miten niistä sämpylöistä saa pehmeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli siinä se lyhyydessään, mun sämpylät on kuin pieniä kiven murikoita, vaikka jätän taikinan tosi löysäksi.. En ymmärrä miten jotkut saa niii in herrkullisia niistä.
Auttakaa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Laitat ne lämpiminä heti johonkin tiiviseen astiaan tai pussiin.

Pidän itse pöydällä liinan alla ja jäähtyneenä laitan pussiin enkä siltikään heti sulje sitä.

Mutta sillä tavalla pystyy samaan sämpylöistä pehmeitä, jos ne tahtoo jäädä koviksi.

Mun mielestä sämpylä ja leipätaikinoita ei saa vaivata kovin paljoa, pullataikinaa taas pitääkin vaivata kovasti. Löysä taikina niin tulee pehmeitä sämpylöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Mun mielestä sämpylä ja leipätaikinoita ei saa vaivata kovin paljoa, pullataikinaa taas pitääkin vaivata kovasti. Löysä taikina niin tulee pehmeitä sämpylöitä.

sämpylä-ja leipätaikina on hiivataikina siinä missä pullakin. Kyllä pitää vaivata jos haluaa että rakenne on hyvä. Vaivaamallakin saa edelleen löysää taikinaa aikaan, kun EI laita liikaa jauhoja!

- sopiva nesteen lämpötila, liian kylmä mieluummin kuin liian lämmin
- löysä taikina, niin että juuri ja juuri saa leivottua mutta pyörittely on oikeastaan mahdotonta
- riittävä kohotusaika (kohottava noin kaksinkertaiseksi), puoli tuntia on aika lyhyt, itse kohotan tunnin tai pari, mutta käytän aika vähän hiivaa
- leivottuja sämpylöitä ei saa kohottaa liikaa, muuten lötsähtävät taas
- paistolämpötila 225 tai mieluummin 250 astetta
- jäähdytetään leivinliinan alla, heti jäähdyttyään pussiin

Yhteistyössä