Miten muutit elämäntapojasi, kun aloitte yrittämään raskautta?

Muutitko elämäntapojasi paljonkin toivoessasi raskautta?

Miten sinun/puolisosi alkoholinkäyttö? Entäpä kahvinjuonti?
Ruokailutottumukset? Lisäravinteet, kuten foolihappo?
Terveydellinen tilanteesi ennen raskutta?


Saako raskautta yrittävä mielestäsi juoda alkoholia?

Kertokaapa mielipiteitänne!
 
En mitenkään. Vaikka toisaalta en ikinä ole raskautta ollut erityisemmin suunnittelemassakaan.

Saa mielestäni juoda ja syödä mitä haluaa, sitten kun raskaus on todellista eikä ajatuksentasolla niin voi miettiä tarkemmin mitä suuhunsa pistää mutta miehen tekemisten ei tarvitse muuttua..
 
vauvahaave
Itse jätin ehkäisyn pois jokunen kuukausi sitten. Ainut muutos, jonka olen tehnyt, on se, että olen alkanut syödä vitamiineja. Kyseessä on raskautta suunnitteleville sopiva pilleri, olisko ollut joku Multia vita.

En tupakoi ja alkoholiakin kuluu hyvin kohtuudella, joten en koe, että suuret muutokset on tarpeen.
 
"LEo"
En muuttanut mitenkään söin ja join kuten ennenkin. Ei musta alkoholinkäyttöä tarvitse välttää ennen kuin raskaus on todellisuutta.

Toisaalta onhan ne ekat viikot ne kriittisimmät..

Tulehduskipulääkkeitä kannattaa vältää (taitaa lukea paketissakin), voivat vaikeuttaa raskautumista.
 
No meillä kun ei kumpaakaan ole varsinaisesti yritetty, niin hyvin vähän.

Mutta ekan raskauden (tuulimuna) jälkeen aloin lääkärin suositusten mukaisesti syömään foolihappoa. Sitä kun pitäs syödä useampi kierto jo ennen raskautumista, ajattelin, että alotan saman tien, kun en tiiä, milloin ois tarkotus uutta raskautta yrittää. Ehdin just syödä kaks kiertoa ja kolmannesta huomasinkin, että raskaana ollaan..

Toka oli sen verta täydellinen suunnittelematon vahinko, etten todellakaan ollut tehnyt mitään alkuvalmisteluja. :D
 
Viimeksi muokattu:
Lopetin tupakoinnin. Alkoholinkin taisin jättää, tosin olin viikonloput töissä baarissa ja viikot kaupassa joten en ois ehtinytkään juoda missään välissä. Energiajuomia join muutaman päivässä ja niitä aloin vähentämään heti kun yritys alkoi. Tosin tulin raskaaksi niin äkkiä että ois ne elämäntavat pitäny muuttaa kuitenki pian.
 
dfdf
Aloin syömään raskaana oleville tarkoitettua monivitamiinivalmistetta. Muuten ei ollut tarvetta muutokselle, en juo kahvia, teetä enkä alkoholia. En polta tupakkaaa. En syö graavia kalaa tai tuorejuustoja.
 
"jaa"
niin lopetin juomisen ja tupakoinnin. Kun oli mennyt muutama kuukausi eikä mitään tapahtunut palasin takaisin normaaliin elämään. Siis join välillä ja juodessa tuli poltetttuakin. Vuosi saatiinkin sitten yrittää ennen kuin aloin odottamaan esikoista.
 
"vieras"
aloin syöämään vitamiineja (raskaana oleville tarkoitettuja). tupakkaa en polta muutenkaan, ja alkoholia juon hyvin harvoin. kahvia menee edelleen pari kuppia päivässä
 

Yhteistyössä