Miten niin pienet lapset osaavat jo kiusaamisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pettynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pettynyt äiti

Vieras
KÄytiin äsken pojan (kohta 3-v.) kans puistossa, sinne oli tullut pomppulinna. Poika tieten halusi sinne hyppimään. Ennestään siellä oli hyppimässä hieman omaa poikaa vanhempi (korkeintaan 4-v)oleva poika ja pari tyttöä. Tämä toinen poika istui vaan siellä nurkassa niin kauan, kun meidän poika sinne meni. Välittömästi poikani mentyä pomppimaan tämä poika tuli siihen ympärille hääräämään ja tyrkkäsi aina kumoon, kun mun poika koitti nousta. Äitinsä oli kyllä siinä vieressä, muttei puuttunut asiaan millään tavalla. Itkuhan siitä tietenkin tuli ja ei omaa poikaani sen jälkeen huvittanut enää mikään. Harmittaa kun maksoin 2? siitä, että poika sai vain pahan mielen ja kyllä se äidistäkin pahalle tuntui.:(
Hieman epäselvä selostus, mutta toivottavasti joku ymmärtää pointin.

ilmeisesti siitä jos äiti ei ole koskaan kertonut että niin ei saa tehdä? jos kerran näkee lapsensa tönivät toista kumoon, eikä kiellä.. niin silloinhan lapsi ei välttämättä tiedä tekevänsä väärin, jos koskaan ei ole kerrottu sen olevan väärin?

en ymmärrä minäkään tuollasta! Meillä on ainakin pienestä pitäen tehty selväksi että toisia ei kiusata, ja jos tönii tms. tuollaisissa paikoissa, niin anteeksi pitää pyytää ja jos ei kerrasta usko niin sitten kokonaan pois.. toisten täytyy antaa leikkiä rauhassa.

olisit sinä sanonut, että muita ei saa töniä. Mä olen huomauttanut muiden lapsille, jos vanhemmat ei itse tajua. Sen voi sanoa nätistikin esim ethän töni muita, toisille tulee pahaa mieli. Ei tarvitse karjua, et lopeta töniminen heti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olisit sinä sanonut, että muita ei saa töniä. Mä olen huomauttanut muiden lapsille, jos vanhemmat ei itse tajua. Sen voi sanoa nätistikin esim ethän töni muita, toisille tulee pahaa mieli. Ei tarvitse karjua, et lopeta töniminen heti.

Mäkin kyllä sanon itse tarvittaessa. Toivoisihan sitä tosin että omat vanhemmat kasvattaisivat.

Sanoin kyllä tälle tönivälle pojalle,ettei noin saa tehdä toiseen voi sattua jne.Mutta poika ei ottanut kuuleviin korviinsa. Kävi vaan sanomassa äidilleen, että minä en kiusaa tuota pikku poikaa. ja äiti siihen et niin ei saa kiusata. Ja sama jatku. Kerkes tönästä 4 kertaa, kahdesti huomautin asiasta ja mitään ei tapahtunu, niin sitten me häivyttiin.:/

Kurja juttu :(
Mekin oltiin 2-vuotiaan kanssa hiekkalaatikolla..siellä oli myös n.4-vuotias ja 6-vuotias tyttö, tämä 4-vuotias sanoi toiselle tytölle että "Eihän me leikitä ton kans"..minun pikkuiseni vaan osoitti kiinnostusta muita lapsia kohtaan..julmaa se on ja kolahti minuun aika pahasti vaikkei meidän typy ymmärtänyt mitään :'(
Kyllä ne osaa jo pienestä pitäen....

tee minä teen karjasen oikee tosi kovalla komento äänellä et: HEI EI SAA TÖNIÄ!! yleensä koko puisto kääntyy kattomaan, eikä mun lasta toista kertaa tönästä :) kokeiltu juttu ja toimii oikeesti.

Lapset tosiaan oppivat sangen nuorina kiusaamisen. Kuopuspoika, 2-v., vedättää välillä yli kahta vuotta vanhempaa isosiskoaan klassisella "vapaa paikka"-kiusauksella. Poika on sylissä, nousee lähelle seisoskelemaan ja kehottaa siskoaan tulemaan isin syliin. Heti kun sisko alkaa tulla, poika heittäytyy takaisin syliin ja siskoa harmittaa.

Uusimmat

Yhteistyössä