Miten naisen alapää muuttuu konkreettisesti raskauden/synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja "Tiutau"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiutau"
Olen rv25 ja olen alkanut miettimään asioita :/
Miten alapää muuttuu oikeasti raskauden/synnytyksen jälkeen? Onko eroa synnytyksellä tai sektiolla?
Arvostaisin rehellisiä juttuja, omia kokemuksia ja ilman kaunisteluja tai kauhisteluja :)

Hyvä kun kysyit
....itse en tajunnut että ihan oikeesti raskausaikana ja synnytyksen jälkeen kannattaa harjoittaa säännöllisesti, siis joka päivä, lantionpohjalihaksia. Tee se hyvä nainen! Aloita tänään! Terveisin eräs äiti.

Jos et tiedä, miten, niin ota selvää. Varmaan googlella löytyy nopeimmin ohjeita :)

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Yksi alatiesynnytys takana (ei repeämiä ja muutenkin palautui nopeasti). Ulkonäöllisesti tuo ei mielestäni muuttunut mitenkään. Saan nykyään hieman paremmin orgasmeja (ei tosin ollut ennenkään vaikeaa) ja ne ovat hieman voimakkaampia. Joten omalla kohdalla ainakin parempaan suuntaan.

"jaa-a"
En voi sanoa että ainakaan parempaan suuntaan. 2. asteen repeämät, ei siis sen pahempaa, mutta kuitenkin tuossa välilihassa sen verran paksulti arpikudosta että yhdyntä tekee kipeää :/. Kurjaa mutta minkäs teet, onneksi mukula saatiin ulos. Mun toosa on tehtävänsä nyt täyttänyt.

Hyvä kun kysyit
...niin siis itse jouduin oppimaan elämään lievän laskeuman kanssa. Se ei haittaa elämää, eikä vaikuta nautintoon, mutta ei se kiva ole eikä sitä voi parantaa. Pahempia laskeumia leikataan, mutta niissä on mm. uusiutumisen riski.

Mun lapsi syntyi sektiolla, raskaus ei muuttanut alapäätä millään tavalla. Ei ole eroa tunnossa eikä ulkonäössä. Mä olen jo vuosia treenannut lantionpohjalihaksia säännöllisesti ja raskauden aikana ja jälkeen vielä ahkerammin.

"Vieras"
Orgasmia en saa yhtä helposti, mutta seksi tuntuu paremmalta. Kuulostaa ehkä ristiriitaiselta, mutta näin minulla.

Emättimen suuaukko jää suuremmaksi (ennen ei näkynyt "sisälle"), sen huomaa kun katsoo peilistä seisoessa. Esim. selällään ei huomaa.

näin minulla
No emättimen suuaukko on suurempi, johtuneeko pienestä repeämästä (?) eli jotenkin avoimempi tuo onkalo nykyään :D

Alkuun oli järkyttävää turvotusta, muutama tikki ja paikat aika hellänä. Kestää muutaman viikon, mutta senkin jälkeen meni kyllä kuukausia että alkoi tuntumaan ns. normaalilta. Ehkä noin puoli vuotta synnytyksestä? Mutta nykyään sanoisin, että kostun helpommin ja olen tuntoherkempi. Ihan positiivisia muutoksia siis :) Mutta en ole muistanut paljon lihaksia treenailla, joten varmaan löystymistä on tapahtunut jonkin verran - sitä voisi toki vielä yrittää treenailla.

"vieras"
Alkuun tietysti oli aika räjähtänyt, 2 asteen repeämät jne mutta hyvin parantui.

Ulkonäössä en ole huomannut mitään vikaa/muutosta, orgasmeja aloin saamaan yhdynnässä synnytyksen jälkeen, eli tunto kai parani. Täytyy tunnustaa että mitään lantionpohjanlihaksia en oo harjoittanut synnytystä ennen enkä jälkeen.

"mievain"
Kolmannen asteen repeämä eli peräsuoleen asti.

Nyt siitä on kaks vuotta ja paikat näyttää ihan normaalilta, arpea ei juurikaan huomaa. Löysempi se ehkä on mut pitäs jumppaa lantionpohjaa...

"vieras"
Kaks kertaa revennyt samasta kohdasta, eli välilihassa on arpikudosta ja tikkejä.
Esikoisen jälkeen haittasi lähinnä takaapäin asennossa, nyt kuopuksen jälkeen ei olla vielä seksiä harrastettu, mutta kätilö siinä ommellessaan vinkkaili liukasteesta ja jostain estrogeenivoiteesta(?), eli oletettavaa lienee, et tuo arpikohta tuntuu nyt entistä enemmän, kun repesi uudestaan.

Yhteistyössä