Miten meidän sähkölasku on näin älyttömän iso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="gitta";27894286]Nämä oli erittäin hyviä kysymyksiä. Kuinka usein lämmitätte takkaa, paljonko palaa puita ja osaatteko sulkea uunin oikein?[/QUOTE]

Lähtökohtaisesti joka päivä, en osaa määrää sanoa ja mies osaa käyttää uunia. On ollut yhteydessä muurariinkin. Ainut mikä mietityttää nyt on iv-koneen säädöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27894301:
Eipä tuo minusta kovin pahalta kuulosta. Jos ajatellaan, että näitä pakkaskuukausia on vuodessa 4 kpl ja muina kuukausina kulutus jää kolmasosaan tuosta (Stetson-Harrison -menetelmällä arvioituna), niin päästään vähän reiluun 20000kWh vuodessa, joka on loppupeleissä kai aika normaali sähkölämmitteisen talon kulutus.

20000 kWh vuodessa olis ihan normaalilta kuulostava kulutus jos klapeilla ei lämmitettäisi laisinkaan

100% sähkölämmityksessä menee yleensä noin 150...160 kWh neliötä kohden vuodessa

[QUOTE="a p";27894320]Meillä? Niin kuin sanoin, mies hoitaa lämmityksen enkä mä oikein viitsisi soittaa sille töihin, että paljonko klapeja menee kun yks kaksplussalta haluaa tietää. Pitäis hulluna :D[/QUOTE]

mutta jos sitä klapien kulutusta ei tiedetä niin koko tämä 3 sivun mittainen keskustelu on ollut täysin turhaa

mää oon niin pyörällä päästäni näiden teidän laskujen kanssa. Itse asutaan vanhassa, vanhassa talossa, 70neliöö, jossa 100% puulämmitys eikä lämminvesivaraajaa kuin kesäsin. sähköä kuluu 650kWh VUODESSA! nyt saattaa mennä hiukan enemmän kun isompi pakastin ja vesipumppu. Ja puita menee se 10-15kuutiota vuodes eli 500€.
Huhhuijaa, taas jaksaa niit puita kantaa.

Ja sit viel kehdataan jahdata vanhojen talojen omistajia kuinka ME kulutetaan sitä energiaa niin paljon. HAH!

[QUOTE="a p";27894304]Lähtökohtaisesti joka päivä, en osaa määrää sanoa ja mies osaa käyttää uunia. On ollut yhteydessä muurariinkin. Ainut mikä mietityttää nyt on iv-koneen säädöt.[/QUOTE]

No muurarihan ei osaa kertoa sitä, missä vaiheessa pelti pitää sulkea. Ja siinä melkein tärkein juttu on. Toki hyvät puut, eikä mikään lahoa paskapuuta. Ja kai sä suurinpiirtein tiedät, että meneekö niitä puita päivässä sylillisen verran, takkakorin verran, banaanilaatikollinen vai kaksi banaanilaatikollista.

Mutta kuten useampi on jo sanonut, normikulutus ja keväällä teillä varmaan on sitten 2000 kwh:n luokkaa kuussa ja kesällä sitten 1000 kwh:n luokkaa.

Meillä muuten harkinnassa tuohon lämmönvaihtimen lisäksi aurinkokeräimet, jotka lämmittäis käyttöveden ajalla maalis-syyskuu. Erilaisia energiavaihtoehtoja kannattaa aina harkita, tosin teillä ilmeisesti sähköpiuhat lattiassa, ei vesikiertoinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kuutiokoko kertoo enemmän;27894297:
Kukaan ei ole vielä kysynyt paljonko talossa on kuutioita / ikkunapinta-alaa. Nykyäänhän on muodissa nuo kahden kerroksen korkuisen olohuoneet, joissa koko seinä on ikkunaa. Kyllä muutes viilentää ilmaa! Mites kylpytilojen lämmitys? Jos lattia tuntuu käteen lämpimältä vie se ihan tajuttomasti sähköä (..otin selvää kerran 600 euron tasauslaskun jälkeen..)

Normi-ikkunat. Kuutioita en nyt muista. Korotettu katto, mutta ei todellakaan mikään kahden kerroksen korkuinen ja sekin vaan olkkari-keittiössä. Ei tunnu lämpimältä. Mies on aika nuuka näissä asioissa ja seuraa noita mittareita ja sisälämpöjä...

[QUOTE="a p";27894320]Meillä? Niin kuin sanoin, mies hoitaa lämmityksen enkä mä oikein viitsisi soittaa sille töihin, että paljonko klapeja menee kun yks kaksplussalta haluaa tietää. Pitäis hulluna :D[/QUOTE]

Laita vaan kuule sille miehellesi tekstari. Selvitetään nyt tämä asia, kun on kerran aloitettu. :)

[QUOTE="viima";27894348]mää oon niin pyörällä päästäni näiden teidän laskujen kanssa. Itse asutaan vanhassa, vanhassa talossa, 70neliöö, jossa 100% puulämmitys eikä lämminvesivaraajaa kuin kesäsin. sähköä kuluu 650kWh VUODESSA! nyt saattaa mennä hiukan enemmän kun isompi pakastin ja vesipumppu. Ja puita menee se 10-15kuutiota vuodes eli 500€.

Ja sit viel kehdataan jahdata vanhojen talojen omistajia kuinka ME kulutetaan sitä energiaa niin paljon. HAH![/QUOTE]

En kyllä jaksa uskoa, että teillä menee vain 50 kwh sähköä kuussa. Mutta noh, jokainen tyylillään :D Taitaa tuo koko sähkölasku koostua kesän lämminvesivaraajan käytöstä ja muuten elätte takkatulen loimussa?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27894354:
Laita vaan kuule sille miehellesi tekstari. Selvitetään nyt tämä asia, kun on kerran aloitettu. :)

"Hei kultsi. Meille tuli tänään tieto sähkölaskusta ja meidän joulukuun lasku on yli 300 euroa!!! Mua kiinnostais tietää, että miten paljon kuutioissa kului puita joulukuussa. Netissä on yks sellainen... ööh... laskuri, jolla selvittelen kulutusta. Pusi pusi."

• Tykkää
Reactions: Isämies
[QUOTE="gitta";27894350]No muurarihan ei osaa kertoa sitä, missä vaiheessa pelti pitää sulkea. Ja siinä melkein tärkein juttu on. Toki hyvät puut, eikä mikään lahoa paskapuuta. Ja kai sä suurinpiirtein tiedät, että meneekö niitä puita päivässä sylillisen verran, takkakorin verran, banaanilaatikollinen vai kaksi banaanilaatikollista[/QUOTE]

Pellit suljettu kun melkein tuhkalla, mies tuumas että aiemminkin voisi sulkea...soitin siis ja oli aika hämillään :P Sylillinen puita kuulemma, minusta melkein kyllä banaanilaatikollinen mutta sylillinenhän voi olla aika eri kokoinen eri ihmisillä...lämmittään 250-300 asteeseen.

[QUOTE="viima";27894348]mää oon niin pyörällä päästäni näiden teidän laskujen kanssa. Itse asutaan vanhassa, vanhassa talossa, 70neliöö, jossa 100% puulämmitys eikä lämminvesivaraajaa kuin kesäsin. sähköä kuluu 650kWh VUODESSA! nyt saattaa mennä hiukan enemmän kun isompi pakastin ja vesipumppu. Ja puita menee se 10-15kuutiota vuodes eli 500€.

Ja sit viel kehdataan jahdata vanhojen talojen omistajia kuinka ME kulutetaan sitä energiaa niin paljon. HAH![/QUOTE]

En usko hetkeäkään, paitsi jos teillä ei ole mitään kodinkoneita. Päreen valossa ei varmasti menekään.

[QUOTE="gitta";27894369]En kyllä jaksa uskoa, että teillä menee vain 50 kwh sähköä kuussa. Mutta noh, jokainen tyylillään :D Taitaa tuo koko sähkölasku koostua kesän lämminvesivaraajan käytöstä ja muuten elätte takkatulen loimussa?[/QUOTE]

tästä samasta aiheestaole tääl tuhannesti vääntänyt. harva uskoo mut ei tuo mittari vain enempää pyöri. talvisin vesi lämpiää puilla, kesällä sähköllä koska kämpäs olis muuten liian kuuma. Turhat valot pois, kodinkoneita vähän, valoja tarpeeksi. Ylimääräisiä tiloja ei lämmitetä (kuten joku autotalli!)

mut tosiaan, luulen et tänä vuonna päästään jo 1000, tullut muutamia herkkuja lisää viimeisen vuoden aikana. Toiset tahtoo paiskia niskalimas töitä ja asua leveästi ja maksaa laskuja, toiset nauttii elämästä, asuu pienesti ja laskut on vähis.

valintoja.

[QUOTE="a p";27894388]Pellit suljettu kun melkein tuhkalla, mies tuumas että aiemminkin voisi sulkea...soitin siis ja oli aika hämillään :P Sylillinen puita kuulemma, minusta melkein kyllä banaanilaatikollinen mutta sylillinenhän voi olla aika eri kokoinen eri ihmisillä...lämmittään 250-300 asteeseen.[/QUOTE]

En tosi puhunut kaksplussasta vaan etsin netistä tietoa :xmas:

[QUOTE="viima";27894348]mää oon niin pyörällä päästäni näiden teidän laskujen kanssa. Itse asutaan vanhassa, vanhassa talossa, 70neliöö, jossa 100% puulämmitys eikä lämminvesivaraajaa kuin kesäsin. sähköä kuluu 650kWh VUODESSA![/QUOTE]

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että UUSI jääkaappipakastin vie sähköä noin 300kWh/vuosi. Yleinen saunattoman kaukolämpöyksiön kulutus on luokkaa 1500 kWh.
Väitätkö tosissasi, että teillä kuluu sähköä vuodessa yhteensä vain parin jääkaapin verran (eli jos teillä on jääkaappipakastin, niin sen lisäksi ei paljoa muuta olekaan) ja saman verran kuin puolikkaassa yksiössä? Olisikohan nyt unohtunut nolla perästä...

No, kaikki on suhteellista. Sinä tuhlaat noiden 70 neliösi lämmittämiseen 10-15000kWh vuodessa, joka ei ole kovinkaan paljoa vähemmän, kuin millä meidän perheemme kaukolämmittää 250m2. :)

[QUOTE="a p";27894388]Pellit suljettu kun melkein tuhkalla, mies tuumas että aiemminkin voisi sulkea...soitin siis ja oli aika hämillään :P Sylillinen puita kuulemma, minusta melkein kyllä banaanilaatikollinen mutta sylillinenhän voi olla aika eri kokoinen eri ihmisillä...lämmittään 250-300 asteeseen.[/QUOTE]

Sylillinen puita on ihan liian vähän. Ainakin mun mielestä. Sanoisin, että polttakaa 3 sylillistä puita tai kaksi banaanilaatikollista (niinkuin me). Kovilla pakkasilla poltetaan jopa kolme banaanilaatikollista. Joka päivä. Paitsi jos on tosi lauhaa. Ja kannattaa se uuni oikeesti sulkea hyvissä ajoin.

Ja meillä siis lämpiää koko talo + osa käyttövedestä takan avulla.

[QUOTE="viima";27894398]tästä samasta aiheestaole tääl tuhannesti vääntänyt. harva uskoo mut ei tuo mittari vain enempää pyöri. talvisin vesi lämpiää puilla, kesällä sähköllä koska kämpäs olis muuten liian kuuma. Turhat valot pois, kodinkoneita vähän, valoja tarpeeksi. Ylimääräisiä tiloja ei lämmitetä (kuten joku autotalli!)

mut tosiaan, luulen et tänä vuonna päästään jo 1000, tullut muutamia herkkuja lisää viimeisen vuoden aikana. Toiset tahtoo paiskia niskalimas töitä ja asua leveästi ja maksaa laskuja, toiset nauttii elämästä, asuu pienesti ja laskut on vähis.

valintoja.[/QUOTE]

Ei tuota oikeasti usko kukaan. Oikeesti, mieti nyt järjellä. Teillä on todennäöisesti sillä telkkari, läppäri, jääkaappi, pakastin ja liesi. Ne vie jo vuodessa enemmän kuin 1000 kwh.

No huh huh! Meillä Itä-Suomessa ok talo. Rakennettu 1991, neliöitä sama 120 neliöö. Järven rannalla pakkasarka alue. Leivinuunia kerran päivässä lämmitin. Yhtenä yönä kovimmalla pakkasella oli sähkölämmitys päällä. Muuten kiinni. sisälämpötila 26 astetta. Puita mennyt tähän mennessä 3 heittokuutioo, yhden pesällisen siis lämmitän. Vauva lattialla joten pakko olla lämmintä. Kulutus joulukuussa 1150 kwh. Miten te niitä uunejanne lämmitätte?!?! Hyvin pärjää pelkällä leivinuunilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27894408:
No, kaikki on suhteellista. Sinä tuhlaat noiden 70 neliösi lämmittämiseen 10-15000kWh vuodessa, joka ei ole kovinkaan paljoa vähemmän, kuin millä meidän perheemme kaukolämmittää 250m2. :)

mut se lasku taitaa silti olla eri? mieluummin mä kannan niit puita kuin maksan laskuja jollekin yritykselle. ja tiedän satavarmasti mistä mun UUSIUTUVAenergiani tulee.

[QUOTE="gitta";27894430]Ei tuota oikeasti usko kukaan. Oikeesti, mieti nyt järjellä. Teillä on todennäöisesti sillä telkkari, läppäri, jääkaappi, pakastin ja liesi. Ne vie jo vuodessa enemmän kuin 1000 kwh.[/QUOTE]

noist meil on telkkari, jääkaappi, pakastin ja pyykinpesukone. kaikki kokoa mini. puuhella ja kaasuliesi.

mut kuten sanoin jo aikasemmin. ei mua kukaan usko. mut kummasti sielt postilaatikosta tulee 20€ lasku kahden kuukauden välein, eikä tasauslaskukaan montaa kympia koskaan ole ollut.

[QUOTE="viima";27894398]tästä samasta aiheestaole tääl tuhannesti vääntänyt.[/QUOTE]
Mittarinne on rikki. Tavallinen pieni sähköpatteri vie 1000w. Tarkoittaa sitä, että 300kWh kuluu, kun se on päällä noin 300 tuntia. Jos patteri olisi keskimäärin puolikkaalla teholla ollessaan päällä tekee se 600h. Tämä taas on noin 25 päivää. Ja huom, tällä lämmittää vasta yhden huoneen.

Jääkaappipakastin vie sen mainitut 300kWh (todnäk enemmän jos vanhempi).

Nyt on mennyt jo 600kWh ja vasta 1 huone on lämmitetty kuukaudeksi ja vain jääkaappi käytössä.

Tähän päälle valaistus. Esim. yhteensä 50W keskimäärin 30-40h/vko tekee vuodessa noin 100kWh.

Pesukone vie yhdellä pesukerralla noin 1kwh. 2 pyykkikertaa viikossa ja taas meni 100kWh.

Nyt on kulunut jo 800kWh (ja arviot reilusti alakanttiin). Sitten hellat, mikro, muut keittiölaitteet, pölynimuri, viihde-elektroniikka...

Ihan oikeasti, 650kWh kulutus vielä osin sähkölämmitteisessä talossa EI OLE MAHDOLLISTA, johan sen näet näistä luvuista itsekin. Toivottavasti sähköyhtiö ei jälkilaskuta teitä kun huomaavat että mittari on rikki...

[QUOTE="viima";27894451]noist meil on telkkari, jääkaappi, pakastin ja pyykinpesukone. kaikki kokoa mini. puuhella ja kaasuliesi.

mut kuten sanoin jo aikasemmin. ei mua kukaan usko. mut kummasti sielt postilaatikosta tulee 20€ lasku kahden kuukauden välein, eikä tasauslaskukaan montaa kympia koskaan ole ollut.[/QUOTE]

Sitten teidän mittarissa on vika. Onneksi olkoon, säästätte. Vaikka me oltais kesällä pois kotoa, niin meidän talo vetää joka päivä 15-20 kwh pelkkään "ylläpitoon". Eli toisin sanottuna jääkaappi, pakastin, erilaiset virransäästäjät, lämminvesivaraajan ylläpito (kytketään pois jos pidempään ollaan) ja ilmastointi. Vaikka siis oltais kuukausi pois, niin kulutus olis 15x30= 450 kwh, eli about 45 euroa.

Ja meidän lämminvesivaraajaa ei ainakaan kannata kytkeä pois vuorokauden tai kahden vuoksi, sillä se on niin hyvin eristetty, että vaikka sen kytkee, niin lämpötila sisällä pysyy samana ekan vuorokauden.

Yhteistyössä