miten niitä pottuja tehhään jotka on foliossa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarkoitatko uuniperunaa?

Peruna kääritään folioon (kiiltävä puoli sisäpuolelle) ja kypsennetään uunissa. Täyte lisätään siinä vaiheessa, kun peruna otetaan pois ja folio avataan.

ai,no miten kauna niitä kypsennetään ja kuinka paljo n sitä foliota päälle laitetaan..miks kiiltävä puoli sisäpuolelle??? ja pesenkö ennen sitä ja syödäänkö ne kuoretkin:D joo oon vähän tyhmä:D mut en oo enne kokannu tuollasta:D

Eivät ne perunat mitään foliota tarvitse. Paremmin kypsyvät, ja kuorikin maistuu paremmalta ilman foliota paistettuna.
Peset perunat huolellisesti, mieluiten jauhoisia. Tönäiset veitsellä niihin reiän tai pari. Pistät noin 200 asteiseen uuniin, ja otat pois kun ovat kypsiä.

Kunnolla harjaat potut puhtaiksi, teet pottuihin X-viillot ja suolaakin voi laittaa päälle. Ite oon laittanut folion ihan kiiltävä ulospäin ja hyvin on onnistunut. Ottaa reilun tunnin, voi haarukalla tms tökkiä ja kokeilla kypsyyttä. Kun kypsiä, otetaan fliot auki, puristetaan pottuja, että aukee siitä viiltojen kohdalta, töytettä päälle ja syödään.

Minuakin kiinnostaisi tietää miksi kiiltävä puoli sisäänpäin???

Folion kiiltävä/matta johtuu ihan valmistusteknisestä asiasta. Foliot valssataan telojen välissä paksummasta levystä aina vaan ohuemmaksi ja ohuemmaksi. Lopullista paksuutta (ohuutta) ei enää pystytä valssaamaan joten pulma on tehtaalla ratkaistu siten että viimeinen valssaus tehdään ajamalla koneen läpi kaksi foliokerrosta päällekkäin.
Vastakkain olevat pinnat jäävät mataksi ja teloja vasten olevat pinnat jäävät kiiltäviksi.

Mitään pintakäsittelyä ei ole kummallakaan puolella.

Eivät ne perunat mitään foliota tarvitse. Paremmin kypsyvät, ja kuorikin maistuu paremmalta ilman foliota paistettuna.
Peset perunat huolellisesti, mieluiten jauhoisia. Tönäiset veitsellä niihin reiän tai pari. Pistät noin 200 asteiseen uuniin, ja otat pois kun ovat kypsiä.

Juuri näin, ei todellakaan mitään foliota. Muuten kuoresta tulee ällö ja vetinen.
Perunoiden mikroaminen noin 8 minuuttia ennen uuniin laittoa nopeuttaa hommaa huomattavasti eikä vaikuta lopputulokseen. Sen jälkeen tarvitaan vain noin 15-20 minuuttia uunissa, jotta kuori rapeutuu.
Muista ne reiät haarukalla.
Ja itse syön aina myös ne kuoret (tai söin ennen kun vielä söin perunoita ;)

mä ostin niitä isoja rosamunda perunoita, pistelin niihin haarukalla reikiä ympäriinsä, kääräsin folioon ja pistin uuniin, kun olivat kypsiä, puristin perunan "rikki" niin että aukes keskeltä ja täytin kermaviilisörsselillä jossa oli katkarapuja ja mausteita.

[QUOTE="vieras";24466531]Miksi ihmeessä foliota, joka on ongelmajätettä??[/QUOTE]

Mikäs siitä foliosta ongelmajätettä tekisi...?
Käy kyllä ihan metallinkeräykseen, kun on alumiinia.

Yhteistyössä