Miten meni toinen synnytys kun ekassa eppari??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jännittäääääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jännittäääääää

Vieras
Mulla tehtiin ekassa synnytyksessä tosi iso episiotomia ja nyt jännittää miten toinen synnytys menee.. Lapsille tulee ikäeroa vain 1,5,vuotta, joten kauaa ei edellisestä synnytyksestä ole. Jännittää, että pitää tehdä taas eppari tai että repeän pahasti ja kivuliaati... Eppari kun ei sattunut kun puudutettiin, mutta ilmeisesti muuten ei alapäätä puuduteta vaikka repeisikin..?

Minkälaisia kokemuksia muilla on ollut tokasta synnytyksestä?

Tokassa synnytyksessä ei tehty epparia, koska synnytystoivelomakkeessa esitin toiveen siitä ettei epsiotomiaa tehtäisi ellei se ole ihan välttämätöntä. Puuduttivat kyllä ennen ponnistusvaihetta, koska olin sitä(kin) synnytystoivelomakkeessa toivonut. Tuli repeämä, 5-6 tikkiä, parani nopsaan, pystyin samantien istumaan yms. Synnytysten välillä oli 2 vuotta.

Mulla oli ekan ja tokan synnytyksen väliä 1v4kk.
Synnytys oli nopeampi kuin ensimmäinen. Kakkosen ponnistusvaihe kesti 5min, esikoisen 20min. Ei tullut kuin pientä nirhaumaa,ei tarvinnut eparia.

mulla ekasta tehtiin eppari, mutta myös tokasta jouduttiin tekemään, kolmannesta repes itsestään vähän ja tuli muutama tikki. Tosi nopeasti parani ilman epparia. Epparihaavahan oli kipeä vaikka kuinka pitkään.

Ekassa tehtiin eppari imukupin vuoksi. Tokassa ei onneksi tarvinnut, mutta ponnistaminen oli hankalaa koska ekassa sitä ei oikeastaan tarvinnut tehdä. Kätilö ei maininnut että vanha eppari olisi mitenkään haitannut ponnistamista, totesi vaan että on sen verran tiukka ettei uskoisi että toista synnyttää. Ponnistin lähes kaksi tuntia ennen kuin suostui syntymään. Vähän repesin, 6 tai 7 tikkiä laitettiin. Ei haitannut mitenkään istumista tms.

Muoks: ikäeroa 2v 2kk

Viimeksi muokattu:
Mulle tehtiin ekassa eppari ilman puudutusta ja se oli varmaan synnytyksen tuskallisin hetki. (siinä vaiheessa ponnistamista takana jo 45min.) Toinen tuli niin vauhdikkaasti, ettei tainnut kätilö edes epparia ehtiä miettimään, enkä tosin kyllä edes revennyt. Pieni nirhauma tuli, joka parani ihan parissa päivässä. Synnytysten väli oli 2v4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja jännittäääääää;23026975:
Mulla tehtiin ekassa synnytyksessä tosi iso episiotomia ja nyt jännittää miten toinen synnytys menee.. Lapsille tulee ikäeroa vain 1,5,vuotta, joten kauaa ei edellisestä synnytyksestä ole. Jännittää, että pitää tehdä taas eppari tai että repeän pahasti ja kivuliaati... Eppari kun ei sattunut kun puudutettiin, mutta ilmeisesti muuten ei alapäätä puuduteta vaikka repeisikin..?

Minkälaisia kokemuksia muilla on ollut tokasta synnytyksestä?

Toisessa ei epparia ehditty tehdä ja repesin melkein peräsuoleen. Hoitaja ei uskonut, ku sanoin, että lapsi syntyy. Sitten ei ehditty enää puudutella, eikä leikata epparia. Pää tuli hyvin, mutta hartioista jäi kiinni. Molemmat isoja vauvoja 4,6 kg ja 4,4 kg, käynnistettyjä, enkä ole puudutteita saanut. Esikoisesta vain välilihan puudutuksen ennen epparia. Kipuja on turha varmaan kuvailla. Synnytykset 4,5h käynnistyttyään.

ekassa synnytyksessä tehtiin eeppari ja tuli II asteen repeämät. Vauvakin oli 4100g. Ei kuulemma olis eeppari tehty. Mutta kipu oli jotain järkyttävää ja ite huusin ku sika että tehkää se jo ja johan helpotti.

Toinen lapsi oli sitten reilusti pienempi ja kaikki suju mukavasti eepparia ei tehty ja selvisin pelkillä pinta naarmuilla.

[QUOTE="Apsi deisi";23027053]Mulle tehtiin ekassa eppari ilman puudutusta ja se oli varmaan synnytyksen tuskallisin hetki. (siinä vaiheessa ponnistamista takana jo 45min.) Toinen tuli niin vauhdikkaasti, ettei tainnut kätilö edes epparia ehtiä miettimään, enkä tosin kyllä edes revennyt. Pieni nirhauma tuli, joka parani ihan parissa päivässä. Synnytysten väli oli 2v4kk.[/QUOTE]

Aika epäammattimasita ja törkeää alkaa leikkelemään toista ilman puudutusta! Olisin itse kyllä valittanut asiasta

Alkuperäinen kirjoittaja käääk;23027154:
Vaikuttaa siltä, että tuo leikkaus tehdään ensisynnyttäjille automaattisesti. Onko näin, vai löytyykö täältä äitejä, joille ei ole tehty epistomiaa?

Eikä tehdä, mulle tehtiin se vain ja ainoastaan sent akia kun lapsen sydänäänet eivät kuuluneet kun olin selälläni eli tehtiin eppari ja sitten käännyin selälleni ja ponnistin lapsen ulos, ja eppari sen takia ettei muuten olisi saanut ponnistaa niin nopeasti lasta ulos ja lapsi oli saatava ulos mahdollisimman pian. Toiseen ei tehty epparia, ei ollut syytä, pari tikkiä laitettiin.

Ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin eppari, kun itse sitä väsyneenä pyysin. Olin valvonut melkein pari vuorokautta ja ponnistusvaihe kesti lähes tunnin. Kätilö sanoi synnytyksen jälkeen, että ei olisi tarvinnut tehdä ja harvoin sitä kukaan edes pyytää, mutta olivat nähneet että minulta oli voimat ihan loppu.
Toisessa synnytyksessä ei tarvinnut leikellä, eikä tullut edes yhtään repeämää. Synnytysten välillä vajaa 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja käääk;23027154:
Vaikuttaa siltä, että tuo leikkaus tehdään ensisynnyttäjille automaattisesti. Onko näin, vai löytyykö täältä äitejä, joille ei ole tehty epistomiaa?

Mulla taas kokemus, että ekasynnyttäjillekin tehdään nykyisin jo aika harvoin. Itsellä oli tiedossa, että tulee iso lapsi ja sydänäänet meni huonoksi jo ennen ponnistusta. Mulle siis asia oli ok, kun kyse oli vauvasta.

mulle tehtiin ekassa synnytyksessä eppari, mutta tokassa ei tarvinnut. toka oli kilon isompi kuin esikoinen (lähemmäs 4,5kg) ja hartiat olivat tiukassa. repesin tokassa synnytyksessä jonkin verran, mutta paranin ihan älyttömän nopeasti.

Ekassa synnytyksessä tehtiin eppari. Seuraavassa täysaikaisessa tuli repeämät peräsuoleen, emättimeen ja muistas viel miten pahasti. Epparia ei ehditty tekee ku vaavi tuli niin vauhdilla. Esikoinen painoi 3110g ja tämä kolmonen sitten 3080g.

[QUOTE="vieras";23027261]Eikä tehdä, mulle tehtiin se vain ja ainoastaan sent akia kun lapsen sydänäänet eivät kuuluneet kun....[/QUOTE]

Miksei täältä sitten löydy yhtäkään äitiä, jolle ei ensisynnyttäjänä olisi leikkausta tehty???

Yhteistyössä