Kuten moni sanonut, miehelle se raskaus "avautuu" paljon myöhemmin kuin naiselle. Kyllä, hän tietää että olet raskaana mutta niin kauan kun sitä ei näe päällepäin ja liikkeitä ei tunne, se ei välttämättä monellekaan miehelle avaudu läheskään samalla tavalla kuin naiselle. Hänellä ei ole oireita eikä tuntemuksia mitä naiselle tulee. Ja eihän kaikki naisetkaan heti oikein "ymmärrä" sitä mullistusta mikä on tulossa.
Miehelle asia alkaa muotoutua todelliseksi kun naisen vatsa alkaa pyöristyä ja vauvan liikkeet tuntua. Näin ainankin oman miehen kohdalla, hän kyllä oli innoissaan lapsesta (hyvä niin kun yhteinen päätös oli
) mutta todellisuus ns. iski vasta kun minusta alkoi muutoksia nähdä päälle päin.
Samoin nyt kun saatiin vauvan huone valmiiksi, niin mies tuumasi että kyllä se vaan alkaa todelle tuntua taas ihan eri tavalla. Mies ei millään voi kokea asiaa samalla tavalla kuin äiti ja jokainen äiti ja isä suhtautuu tulevaan eritavalla. Oma mieheni on innoissaan vauvasta, hiplailee mahaa paljon ja remontoi vauvan huonetta, mutta ei hän varmasti olisi missään vaiheessa katsonut mun kanssa mitään vauva ohjelmia tai lukenut neuvolan opuksia. Ei vaan ole hänen luonteelleen sopivaa touhua. Eli ei näihinkään pidä pakottaa, ei se heti tarkoita sitä etteikö mies olisi innoissaan, se nyt ei vaan ole hänen juttunsa. En minäkään itse asiassa lukenut niitä neuvolan opuksia, selasin äkkiä läpi ja heitin laatikkoon.
Kyllä ne miehet sieltä asiaan herää, joku aiemmin, joku vähän myöhemmin. Itse olen pyrkinyt koko raskausajan pitämään miehenkin ajantasalla siitä, mitä mun mahassa tapahtuu ja millaisia tuntemuksia on. Näin miehelle ei ehkä ainankaan alkuraskaudesta tullut niin ulkopuolista oloa ja varsinkin kun liikkeet alkoi tuntua muttei vielä päälle niin pidin itse tärkeänä että mieskin tiesi milloin tapahtui.
Mutta huh, tulipas pitkä teksti.
Meillä mennään tällä hetkellä rv. 31+1 ja kyllä tosiaan vimostaan tässä vaiheessa on mieskin jo täysin hereillä tilanteeseen kun on synnytysvalmennus käyty ja vauvan huone tosiaan kondiksessa ja maha heiluu välistä niin hirmuisesti että.