesinä olin sitten yksinäni lasten kanssa ja lukiossa huolehdin jo saman perheen neljästä yksinäni.

Eli jos tämä AP:n kesätyöläinen hoitaisi hommansa hyvin, niin voisi saada myöhemminkin lisää töitä. Voisiko tämä toimia houkuttimena? Ja tosiaan selvät ohjeet ja kehuja silloin kun hommat onnistuu.

13 vuotias on ihan pentu vaikka olis ison näköinen. Näin kuumilla ilmoilla tunti ulkona koiran kanssa? Edes meidän koirat ei halua.

Tehtävät pitäis olla selkeät. Jos et halua että se selaa samalla facea, se pitää sanoa selkeästi. Tuon ikäinen on reippain silloin kun tehtävät on tarkasti annettu ja paikka on tuttu.

Yhteistyössä