Miten mä saan tuon lapsen nukkumaan?!!

  • Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
Kello on 11 ja tuo 10 kk kukkuu edelleen. Yleensä yritetään saada ysiltä nukkumaan, mutta taistelua se aina on. Tänään on Ho yritetty nukuttaa vaunuihin, maitopullolle, syliin, kantoreppuun. Ja päikkäreiltä on heränny neljän jälkeen.

Mä haluan edes vähän omaa aikaa! Ja yöllä heräillään tunnin-kahden välein. Plaah!
 
"jotain"
oliskos vierastusvaihe, tai jos aina nukkuu noin huonosti niin kuitenkin voit kokeilla että nukutat syliin maitopullon kanssa ja otat viereen nukkumaan. ainakin jonkin aikaa, parin kk päästä pitäis helpottaa. yöllä voi antaa maidon sijasta joskus vettä ja illalla vaikka velliä.
 
"höh"
Meillä oli pakko tuon ikäinen herättää päikkäreiltä jo klo 14 tai viim. klo 15, muuten meni kukkumiseksi. Nukahti siis klo 22 iltaisin tuolla systeemillä. Toinen muksu taas meni aina nukkumaan jo iltakahdeksalta, eli toiset vain on iltavirkumpia kuin toiset. Suosittelen aikaistamaan päikkäreitä vielä vähäsen.
 
"mami"
Huh, ei ihme että olet väsynyt. Mites päivärytmi, onko selkeästi eroteltu nukkumisaika muusta ajasta? Ulkoilu ja muut väsyttävät jutut? Miten syö? Jos tekee hampaita? Tuollaistq tuli mieleen.

Meillä neiti 8kk ei mikään helppo nukahtaja, annankin nukahtaa rinnalle ihan suosiolla. Rasittavaa mutta eihän tätä ikuisuuksia kestä. Jos on ollut jotain poikkeavaa esim. käyty kaupungilla, nukahtaa helpommin.
 
"Jenis"
[QUOTE="palsi";28391181]eikö vauva mene jo sekaisin noin monesta tyylistä samana iltana. eli yksinkertaisuutta ja samankaltaisuutta, nukku tai ei.[/QUOTE]

Näin. Ja joka ilta, samalla kaavalla.

Nukkuuko vielä kahdet päiväunet? Kannattaa karsia yksiin uniin, niin että heräilisi esim. kahden aikaan, niin väsyttäisi sitten illalla :)
 
"..."
Joo, lopettakaa tuo sirkus! Lapsille tulee tuollaisia vaiheita. Ja jotkut alkaa nukkua ja nukahtaa, kunne on 3. Mutta ilta rauhalliseksi ja rutiinit kunniaan. Käydään kääntämässä sänkyyn niin monta kertaa kuin tarvis. Lapsi menee teidän hermoilusta ihan sekaisin.
 
Minä..
Meillä taas päinvastainen kokemus päikkäreistä. Mitä paremmat päikkärit nukkui, niin sitä paremmin meni myös yö. Kahdet päikkärit nukkui vielä 3 vuotiaanakin. Yliväsyneenä voi olla vaikea rauhoittua.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;28391210:
Meillä taas päinvastainen kokemus päikkäreistä. Mitä paremmat päikkärit nukkui, niin sitä paremmin meni myös yö. Kahdet päikkärit nukkui vielä 3 vuotiaanakin. Yliväsyneenä voi olla vaikea rauhoittua.
No ap:n lapsi selvästikään ei nuku hyvin, eli nykyisessä systeemissä jokin mättää. Täytyy sanoa että en ole koskaan tavannut lasta, joka olisi nukkunut 3-vuotiaana kahdet päiväunet.
 
Minä..
[QUOTE="Jenis";28391251]No ap:n lapsi selvästikään ei nuku hyvin, eli nykyisessä systeemissä jokin mättää. Täytyy sanoa että en ole koskaan tavannut lasta, joka olisi nukkunut 3-vuotiaana kahdet päiväunet.[/QUOTE]

Jos 10kk lapsi herää päikkäreiltä klo 16 ja kukkuu vielä klo 23, niin nukkuuko se sun mielestä liikaa? Omien lasten kanssa olen saanut rauhoitettua yötkin kunnon päikkäreillä. jos itse olet saanut hyvät yöunet valvottamalla vauvaa väkisin, ei se tarkoita että se on paras ratkaisu kaikille.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;28391287:
Jos 10kk lapsi herää päikkäreiltä klo 16 ja kukkuu vielä klo 23, niin nukkuuko se sun mielestä liikaa? Omien lasten kanssa olen saanut rauhoitettua yötkin kunnon päikkäreillä. jos itse olet saanut hyvät yöunet valvottamalla vauvaa väkisin, ei se tarkoita että se on paras ratkaisu kaikille.
En sanonut että lapsi nukkuu liikaa, vaan että jokin nykyisessä systeemissä mättää. Enkä sanonut, että olen valvottanut vauvaa väkisin. Kunnon päikkärit voi tarkoittaa myös yksiä pitkiä unia, useiden pätkien sijaan.

Ja edelleen, en ole koskaan tavannut yli vuoden ikäistä, joka edelleen nukkuisi kahdet päiväunet - eli väitän että se on harvinaisempi ratkaisu kuin yhdet kunnon päiväunet.
 
"vieras"
Mä oonjoskus kuullut sanonnan, et vauva nukkuu yönsä sitä paremmin mitä enemmän päivällä nukkuu, ja meillä ainakin piti paikkansa. Jos valvoi jostain syystä normaalia enemmän päivällä, ei saatu ainakaan yhtään aikaisemmin tai keuammin vauvaa nukkumaan. Mutta tietysti lapset on yksilöitä.

Meillä oli tollasta kukkumista aina kun vauva oli oppimassa jonkin uuden taidon. Illalla ei olisi nukahtanut ja heräsi keskellä yötä joskus useampiakin kertoja hyväntuulisena kukkumaan. Ei ollut nälkä, ei mitään muutakaan hätää, pää pystyssä vaan tapitti ja ähelsi jotain itsekseen höpötellen :D
 
"aloittaja"
Voihan se olla niin, että päikkäreitä pitäis aikaistaa. Kahdet unet nukkuu, noin klo 10-11.30 ja 15-16. Tänään nukkui molemmilla unilla hetken normaalia pidempään. Päivärytmi on yritetty pitää joka päivä samanlaisena. Aiemminkin on ollut vaikeaa, mutta nyt ehkä viikon verran extravaikeaa. Poika ön selvästi väsynyt, hieroo silmiä ja haukottelee, muttei malta nukkua. Jos meinaa nukahtaa ja tajuaa sen niin alkaa itku. Siksi on yritetty mm vaunulenkkiä. Pienet siittelyt/lukemiset/laulut aiheuttavat sellaisen huutokonsertin että...
 
Minä..
[QUOTE="Jenis";28391298]En sanonut että lapsi nukkuu liikaa, vaan että jokin nykyisessä systeemissä mättää. Enkä sanonut, että olen valvottanut vauvaa väkisin. Kunnon päikkärit voi tarkoittaa myös yksiä pitkiä unia, useiden pätkien sijaan.

Ja edelleen, en ole koskaan tavannut yli vuoden ikäistä, joka edelleen nukkuisi kahdet päiväunet - eli väitän että se on harvinaisempi ratkaisu kuin yhdet kunnon päiväunet.[/QUOTE]

Äskenhän "neuvoit" aloittajaa karsimaan toiset päiväunet, että nukahtaisi illalla paremmin :O Ja mun täytyy sanoa etten tunne yhtäkään alle vuoden ikäistä, joka ei nukkuisi kaksia päiväunia.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;28391331:
Äskenhän "neuvoit" aloittajaa karsimaan toiset päiväunet, että nukahtaisi illalla paremmin :O Ja mun täytyy sanoa etten tunne yhtäkään alle vuoden ikäistä, joka ei nukkuisi kaksia päiväunia.
Niin. Että lapsi nukkuisi puolen päivän aikaan pidemmät unet, heräisi niiltä aiemmin kuin klo 16, ja siksi nukahtaisi illalla aiemmin? Mikä tässä on vikana? Pitkät yhtäjaksoiset unet on kehityksenkin kannalta parempi kuin monta lyhyttä pätkää. Ja meillä on molemmat lapset juurikin tuossa 10 kk:n iässä vähitellen siirtyneet niihin yksiin pitkiin uniin.
 
"Kysymys?"
[QUOTE="Jenis";28391358]Niin. Että lapsi nukkuisi puolen päivän aikaan pidemmät unet, heräisi niiltä aiemmin kuin klo 16, ja siksi nukahtaisi illalla aiemmin? Mikä tässä on vikana? Pitkät yhtäjaksoiset unet on kehityksenkin kannalta parempi kuin monta lyhyttä pätkää. Ja meillä on molemmat lapset juurikin tuossa 10 kk:n iässä vähitellen siirtyneet niihin yksiin pitkiin uniin.[/QUOTE]

Siirtyneet siis siksi että karsit toiset unet pois?
 
"Jenis"
[QUOTE="Kysymys?";28391370]Siirtyneet siis siksi että karsit toiset unet pois?[/QUOTE]

No ei, kun alkoivat vähitellen valvomaan yli ekan päikkäriajan. Kai sinäkin nyt lapsesta näet, milloin se on väsynyt? Ja kun valvoivat aamupäivästä vähän pidempään, nukkuivat niillä myöhäisemmillä päiväunilla vastaavasti pidempään. Joten eivät tarvinneet toisia päiväunia enää. Eivätkä kukkuneet 10 kk:n iässä puoliltaöin hereillä enää. Kerro toki ap:lle jokin parempi vinkki, tämä on hänen ketjunsa :D
 
ei sirkushuveja
Mä en lähtisi kokeilemaan useita nukutuskeinoja vaan alkaisin tästä eteenpäin laittamaan vauvan nukkumaan tietyllä kellonlyömällä iltarutiinien jälkeen. Jos vauva itkee, hyssytellään. Ei nosteta syliin, ellei itku mene hysteeriseksi. Tarvittaessa tassuttelemalla hyssytellään, mutta itkun ollessa semmosta ei hätääntynyttä, ei edes tassuttelua vaan pelkkä "shh", niin että vauva tajuaa sinun olevan lähellä. Kärsivällisyyttä vaaditaan. Meillä todettu toimivaksi keinoksi ja nykyisin 9kk nukahtaa ilman suurempia ongelmia.
 
Meillä tyttö oppi nukahtamaan itsekseen noin vuoden ikäisenä kun siirrettiin omaan huoneeseen. Ennen omaan huoneeseen siirtoa nukahtaminen oli aivan hirvittävää taistelua, yöt ja päivät.
Itsellä oli se ongelma että yritin liikaa. Olin pinnasängyn vieressä, yritin silitellä ja laittaa tuttia suuhun kun toinen vain leikkii. Otin syliin mutta huuto vain yltyi, sänkyyn siis kuitenkin halusi, ei osannut vain itse nukahtaa. Oma vikani tosin...

Alkoi itsellä hermot mennä joten päätin yrittää jotain ihan muuta. Syötiin ensin välipala, vaihdettiin vaippa, luettiin hämärässä huoneessa iltasatu ja sitten vein tytön sänkyyn, yksi tutti suussa, toinen kädessä ja monta muuta ripoteltuna pitkin sänkyä.
Tämä rutiini meillä edelleen käytössä ja ikää nyt tytöllä 1v4kk.

Alussa alkoi itkemään heti kun lähdin huoneesta pois, mutta oliskohan ollut ihan muutamassa päivässä kun alkoi jäämään sänkyyn ilman itkuja ja jutteli pupuilleen kunnes nukahti. Mainittakoon vielä että vihaan pienten huudattamista joten kellosta katsoen kävin parin minuutin välein toista rauhoittelemassa. Heti kun rauhoittui, lähdin pois, jatkaen tätä kunnes nukahti.

Meillä on siis ihan ruokailujen alkamisesta asti pidetty syömisten avulla säännöllistä päivärytmiä, poikkeuksia tietysti on mutta niitä yritetään välttää.
Parhaimmat unet nukkuu kun päivä rytmittyy hyvin ja saa touhuta paljon.

Tyttönen herää 8.30-9.00. Aamupala syödään siis 9, sen jälkeen lähdetään ulos ellei kaatamalla vettä sada. 12 lounas, päikkäreille noin 13 maissa. Herää yleensä 14-15 maissa. Välipala heti heräämisen jälkeen. 17-18 on päivällinen jonka jälkeen yleensä lähdetään vielä ulos tai kyläilemään. 20.30 on iltapala jonka jälkeen joka ilta mennään suihkuun tai kylpyyn, puetaan yövaatteet, hammaspesulle ja siitä iltasadun jälkeen suoraa sänkyyn. Normaalisti nukahtaa ihan parin minuutin sisällä sänkyyn viemisestä.
Nukkuu siis vuorokaudessa noin 14h.

Tämä siis meillä on normipäivä ja oon hyvin onnellinen tästä rytmistä.
Toivottavasti te löydätte sellaisen rytmin ja rutiinit jotka teidän pikkuiselle sopivat. Rutiinit luovat kuitenkin pienelle turvallisuudentunnetta. :)
 
Sen verran vielä että tämä toimi meillä mutta lapset ovat yksilöitä. En yritä mitenkään sanoa että meidän tapamme olisi se oikea. Meillä tytön nukahtaminen oli ihan alusta asti tosi vaikeaa ja melkein vuosi siinä menikin että oppi itsekseen nukahtamaan.
Jotenkin tuo kirjoitus vain piteni ja piteni....... :)
 

Yhteistyössä