Miten määritellään ahdas lantio?

Otsikossa kaipaamani tieto onkin. Siis miten se määritellään, en tarkoita miten tutkitaan

Olen 154cm pitkä, mutta jostain kumman syystä eivät ole kuvanneet lantiotani. Lääkäri vain paineli emättimen kautta ja sanoi, että lantio tuntuu riittävän isolta alatiesynnytykseen. Kolme viikkoa sitten äitipolilla painoarvio oli ultan mukaan 2600g - neuvolassa epäilivät kyllä isommaksi. Pelottaa, että lapsi saa jonkun vamman jos ei mahdukaan alateitse. Olemme yhden lapsen jo menettäneet muusta syystä ja toista menetystä en jaksa. :(
 
No siis mulle lääkäri totesi vaan kun kysyin et oisko sellaisesta lantiokuvauksesta hyötyä niin meinas et se ei kerro koko totuutta ja että varsinainen synnytys sitten näyttää että onko lantio ahdas :eek: että täälläpäin se nähdään sitten synnytyksessä vasta :| kunhan ei nyt mitään vakavaa tapahtuis.........Ensimmäinen multa leikattiin ja sen takia epäilen että onkohan lantio liian ahdas.
 
Mulla yksi lääkäri kokeili monta kertaa ja sanoi ettei yli 3 kilonen mahdu alakautta ja varasi mulle ajan röntgeniin lantion kuvaukseen. Niiden tulosten mukaan mahtuu vaikka 4 kilonen. Kyllä ne vielä kuulemma kuitenkin sitten kun meen synnyttämään ultraa ja katsoo mahtuuko...jos ei mahdu niin sitten tehdään sektio
 
Mulle selitettiin näin: Kukaan ei voi tehdä diagnoosia siitä etteikö tietynkokoinen vauva mahdu lantiosta tulemaan JOLLEI ole jotain huomattavaa rakennepoikkeamaa lantion luustossa tai vauva ole todella suuri. Tärkeämpää kuin lantion koko ja sen mittaileminen on VAUVAN ASENTO jossa hän on ulos pyrkimässä. Ajatelkaa että vauva tarjoaa ensin kasvojaan eli ojentaa päänsä takakenoon...sehän vie paljon enemmän tilaa synnytyskanavassa kuin se, että vauva tulee leuka rintaansa vasten painettuna eli tarjoaa ensin päälakeaan.

ma-mi: Sen minkä tiedän lantion koon määrittelystä niin siinä mitataan eri lantion luiden osien etäisyyksiä toisistaan.
 
mulle lääkäri sanoi kun epäilin lantioni kokoa että sellasta käsitettä kun ahdaslantio ei ole on vaan erikokoisia vauvoja! itteäni myös hirvitti mahtuuko neiti syntymää ku oon aika kapea ja pituutta 160, mut kyllä toi 3,545kg tyttö sieltä mahtu vaikkakin ahtaasti, kätilö totesi että ei olisi paljoa suurempi enään mahtunut tulemaan!
 
minä menin alakautta synnyttämään,kun käsikopelolla kokeiltiin ja sanottiin että mahtuu isompikin tulemaan. vuorokauden yrittivät vauhdittaa synnytystä ja kun ei mitään tapahtunu niin kiirellinen sektio tehtiin,syy tähän ahdas lantio."puuttuu sentti lantiosta", mittasvat samalla kun sektion tekivät.
 
minun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla. synnärillä ollessani ennen kotiin lähtöä lantiosta otettiin röntgen kuvat joista lääkäri sitten sanoi et yksi mitoista on "normaalia" pienempi. mutta varsinaisesti ei ole ahdas lantio. siinä mittojen mukaan katsoi taulukoista mitkä ovat ahtaan lantion rajat. sanoi et seuraavassa raskaudessa katsotaan vauvan koon ja asennon mukaan että mikä on synnytystapa. kovin isoa vauvaa tuskin mahdun alakautta synnyttämään, esikoinen oli 4060 g, 53 cm ja pipo 36cm.
 

Yhteistyössä