Miten maitoa saisi tulemaan enemmän?

Mite ihmeessä saisin maitoa erittymään enemmän? Auttaako joku kotikonsti oikeasti?

Juon pari-kolme litraa nesteitä pitkin vuorokautta, syön tiheästi, mutta tarpeeksi ei vain tule. Nukun päiväunet ja yritän mahdollisimman vähän ahertaa ylimääräistä. 11 vrk:n ikäiselle vauvalle pitää antaa rinnan lisäksi noin 2dl nania vuorokaudessa. Jos rinnat on kivikovat, ja vauva syö molemmista, niin silloin nukkuu hyvin 3-4 tuntia. Mutta jos vähänkään rinnat tuntuvat pehmeiltä, vauva lutkuttaa, imee ja sylkee nännin pois, kitisee ja hermostuu, eikä ole tyytyväinen vaikka kuinka imetän pitkään ja vaihtelen rinnalta toiselle. Nanin avulla saan useamman tunnin tauon imetysten välille ja maitoa ehtii muodostua. Mitä tiheämmin imetän, sitä vähemmän maitoa tuntuu olevan ja sitä kiukkuisempi vauva on.

Olisi niin ihanaa täysimettää, mutta vauvaa ei voi nälässäkään pitää.

Kiitos jos joku ennätti vastata!
 
Maitoa muodostuu sitä enemmän mitä enemmän annat vauvan imeä; ei siis kannata pitää "maidonmuodostustaukoja" korvikkeen avulla koska se ei auta asiaa, jos kyse ei ole omasta jaksamisestasi jonka takia tahdot taukoa. Tuon ikäisellä on usein tiheän imun kausi ja ensimmäisen elinkuukauden aikana vauva muutenkin tilaa maitoa. Oletko tutustunut imetystukilistan sivuihin?

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=119
 
Älä ainakaan stressaa (jos mahdollista) imetyksestä, yritä levätä mahdollisimman paljon ja jos vauva vaan suostuu niin imetä, imetä ja imetä. Miulle anto nla:n täti ohjeen että ottaa vaikka useemman tunnin pätkiä (jos mahdollista) vauvan kanssa ihan vaan tissitellen, vauva nukkuu välillä, imee, nukkuu ja taas imee.

Tosin miulla ei kyllä auttanut mikään noista, ei myöskään kotikalja, ei lypsäminen eikä mikään ja varsinkin kun poika vielä on "kaikki mulle nyt heti"-tyyppiä eikä suostu mihinkään tissittelyyn jos ei heti tullu ruokaa kunnolla ja näin ollen meillä osaimetyksellä (tai oma maitokin viimesen reilun viikon ajan pullosta lypsettynä) 5 vko ja nyt ei enää sitäkään :(
 
Ja vielä tällanen kopsaus netistä:

Imetystukipuhelin 041 528 5582

...on Imetyksen tuki ry:n vertaistukipalvelu, jota päivystävät vuorollaan koulutetut, riittävää imetystukikokemusta ja -tietoutta omaavat ryhmänvetäjät. Puhelimesta saa tietoa lähimmistä imetystukiäideistä ja -ryhmistä. Soittajien kanssa myös keskustellaan kaikenlaisista imetyskysymyksistä vertaistukiperiaatteella.
Puhelimeen voit soittaa anonyyminä.


12.1. 2009 alkaen Imetystukipuhelin palvelee:

maanantaisin klo 14.00-16.00
tiistaisin klo 19.00-21.00
keskiviikkoisin klo 22.00-23.30
torstaisin klo 16.00-18.00
perjantaisin klo 10.00-12.00
lauantaisin klo 11.30-13.00
ja sunnuntaisin klo 16.00-17.30


 
pitää kokeilla tuota koko-ajan-tissillä-touhua. Herättiin tuossa kymmenen maissa ja imettelin kolmisen tuntia. Lopulta vauva nukahti. Pitää kokeilla samaa iltapäivälläkin. Omasta puolesta jaksan hyvin vaikka koko päivän maata sängyllä ja imetellä, mutta vajaa kaksivuotias esikoinen tahtoo välillä leikkiä äidin kanssa.

Mitä tuo vauvan käytös imee-lutkuttaa-sylkee tissin pois-hermoaa-etsii uudelleen tissiä-imee-... touhu tarkoittaa? Pitäisikö antaa tutti, jos vauvalla on vaan kova imemisen tarve eikä siis oikeasti nälkä? Mistä nälän ja imemisen halun erottaa?
 
meillä toimi se maitomäärän lisäykseen, että kun vauva ei jaksanut /halunnut enää imeä niin annoin korviketta jos oli vielä nälkäinen ja sitten lypsin rinnat pumpulla ihan kuiviksi.
Tätä kun viikon jatkoi, ja tarjosi sen lypsetyn maidon korvikkeen sijasta pullosta, alkoi maidontuotanto vastata kysyntää. Ns. jälkimaitohan on sitä voimakasta tavaraa joka pitää kylläisempänä. Sen huomasi jääkaappiin pistetyssä pullossakin; oli niin paksu kerma päällä että varmasti tuhtia tavaraa B)

Täysimetys ei tuo onnea. Korvike ei ole pahasta. Nauti äitiydestä ja lapsestasi ihan rennoin mielin. Pääasia on tyytyväinen vauva ja äiti (& tyytyväinen iskä siinä sivussa) :flower:
 
Nyt täytyy ihan kysyä; MITEN Primperan auttaa imetykseen? Täällä lääkelaitoksen linkissä sanotaan että imetys täytyy lopettaa jos käyttää kyseistä lääkettä.

http://www.laakeinfo.fi/%5CMedicine.aspx?m=1003&i=SANOFI-AVENTIS_PRIMPERAN

*utelias*
 
Primperan on pahoinvointilääke, jonka sivuvaikutuksena on maidon tulon lisääntyminen. Sitä käytetään aika paljonkin siihen tarkoitukseen. Mulle tarjottiin sitä jo synnärillä mutta otin reseptin vasta neuvolalääkäriltä. Ja siitä oli apua. kannattaa kysyä lisää lääkäriltä.
 
Mulla tyttö tekee kanssa välillä tota että imee, sylkee, kiukkuaa, hamuaa, imee, nyhtää nänniä jne. Yleensä se alkaa siinä vaiheessa kun on syönyt jo toisen tissin tyhjäksi ja teeskentelee vielä nälkäistä niin että tarjoan toista :) Selkeästi ei ole enää nälkäinen mutta huvittaa ilmeisesti tekemisen puutteessa vähän kiusata äitiä :kieh:

Olen kylmästi pitänyt vähän taukoa vaikka tyttö kiukkuaisikin niin sitten kun tissiä taas tarjoaa, se yleensä maistuu kun nälkä on ehtinyt tulla uudelleen. Mä olen yrittänyt usein tarjota tuttia siihen, mutta siitähän se riemu vasta repeää ja tyttö vetää ihan kauheat pultit :D

Mä olen kanssa antanut tytön lutkuttaa alusta saakka tissiä niin paljon kuin on vaan halunnut. Muutama 'tiheän imun kausi' on ollut ja silloin tyttö on saattanut imeä tosi voimakkaasti tissiä vielä puoli tuntia sen jälkeen kun maito on loppunut, ja tehnyt sen putkeen molemmille rinnoille. Seuraavana päivänä maitoa onkin sitten tullut jo ihan eri volyymillä.

Mun typy on nyt 2,5kk ja alkuun olin lievästi sanoen hukassa vauvan signaalien kanssa ja sen, mitenköhän imetys lähtee käyntiin ja saako vauva tarpeeksi ruokaa ym, mutta nopeasti sitä oppii. Itselläkin esikoinen ja tyttö on jo kasvattanut minusta mielestäni ihan pätevän äidin :heart:
 
Enpäs ole koskaan kuullutkaan tuon lääkkeen käytöstä eikä ole koskaan sitä tarjottu vaikka neljä lasta olen tehnyt ja viidettä nyt odotan.Onko se nyt vasta tullut käyttöön tai siis nytkö vasta lääkärit on alkaneet sitä määrätä maitomäärän lisäämiseen?Arvaan että lääkkeen käyttö tuohon tarkoitukseen jakaa lääkärikunnan mielipiteet kahtia.Ottaisin kyllä mieluusti reseptin mukaan synnäriltä mutta tuskin antavat.Missä päin Suomea Raitapaitainen sait reseptin?
 
tihennettyä imetystä muutama päivä niin se aktivoi niitä rintoja kertoo niille että nyt tarvitaan lisää maitoa, ja muutenkaan noin alussa ei kannata pitää hyvin pitkiä imetysvälejä päivisin, itse alussa imettelin parin tunnin välein ainakin päivällä, ehkä tuossa kolmen kuukauden ikäisenä rupesi imetysvälit pitenee, tai voi sittenkin imetellä useasti....se on niin yksilöllistä....:)
 
Oletko kokeillut kotikaljaa. Meillä JS:ssä saa sairalassakin sitä, kun sillä maitoa nostattava vaikutus. Itselläni esikon aikaan ei meinannut millään maito nousta. Mutta heti, kun join lasillisen pari tummaa kotikaljaa, niin johan auttoi asiaan.

Juo paljon ja muista syödä, huilia. Ne ovat kaiken A ja O mm.

Jadeketttu+masuasukki 37+5
 
Se, että aina komennetaan antamaa ensin rintaa ja sitten vasta korviketta ei ole aina hyvä vaihtoehto. Joskus imetys onnistuu paremmin, jos vauva saa ensin hiukan korviketta pahimpaan nälkään. Tää tietenkin riippuu vauvasta, jotkut ovat valmiita syömään koska tahansa, mutta meillä ei maito kelvannut ennen kuin oli oikeasti nälkä.

Jos imetysmaratoonit ovat mahdottomia vanhempien lasten vuoksi niin kannattaa kokeilla jotain kantovälinettä niin, että vauva "roikkuu itsestään" rinnassa kiinni.
 
Meillä tytär keskolassa, joten maidon nostatusta harrastettava ilman "lapsen apua" ja tähän on lääkärit ja hoitajat TAYSsissa tarjonneet meille kaikille äideille primperaa. =) Joten luotan siihen että he tietävät mitä tekevät.

Onko kellään muulla samaa tilannetta? Eli elämää lypsykoneen kanssa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lara80:
Onko kellään muulla samaa tilannetta? Eli elämää lypsykoneen kanssa?
Täällä ollaan lypsykoneen parhaimpia kavereita.. ;) . Poika aloitti kanssa elämänsä keskolassa joten lypsämistä harjoitettiin sen takia pitkään. Kotiin tullessakaan ei ole oikein tissillä oloa hokannut, joten lypsäminen jatkuu.. Olisi se paljon helpompaa, jos saisi annettua rinnalta maidot, mutta kun ei niin ei. Yrittänyt olen, mutta nyt pikkuhiljaa luovuttamassa. Väsyneenä/ei niin nälkäisenä ei toivoakaan syömisestä ja liian väsyneenä/nälkäisenä menee pojalla hermot. Pojalla menee vielä äidinmaitoon proteiini lisä, joten pullosta syöttäminen on kuitenkin pakollista. Pääsi alussa pullon makuun, josta on niin paljon helpompi syödä, että tuo rinta tuntuu hankalalta. Lisäksi aina pelottaa että saako syötyä riittävästi rinnalta.
 
Meinasin mennä huomenna ostaa mamma teetä? Niin toimiiko se oikeesti, vai ajaako normi tee saman asian? Minulla puolitoista kuinen vauva ja maito vaan hiipuu...ja en todellakaan vielä halua lopettaa imetystä, eikä vauva minulta edes pulloa huolinut kun nyt kolmena iltana on ollut pakko antaa vähän lisämaitoa. Onneks mies sai vähän annettua. Olen nyt kaks päivää imettänyt, imettänyt ja imettänyt et nännit ihan hellänä...viikonloppuna onnistukin hyvin kun mies kotona mut tänään meinas velipojat hermostua kun vauva vie kaiken ajan!
 

Yhteistyössä