Miten mittaan itse SF-mitan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Essie

Aktiivinen jäsen
06.06.2009
7 168
1
36
Eihän se SF-mitta oikeastaan mitään kerro, mutta musta tuntuu että maha on kutistunut (viikko sitten mahan ympärys oli 112cm nyt vain 106cm) niin ajattelin että voisin sen SF-mitankin itse mitata.

Aika vaikeeta se varmasti on, eikä edes kerro mitään tottuutta. koska eri mittaajilla mitta saattaa muutenkin vaihdella "käsialan mukaan". Sitä paitsi sf-mitta voikin pienentyä loppuraskaudessa, kun vauva laskeutuu. E se kerro mitään mistään, ei edes vauvan koosta.

Joo käsiala vaihtelee, ja just neuvolan täti sanoi että vauvan asentokin vaikuttaa jopa useita senttejä! Oli kuulema mitannut vahingossa pariin otteeseen jonkun äidin ja saanut usean sentin heiton kun vauva oli vetänyt kai pyllynsä vähän sisäänpäin :D

Alkuperäinen kirjoittaja halloo:
Aika vaikeeta se varmasti on, eikä edes kerro mitään tottuutta. koska eri mittaajilla mitta saattaa muutenkin vaihdella "käsialan mukaan". Sitä paitsi sf-mitta voikin pienentyä loppuraskaudessa, kun vauva laskeutuu. E se kerro mitään mistään, ei edes vauvan koosta.

No hei haloo itselles. No itse jo mainitsin ettei se oikeastaan mitään kerro, huomasitko? :D Nyt vaan sitä meinasin et kun parina päivänä on ollut sellainen fiilis et olis tiputellu lapsivettä, eikös kohtu kuitenkin pienene jos vesi vähentyy? Sitä vaan että jos se mitta olisi hurjan eroava siihen neuvolan viimeksi mittaamaan nii olis kuitenkin syytä olla huolissaan?

Et sinä itse voi sitä mitata niin luotettavasti, että voisit verrata neuvolan mittauksiin.
Käytännössä mittaus tapahtuu niin että makaat jalat koukussa ja tunnustelet kohdan josta häpyluu alkaa ja sitten kohdun korkeimman kohdan. Riippuen siitä millä viikoilla olet, vaikuttaa paljon tuohon kohdunpohjan löytymiseen, samoin kuin se onko sinulla ylimääräistä painoa vai näkyykö kohdunpohja selvästi. Myöskään häpyluun tunnustelu ei ole ihan yksinkertaista, jos sitä ei ole ennen tehnyt. Siksi jättäisin mittaukset ammatilaiselle ja jos olet huolissaan lapsiveden tihkumisesta niin käy synnärillä näytillä.

Kiitos että joku vastasi asiallisesti vaikka joku tulikin taas vaan pätemään. Eli siis kyllä mä osaan tosta häpyluulta mitata mutta toi kohdunpohja onkin toinen juttu. Tai no oikeastaan nyt kun koitin niin luulen kyllä saavani mitattua oikeasta kohdasta :)

Yhteistyössä