Miten mun riisipuuroni EI palais pohjaan..??

  • Viestiketjun aloittaja Niisku
  • Ensimmäinen viesti
Niisku
Eli hyviä vinkkejä otsikon kyssäriin... kun ajattelin aamulla tehdä, mutta on jo monta kattilaa roskissa mun riisipuuronkeitto-yritysteni jäljiltä :(
Ensinnäkin alumiini- vaiko teräskattila??? Muuta??
Ja en halua tehdä uuniriisipuuroa ja haluan tehdä puuroni maitoon.
 
riisipuuron ystävä
Mulla ei auttanu muu kuin semmonen puurokerroskattila. Olin kans liian monta kattilaa pilannut, kunnes päätin sijoittaa semmoiseen puurokattilaan. Hyvää puuroa tulee, eikä pala pohjaan!!
 
Ei ainakaan teräskattila! Siis tavallinen.Sellainen puurokattila (kaksiosainen), olis kaikista paras. Jos ei sellasta niin teflon tai alumiininen.

Ite laitoin juuri uunipuuron uuniin, kun lämmitän keittiön hellaa, niin jotain pitää tehdä jotta isoin hyöty! :) :p
 
äiti
Mä keitän aina kerroskattilassa niin onpas huoletonta.Saapi hautua rauhassa ja välillä käyn sekoittelemassa.

Sun vaan pitää valvoa sitä ja olla kattilan lähellä ja vähän välii pyöräytellä pohjia myöten.
 
heis
ostappa kuule sellainen kattila minne saat vesihauteen alle.
http://www.opa.fi/shop/product_catalog.php?c=40
mulla on tollanen,teen siinä maitopuurot...muuten tahtoo palaa kiinni.
 
Maamikki
Just samaa pohdin itsekin ja sit ostin sen haudekattilan, jossa siis alaosassa keitetään vettä ja siinä kelluu sit se puurokattila. Ei pala ja voi jättää huolettaa puuron hautumaan.
Suosittelen.
 
Niisku
Huomisaamuksi en millään tuollaista hienoa kattilaa ehdi hommata, eli uhraan vielä yhden kattilan :)
Mutta kiitos vinkistä, nyt on ostoslistalla tuollainen puurokattila :)
 
. Mittaa vesi mieluimmin pinnoitettuun kattilaan (esim. teflon).
. Lisää riisit kiehuvaan veteen. Keitä, kunnes vesi on imeytynyt riiseihin.
.lisää maito, keitä 15min kokoajan sekoittaen hiljaisella tulella pohjaan palamisen estämiseksi.
. Laita kansi päälle ja anna hautua kypsäksi hiljaisella tulella noin 45 min.
. Lisää valmiiseen puuroon suola sekä manteli ja sekoita ennen tarjoilua.
 
vieras
Kyllä mullaki pohjaan palaa, muttei viel oo tarvinnu onneksi roskiin asti kattilaa laittaa. Mulla toinenki ongelma tuossa puuron keitossa. Teen hylamaitoon noiden mahavaivasten takia ja se puuro yleensä muuttuu punaiseksi kun kauan keittää. Ei sit oo kovin houkuttelevan näköistä syötävää.. Uunipuurossa sama juttu.
 
Kattilan saa puhtaaksi, kun laitat sinne muutaman desin vettä ja pyykinpesupulveria. Anna kiehua muutaman minuutin, sen jälkeen pitäisi palanut lähteä irti. Jos ei kaikki lähde heti, niin toista käsittely.

Teflonkattila on hyvä kun tekee maitopohjaista ruokaa. Yksi keino on laittaa levylle muutama kolikko jolloin kattila on vähän ilmassa ja ei kuumene liikaa
 
vieras
Joo samaa mieltä olin minäkin että puurokattila on paras.. Kunnes löysin jostain marketista sellaisen teräslangasta tehdyn ritilän joka laitetaan levylle ja sitten sen päälle kattila. Siinäpä sitten hissukseen haudutellaan puurot ja soosit ym. helposti pohjaan palavat!!!
 
Taare-
liota riisiä yön yli, lisää vesi voideltuun kattilaan ja lisää riisi kiehuvaan veteen. maitoa hiljalleen ei koko määrää kerralla ja hiljalleen mielellään ritilän päällä keitellen ja sekoittaen
 
kokeile
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku:
Eli hyviä vinkkejä otsikon kyssäriin... kun ajattelin aamulla tehdä, mutta on jo monta kattilaa roskissa mun riisipuuronkeitto-yritysteni jäljiltä :(
Ensinnäkin alumiini- vaiko teräskattila??? Muuta??
Ja en halua tehdä uuniriisipuuroa ja haluan tehdä puuroni maitoon.
Laita 5 centtisiä 3-4 kpl liedelle ja kattila päälle hauduta miedolla lämmöllä...ei pitäisi palaa pohjaan! =)
 
vinkki
Osta pikariisipuuroa. Samaa Nallepuuroa kuin esim. neljävilja ym. Arkena ihan mainio. Siinä ei kauan mene keittää verrattuna tavalliseen ja maku on aivan kelvollinen.

Ja teflonkattilassa keität, jos et nyt tollaseen kerroskattilaan aatellu tätä varten investoida.
 
Kerroskattilaa minäkin suosittelen, puurolle kuin puurolle. Itse teen vähälaktoosisen/laktoosittoman riisipuuron niin, että keitän puuron veteen, mutta sitten lisään siihen kermaa aika loppuvaiheessa(siis vahälakt. tai laktoositonta) Tosin kerman kanssa voi halutessaan hauduttaa pitempäänkin, jos haluaa.
 
Jos sulla ei tähän hätään ole kerroskattilaa mutta olisi joku teräskulho jonka olisi sopiva tavalliseen kattilaan niin tee siinä. Tavalliseen kattilaan vettä ja maito siihen teräskulhoon.

Teflonkattila on todella kätevä kun tekee maitoruokia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja puuronkeittäjä:
kerran yritin tehdä puuron rasvattomasta maidosta, se kärähti ilosesti pohjaan. Eli käytä kevytmaitoa.
Punaisesta tulee parasta :) Hiutalemaisista riiseistä ei tule syötävää puuroa, meillä ei kelvannut kellekkään. Halvin tapa on tosiaan laittaa muutama 5snt kolikko levylle
 
puuronkeittoon
-teflon kattila
-kevytmaito/punmaito, EI rasvatonta
-kärsivällisyys vieressä vahtia ja hämmennellä alkuun
-pienellä tulella

Ei tartte mitään erikoiskattiloita
 
Mikset halua tehdä uuniriisipuuroa? Minusta se on kaikkein vaivattomin ja lopputulokseltaan maukkaampi. Teen sen aina voideltuun lasiseen uunivuokaan. Pitempi valmistumisaika, mutta onpahan muut hellanlevytkin vapaina jos valmistelee muuta sillä aikaa. Meillä uuniriisipuuro on mummuloista periytynyt koko perheen herkku. Helpot ohjeet puuroriisipussin kyljessä.
 

Yhteistyössä