Miten mahtaa käydä subjektiivisen päivähoito-oikeuden tulevaisuudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkoti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkoti

Vieras
Päiväkodin ovessa oli lappu, että kunta alkaa säästää ruokamenoissa. Keittoruokia pari kertaa viikossa, jälkiruuat pois, leivät vaihtuu näkkileipään, salaatit perussalaatteihin jne jne. Eihän se vanhempien maksama maksu kata kuin murto-osan lapsen todellisista hoitokuluista. Tuntuu ikävältä, että lapsien kohdalla aletaan säästää ja vielä ruuan laadussa.

Aloin tämän säästökampanjan johdosta pohtia, että miten mahtaa tulevaisuudessa käydä subjektiivisen hoito-oikeuden. Koska kunnat alkaa säästää niin paljon, että hoitopaikka annetaan vain niille, joiden molemmat vanhemmat (jos perheessä kaksi vanhempaa) ovat joko töissä tai opiskelemassa? Sosiaalitapaukset on asia erikseen. Ja tiedän, että laki näitä asioita säätää, mutta lakeihin voi tulla muutoksia. Mitä luulette, käykö näin tulevaisuudessa?

Aika paljon keskustelua ollut tosta aiheesta ja itse luulen, että varmaan tulee niin käymään, että ne vanhemmat jotka on kotihoidontuella vaikka pienemmän lapsen kanssa ja jotka eivät käy töissä tulevat sen hoitopaikan menettämään jossain vaiheessa. Sosiaalitapaukset tottakai hoidetaan yms. Ei muutenkaan mun mielestä ole toi nykyinen systeemi oikeudenmukainen, kun kaikki työssäkäyvät ja opiskelevat ei saa lapselle tarpeeksi läheltä sitä hoitopaikkaa tai hoitopaikkaa ollenkaan, kun on niitä ns. virikelapsia. On kyllä niin väärin, että aina säästetään heikompien selkänahasta kuten tossa ruoka-asiassa nyt, kun monilla kunnilla on sellasiakin projekteja koko ajan meneillään mihin käytetään kuntalaisten verorahoja, mutta eivät hyödytä kuntalaisia itseään mitenkään.

Yhteistyössä