miten muut pienten vauvojen äidit jaksavat pitää itsestään huolta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullavanukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullavanukas

Vieras
vauva 1kk, joko itkee öisin tai sitten tahtoo seurustella. ylivilkas taapero 2v. mies töissä.
ei tässä todellakaan jaksa, tai ehdi tälläytyä. en oikeastaan edes pysty, sillä ensin pitäisi päästä
ostoksille. yhdetkään farkkuni eivät mahdu kiinni, paidat kinnaavat tissien kohdalta.
olen nykyisin niin kalpea, että ennen raskautta ostettu meikkivoide on liian tumma ja ripsiväri on
paakkuista sekä lemuaa. hiukset ovat kasvaneet pahasti yli mallistaan, väri haalistunut.
näytän surkealta, ja tiedän sen. tänä aamuna sain aikaiseksi saksia silmillä riippuvaa otsatukkaa
lyhyemmäksi & sheivattua sääret pikasuihkussa, mutta eipä tuosta paljon apua ollut.
kuljeskelen reikäisissä, kulahtaneissa äitiyshousuissa ja jossain virttyneessä topissa ilman rintsikoita,
ulos jos lähden niin feikkicrocsit vaan jalkaan. tavarat kulkevat sairaalasta saadussa neonvihreässä
libero-laukussa. eilen kaupassa oli itku päästä, kun tajusin miten hyvännäköisiä muut naiset ovat.
itse olen möhamahainen, silmäpussinen riipputissi, joka ei mahdu vaatteisiinsa eikä osaa enää meikata :(

Ajattele positiivisesti, vauva-aika kestää yllättävän vähän aikaa. Olisit nähnyt mut vauva-aikana, hyvä jos suihkuun ehdin :D Tosin en kyl pynttää itseäni muutenkaan eli näytän aikalailla sun nykyolomuodolta aina :)

Mites esim. viikonloppuna kun miehellä on vapaapäivä, mies ottaa silloin osavastuun lapsista ja menet pariksi tunniksi ostamaan itsellesi muutamat ehjät ja sopivat vaatteet. Nythän on vielä alekin ja varmasti löydät edullisesti jotain päällepantavaa. Samalla reissulla ostat uuden ripsivärin ja vaikka sävyttävän päivävoiteen.

Seuraavalle viikonlopulle/miehen vapaapäivälle varaat ajan kampaajalle.

Mitä jos tilaist vaikka netistä jonkun kivan hoitolaukun?

sekin, että käy suihkussa on paljon. Vaatteita ei kannata edes ostaa, ennen kuin 6 kuukauden päästä, kun sitä venyy ja vanuu, ei ainakaan muualta kuin kirppikseltä. Suosittelen markettireissulta hyväntuoksuisia suihkusaippuoita, hiusväri ja markettimeikkiä, lumenea löytyy lähikaupoista, se riittää.

En minäkään, lasten ollessa alle vuosikkaita, juuri variksenpelätintä paremmalta näyttänyt. Sitten aloin taas miettiä ulkonäköasioita, kun arki helpotti.

Älä stressaa! Vielä tulee se aika, kun jaksat miettiä ulkonäköä ja tehdä jotain sen eteen. Siihen saakka; piilota peilit ja tunge pienet vaatteet vaatekaapin perälle.

Tarviiko sitä aina olla tiptop? Miksei voi sitä pikkuvauva-aikaa ottaa sellasena kun se on? Pääsee paljo helpommalla. Ei se maailma kaadu siihen jos nyt pari kolme kuukautta menee vähä "alta riman" laittautumisten kanssa.

lisään vielä, että raskausaika toi maksaläiskiä kaulaan & rintaan, lisäksi painoni nousi järkyttävästi vaikka elin salaatilla ja mehujäillä, sekä tein kävelylekkejä esikoiseni kanssa. ennen raskautta painoin 60kg, nyt painan 70kg. olen järkyttynyt, koska oletin kilojen jäävän laitokselle. niin ja pituutta minulla on 162cm

Yritä löytää itsesi kaunistautumiseen edes minuutti, pari päivässä. Ainakin itsellä mieli on heti parempi, kun vähän laittautuu. Otat sen verran omaa aikaa, että käyt ostamassa sopivan paidan tai kaksi (vauva mukaan, jollet yksin voi lähteä, esikoinen miehelle tai hoitajalle)

Meikkiostoksia voi tehdä netissäkin. Itse aloitin pahimpaan hätään itseni huolehtimisen yves rocherin tuotteilla.. Välillä pelkkä varpaankynsien lakkauskin piristi. Ja sitten pikkuhiljaa ensin vaateostoksille että saat vaikka sen yhden sopivan vaatekerran kauppaostoksille. Myyjästä oli apua vaatekaupassa, löytyi ne sopivat farkut vaikka itsellä oli koko hukassa.

Jalkoihin vaikka balleriinat. Niitä saa halvalla. Uus hiusvärikään ei paljoa maksa.

Mä jaan niin tunteen!! :hug: Vauva tississä kiinni taukoamatta yötä päivää ja jos ei tississä niin liinassa. Ne muutamat minuutit kun vauvan saa laskettua niin esikoinen käyttää tilaisuuden hyväksi ja pyytää huomiota.. Suihkussa ehtiii just ja just käymään, mut vaatteet saa laitettua vasta seuraavalla "tauolla" mut ei todellakaan ole aikaa valikoida vaatteita, kun vauva jo karjuu.. Lähimarketissa käyn, muualle en ees haaveile lähteväni enkä pystyisikään itkuisen tississä taukoamatta roikkuvan vauvan kanssa. Netistä olen muutamia vaatteita tilannu itselleni ja lapsille.

Hmm... mä aloin kiinnittämään huomiota ulkoseen olemukseeni enempi vasta kun ainokaiseni täytti kolme, enkä todellakaan aina vieläkään jaksa. En kyllä viis veisais muitten naisten ulkonäöstä ja vertailis itseäni muihin jos ois 1kk vauva hoidettavana ja vielä taapero kaupan päälle.

Kyllä ne lapset kasvaa ja sitten on taas enempi aikaa itselleenkin. Onneks jokainen saa itse päättää mihin sen liikenevän ajan sitten käyttää. Tossa vaiheessa kun on noin pieni vauva valvottamassa ja vaatimassa ja on viel hormoonimyräköissä ni luonnollisesti voipi itsetunto vähän laskea, varsinkin jos alkaa katella muita. Sanonpa vaan et jos joku 1kk vauvan äiti on vimpan päälle aina liikenteessä ni sit sillä on joko äärimmäisen ihana mies tai joku muu joka hoitaa vauvaa et äiti ehtii ja jaksaa puunailla, hyvä tsägä siten ettei ees raskaus ja synnytys paljoa vartaloon vaikuta ja varmaan myös itsetunto rakentuu aika vahvasti ulkonäön päälle.

Viimeksi muokattu:
Hyviä neuvoja tullut, ota rennosti ulkonäön suhteen. Lapset kasvaa nopsaa. Minulla nuorin 2v ja nyt huomaan että farkut lököttää enkä ole tälle kesälle ostanut yhtään uutta paitaa/toppia, mutta ehkä pärjään viime kesäsillä. Opettele suosimaan luonnollista kauneutta, pelkkä ripsari saa jo ihmeitä aikaan. Tukkaan malli, joka kestää pitkään tai sit hiukset kiinni. Joskus kun aika sallii, käväset kaupasta jotain pientä kivaa piristystä itsellesi. Kyllä se siitä :)

Se on kai sitten luonnekysymys ja luontainen halu pitää itsestään huolta olosuhteista huolimatta. Minä kyllä kävin peilin edessä laittautumassa jopa synnytyssupistuksien keskellä, en suostunut lähtee puhisemaan sairaalaan possun näköisenä. :D
Ja en vaan yksinkertaisesti PYSTY lähtemään kotoota ilman meikkiä ja kurkkausta peiliin. Vaatteet nyt saattaa lähikaupassa olla vähemmän harkittuja, mutta ei nyt kuitenkaan ikinä mitään verkkareita tms. Esim. legginsit ja joku tunika + kangaskengät, helppo vetästä kaikki päälle (ja legginsit on muutenkin loistokeksintö raskauskilojen kanssa painiville).

Me ei poistuta lapsen kanssa asunnosta ennen kuin minä oon valmis. En todellakaan mene ulos ilman meikkiä. Ja siihen ei mene kun 5min, kun vaihdan vaatteet ja laitan valokynää/peiteväriä tummiin silmänalusiin, laitan puuteria + aurinkopuuteria, käännän ripset ja ehkä jopa sipaisen niihin ripsaria jos ehdin. Pelkkä ripsien kääntäminenkin saa katseen avartumaan.
Jos on bad-hair-day niin hiukset huolettomalle ponnarille. Ei se vaadi niin paljon!!!

Ap, kuvailit minut! Lapset hieman vanhempia, mutta oikeastaan muuten...No, on mulla raitoja, muutama kk sitten laitettu, mutta hiukset aina ponnarilla. Elo kotona on niin tasapaksua, ei isoja vaatimuksia, joten syöminenkin on mitä sattuu. 10kg pitäisi saada painoa pois, mutta en uskalla edes yrittää vielä kun imetän.. Välillä on masentava fiilis, kun katson itseäni peilistä :(

No tuota, ei se nyt niin mahdotonta ole. Viikossa on 168 tuntia.
Jos puoliso tekee normaalia täyttä työaikaa, voidaan laskea hänelle jäävän vielä n. 120 tuntia vapaata viikottain.
Kyllähän siitä nukkumisen lisäksi jää vielä kuutisenkymmentä vapaata tuntia, luulisi muutaman tunnin sieltä täältä olevan irrotettavissa äidin vapaa-ajaksi.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Alkuperäinen kirjoittaja no höh;26552061:
Se on kai sitten luonnekysymys ja luontainen halu pitää itsestään huolta olosuhteista huolimatta. Minä kyllä kävin peilin edessä laittautumassa jopa synnytyssupistuksien keskellä, en suostunut lähtee puhisemaan sairaalaan possun näköisenä. :D
Ja en vaan yksinkertaisesti PYSTY lähtemään kotoota ilman meikkiä ja kurkkausta peiliin. Vaatteet nyt saattaa lähikaupassa olla vähemmän harkittuja, mutta ei nyt kuitenkaan ikinä mitään verkkareita tms. Esim. legginsit ja joku tunika + kangaskengät, helppo vetästä kaikki päälle (ja legginsit on muutenkin loistokeksintö raskauskilojen kanssa painiville).

Me ei poistuta lapsen kanssa asunnosta ennen kuin minä oon valmis. En todellakaan mene ulos ilman meikkiä. Ja siihen ei mene kun 5min, kun vaihdan vaatteet ja laitan valokynää/peiteväriä tummiin silmänalusiin, laitan puuteria + aurinkopuuteria, käännän ripset ja ehkä jopa sipaisen niihin ripsaria jos ehdin. Pelkkä ripsien kääntäminenkin saa katseen avartumaan.
Jos on bad-hair-day niin hiukset huolettomalle ponnarille. Ei se vaadi niin paljon!!!

Musta se on luonnekysymys millä tavalla haluaa pitää itsestään huolta. Ite ajattelen et itsestäni huolta pitämistä on suhteellisen terveellinen ruokavalio, peruskunnosta huolehtiminen, riittävä uni (mikä toki pikkuvauva-aikaan ei ole ihan mahdollista), perushygieniasta huolehtiminen ja että voin rentoutua, esim. hyvän kirjan parissa.

Alkuperäinen kirjoittaja no höh;26552061:

Sama. Ketään syyllistämättä, mä en katso mitenkään pahalla vaikka joku toinen äiti olis minkänäköinen, kaikkia ei edes kiinnosta miltä näyttää niin mitäpä siitä sitten.

Varaat kampaamoajan sellaiselle päivälle kun mies on kotona. Lypsät siksi aikaa maitoa, tai jos ei huoli pulloa niin vauvan voi kyllä jättää siksi aikaa silti, ei se kampaaja kestä montaa tuntia. Etenkin jos käyt vaan leikkaamassa, sekin tekee jo ihmeitä.

Jos et halua shoppailla vauvan kanssa tai ei onnistu miehelle vauvan jättäminen milloinkaan, niin netissä on hyvä shoppailla. Ne voi aina lähettää takaisin jos ei istu. Meikkejä saa ihan vaikka citymarketista, nappaat sieltä jotain mukaan ruokaostosten yhteydessä.

• Tykkää
Reactions: kielletty
Suihku, hampaidenharjaus, valkoinen panta päähän ja maxi-mekko ylle, aurinkolasit päähän ja olet CHIC :)

Eli sitä maxi-mekkoa ostamaan kun isi on pienensä kanssa, tai pyydät hyvää ystävää hakemaan sulle alesta.

Se vauva on vasta 1kk, parin kuukauden päästä voi olo olla jo ihan toinen kun olette löytneet yhteisenä rytmin, esikoinen on sopeutunut vauvaan, raskauskilot alkaneet tippua kunnolla jne.

Muuten tykkään että riippuu vauvasta ja tilanteesta miten jaksaa ulkonäköönsä panostaa (you know, toiset satsaa siihen paljon enemmän kuin toiset ilman lapsiakin). Itsellä ei esikoisen kohdalla ollut ongelmia, helppo vauva jonka kanssa liikkui paljon ja toki pukeutui ja laittautui sen mukaan. Kakkonen syntyi reilun vuoden ikäerolla ja oli haastava vauva jolloin ei enää ollutkaan yhtä helppoa liikkua ihmistenilmoilla ja kotipäivinä ei jaksanut turhaan stressata ulkonäöstään.

Tilaat ensiksi vaikka netistä itsellesi muutamat uudet vaatteet ja vähän uusia meikkejä. Apteekista saa esim. hyvää Acon- merkkistä kosteusvoidetta joka hieman ruskettaa samalla.

Itselläni myös kaksi pientä lasta ja huomasin sen molempien kohdalla että jo se joka aamuinen pikasuihku piristää. Jos kävin suihkussa vasta päivällä niin siihen asti olokin oli sellainen veltto ja nahistunut, joten käyn joka aamu suihkussa joko niin että lapset nukkuu tai sitten vauva mukana kylpyhuoneessa. Jossain välissä aamua nopeasti laitan vähän ripsiväriä ja pitkät hiukset menee ponihännällä kiireisimmän ajan. Netistä tilasin muutaman siistin ja mukavan perusvaatteen, edullisesti ettei harmita kun jäävät pieneksi. Huomasin että virttyneet vaatteet saavat mielentilankin samanlaiseksi ja itseään on kotonakin kivempi katsella kun on ns. siisti.

Ainakin kerran viikossa iltaisin hoidan itseäni muuten pitkän kaavan mukaan saunassa, sillä välin kun isä on lasten kanssa. Aamuisin ylimääräisiin ei ole aikaa. Ihan tällaisilla pienillä asioilla koitan piristää itseäni nyt kun aika on kortilla, sitten myöhemmin keskityn itseeni ihan pitkän kaavan mukaan.

Mitä sinä sitten raskausaikana käytit, jos nyt vaatteet eivät mahdu? Pari nättiä, pitkää ja löysää tunikaa löytää kaupasta kuin kaupasta, näitä voit sitten pyörittää koneessa yhtä usein kuin vauvankin vaatteita. Ihan vaikka Prismasta, Cittarista, Seppälästä, Tokmannilta jne löytää. Siihen yhdistät legginsit, joita myös saa kaikkialta. Suihkussa käy niin usein, että tukka näyttää aina puhtaalta. Ei se tyyli sen kummempaa tarvi.

Tilaa netistä vaatteet! Ei tartte käydä kaupassa kun on pienet lapset. Meikkaa ja laita tukka kun toinen lapsi leikkii ja toinen vaikka ottaa ilmakylpyjä hoitoalustalla! Ite käytän sitä hyväkseen :) Tai otat meikit olkkarinlattialle ja samalla siinä laitat ittees kun oot lasten kanssa. Eihän siinä mene kuin pari min kun sipasee ripsaria ja harjaa tukan. Lähe lenkille niin pikkusetkin varmasti nukkuu sen aikaa rattaissa ja itselle tulee hyvä olo !

Yhteistyössä