Miten mä voisin päästä eroon karkeista ja muusta hyvästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läski

Vieras
On alkanut itseänikin ihan ärsyttämään miten kiinni olen makeassa. Tai oikeastaan välillä mulle kelpaa ihan mikä vaan hyvää syötävää... :( Painoa on ihan liikaa ja sitä pitäis saada alas reippaasti mutta en pääse millään eroon karkeista, suklaasta, leivoksista jne. Äh, olo on toivoton! Oon ihan koukussa kaikkeen naposteltavaan... :( Laihdutus alkaa päättäväisesti: pohdin tilannetta usein ja päätän joka kerta että nyt se alkaa... mutta ei, ei mene kauan kun jo pistän suuhuni keksejä, suklaata tms. kun sitä pöydällä lojuu. Ja kaupasta en pääse ilman karkkihyllyllä käyntiä... Kertokaa miten voin jättää herkut syömättä ja ostamatta?!

Motivaation puutetta ja mielenheikkoutta. Sun pitää pystyä kuvittelemaan itsesi mielessäsi hoikkana ja hyvännäköisenä. Älä kiellä itseltäsi kaikkea, itse laihdutin aikoinaan ja söin silti joka päivä jotain hyvää. Kaikille ei totaalikielto sovi. Muuta neuvoa en osaa antaa.

mulla on auttanut, että aina kun tekee mieli nannaa, niin otan leipää tai jugurttia, jotain oikein hyvää. sitten tajuaa et hei hetko mulla olikin vaan nälkä, jos sen jälkeen tekee mieli nannaa, niin ostan suklaapatukan

Alkuperäinen kirjoittaja Hot Shot:
Liikunta vaikuttaa siihen jonkun verran.Sinkin puute voi aiheuttaa makean himoa.

Liikuntaa en jaksa harrastaa... on sen verran läskiä jo. Ja eipä tuota aikaakaan oo liikaa... saako sinkkiä erikseen vai jossain yhdistelmässä? Oon kromista kuullu että hillitsee makean himoa mutta en sitäkään oo muistanut ottaa aikoihin...

Mun mielestä paras lähtökohta on keskittyä siihen, mitä PITÄÄ syödä, sen sijaan, mitä EI SAA syödä. Näin sitä tulee automaattisesti vähennettyä epäterveellisiä, kun lisää terveellisiä. Eli kun täyttää masunsa vaikka ruisleivällä, vihanneksilla ja hedelmillä niin ei jää niin paljoa tilaa masuun kekseille, ja vähitellen se makeanhimokin vähenee. Kannattaa myös opetella terveellisten herkkujen tekemistä, esim. hedelmistä saa itse tehtyä vaikka mitä ihanaa, ja varmasti on terveellisempää kuin kaupan keksit, leivokset tms. Siis ei niistä herkuista oikein onnistu kieltäytyminen, jos ruokavalio ei oo muilta osin kunnossa, se on mun mielipide.

Myös suosittelen lämpimästi itsensä rääkkäystä, kunnon hikijumppaa, säännöllisesti. Kun on nähnyt niin paljon vaivaa, nousee kyllä kynnys repsahtaa ja "menettää" jo saavutetty hyöty. :D

miten useesti ap syöt makeeta ja leivoksia? itse yritän et kerran viikossa söisin ja nyt yritän et vain joka toinen viikko karkkia. Sipsit mulla pahin heikkous, yritys olis niiden kanssa et kerran kuussa. hoh hoijaa....leivoksia en syö, ostan pullan nälkään sitte tavallista oululaisen pitkoa.

itselläni oli aivan sama ongelma, vuosi yritin laihduttaa ja lopulta ylipainoa oli lapsen syntymän jälkeen jo runsas 30 kiloa, sitten ostin crosstrainerin ja aloitin tekemään sillä 40 minsaa päivittäin, lisäksi aloin lenkkeillä paljon ystävien kanssa juorutessa meni lenkki nopeasti. Tein itselleni tavoite ohjelman, joka 3-4 kilon pudotuksen jälkeen saan palkinnon (huippuparturissa väri/leikkaus, uusi kallis käsilaukku, kylpylämatka jne.), ostin puntarin mikä näyttää sadat grammat...motivoi kummasti kun yön aikana on kadonnut 200g ja seuraavana 400g jne. paino liikkuu alaspäin koko ajan. Crosstrainerilla olen kadottanut vyötäröltäni 15 senttiä ihan muutamassa viikossa ja se motivoi taas lisää vaikka vaaka näyttääkin vain 2,5 kiloa. Käy usein sovituskopissa kokeilemassa vaatteita, kummasti motivoi kun kroppa näyttää niin kamalalta että itku tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten useesti ap syöt makeeta ja leivoksia? itse yritän et kerran viikossa söisin ja nyt yritän et vain joka toinen viikko karkkia. Sipsit mulla pahin heikkous, yritys olis niiden kanssa et kerran kuussa. hoh hoijaa....leivoksia en syö, ostan pullan nälkään sitte tavallista oululaisen pitkoa.

Mä syön karkkia, suklaata ja keksejä JOKA PÄIVÄ :ashamed: muita leivoksia ehkä kerran viikossa. Suklaa on suurin heikkous!! Sipsiä syön tosi harvoin. Välillä tekee sipsiä mieli niin että avaan pussin ja otan muutamia mutta nyttenkin on iso sipsipussi ollut pöydällä avaamatta ainakin 3kk!!! Siis ei niitä tee mieli. Mutta makeeta ihan liikaakin. Äh! :(

Kokeile sokeripaastoa? Ehdottomasti tehokas keino joka toimii. Mä olen ollut sillä useasti. Aina jos jostain syystä alkaa taas makeaa syömään kun luulee ettei "jää koukkuun" ja sitten jääkin, niin pidän sokeripaaston ja se tehoaa. Ei siis ollenkaan sokeria eikä makeutusaineita, hunajaa tms makeaa saa sen aikana syödä ja monet pitää hedelmätkin pannassa sen aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
itselläni oli aivan sama ongelma, vuosi yritin laihduttaa ja lopulta ylipainoa oli lapsen syntymän jälkeen jo runsas 30 kiloa, sitten ostin crosstrainerin ja aloitin tekemään sillä 40 minsaa päivittäin, lisäksi aloin lenkkeillä paljon ystävien kanssa juorutessa meni lenkki nopeasti. Tein itselleni tavoite ohjelman, joka 3-4 kilon pudotuksen jälkeen saan palkinnon (huippuparturissa väri/leikkaus, uusi kallis käsilaukku, kylpylämatka jne.), ostin puntarin mikä näyttää sadat grammat...motivoi kummasti kun yön aikana on kadonnut 200g ja seuraavana 400g jne. paino liikkuu alaspäin koko ajan. Crosstrainerilla olen kadottanut vyötäröltäni 15 senttiä ihan muutamassa viikossa ja se motivoi taas lisää vaikka vaaka näyttääkin vain 2,5 kiloa. Käy usein sovituskopissa kokeilemassa vaatteita, kummasti motivoi kun kroppa näyttää niin kamalalta että itku tulee.

Peesaan joka sanaa :wave:

Raskauden aikana tuli vain 4kg, siitä olin TOSI ylpeä! Synnytyksen jälkeen lähti ainakin 15kg pois ja siitä olin TOSI innoissani!!! :) Mutta... nyt on synnytyksestä aikaa 8kk ja painoa on enemmän kuin raskauden alussa... :( :( :(

Mulla ei oo aikaa (eikä haluakaan) harrastaa liikuntaa... ukon kanssa voisin lähtee lenkille illalla mutta se ei jaksa työpäivän jälkeen... Kavereita ei ole täällä joten yksin pitäis lähtee. En halua. Päivällä ei ole aikaa kun pitää tuota vauvaa hoitaa ja tosiaan yksin en oikein tykkää.

Mun mielestä näyttää hölmöltä jos mä tälläinen läskipallero alkaisin käydä jossain salilla tai edes uimassa... kotiin en voi ostaa mitään laitteita kun ukko ei anna lupaa ja sit en kehtais sen edessä alkaa mitään tekemään. :ashamed: Tää on vaikeeta!!!

minä taas yritän oppia ostamaan sipsia vaan niissä minipusseissa, niissä vaan ei olekaan kaikkia makuja. Ennen vanhaan iso sipsi/karkkipussi oli paljon pienempi kuin nykyinen iso. Tavallisen kokosia tuskin edes kaupasta löytää. kaikissa lukee et jumbo sitä ja tätä. onneks on tullu nää minipussit karkkeihinki.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Kokeile sokeripaastoa? Ehdottomasti tehokas keino joka toimii. Mä olen ollut sillä useasti. Aina jos jostain syystä alkaa taas makeaa syömään kun luulee ettei "jää koukkuun" ja sitten jääkin, niin pidän sokeripaaston ja se tehoaa. Ei siis ollenkaan sokeria eikä makeutusaineita, hunajaa tms makeaa saa sen aikana syödä ja monet pitää hedelmätkin pannassa sen aikaa.

Oon kokeillut ja ei onnistu... :ashamed: Aina tulee huomaamattakin syötyä jotain sokerillista... en osaa olla syömättä. Esim. kahvia on pakko saada ja siihen tarvii sokeria, muuten ei mene ja jos ei juo niin tulee kiukkuiseksi.

alat vaikka sillä et vähennät pikkuhiljaa määriä ja päiviä jolloin syöt makeeta, jos liian vaikeeta lopettaa heti kokonaan. Jos mietitään vaikka kaljan juojia tai tupakoitsijoita, niin kuka pystyy lopettamaan heti kokonaan juomisen tai polttamisen........

Ostat karkkia vähemmän. Vaikka yhden pätkiksen entisen ison suklaapatukan tilalle. Ei se yksi pikkukarkki nyt niin suuri synti ole. Ja sitten tosiaan ostat vaan sen yhen, etkä mitään varastoon.

Musta tuntuu että sun ongelma ei ole niinkään makeansyönti vaan muu.. Sanoit ettet halua harrastaa liikuntaa, et kehtaa, et halua lenkkeillä yksin, mies ei anna ostaa kuntolaitetta, sokerista et kuitenkaan tahtoisi luopua koska et "voi" juoda kahvia ilman ja ilman kahvia et "voi" olla koska tulet kiukkuiseksi. Älä käsitä väärin, tarkoitukseni ei ole kettuilla sulle vaan näyttää mistä saattaisi kiikastaa. Mulla itsellä oli samoja ongelmia silloin kun olin tosi yliapinoinen, syitä löysin miksi en voi tehdä asian eteen mitään. Kannattaa miettiä mitä haluat, haluatko painaa vähemmän ja olla riippumaton makeasta, vai jatkaa samaa kuin tähän asti? Mulla auttoi elämäntapamuutoksessa se kun tiedostin että jostain on luovuttava. En voi vaan yksinkertaisesti syödä sokeria yms jos haluan painaa vähemmän ja voida hyvin. Makutottumukset ovat vain oman pään sisällä, ei ne ole ihmisen perustarpeita. Jos ihminen on kyllästänyt itsensä sokerilla ym niin ei sokeriton ja terveellinen maistu hyvältä. Esim. jos on koko ikänsä syönyt rasvaista ja sokerista maustettua jogurttia, ei maustamaton ja rasvaton versio tietenkään maistu yhtä hyvältä. Niihin parempiin vaihtoehtoihin on vaan totuteltava jos ei halua elää niinkuin ennen. Ja muuten, liikunnastakin voi oppia nauttimaan ja aina löytää kyllä itselle hyvän tavan liikkua :) Nimim. entinen lihava ja liikkumaton sokerilla ja rasvalla kyllästetty sohvapeuna.

alat vaikka sillä et vähennät pikkuhiljaa määriä ja päiviä jolloin syöt makeeta, jos liian vaikeeta lopettaa heti kokonaan. Jos mietitään vaikka kaljan juojia tai tupakoitsijoita, niin kuka pystyy lopettamaan heti kokonaan juomisen tai polttamisen........

Hei, tuo on hyvä idea! :) Mutta en tiedä miten helppoa on toteuttaa...

Tällä hetkellä siis menee suunnilleen tälleen tuo herkkujen syöminen, päivän saldo eilen:

2 mars-patukkaa, puoli pakettia suklaatäytekeksejä, puffet-jäätelö, kauraomenapaistosta puoli vuokaa (:ashamed:) ja puoli pakettia vaniljajäätelöä, 2 litraa omenamehua.

Limsaa en juurikaan juo ja niitä sipsejä tai munkkeja tms. ei mene usein.

HÄVETTÄÄ!!! :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ihan vaan et osta herkkuja etkä syö niitä :headwall:

VOI KUN SE OLISKIN NIIN HELPPOA! :headwall: :headwall: :headwall:

Usko tai älä mutta kyllä se on jos sä itse haluat sen olevan. Jos ajattelet nytkin että en onnistu ja se on vaikeaa, et varmasti onnistu. Asiat pitää suunnitella.. Jos et pysty kävelemään kaupasta ulos ilman karkkia, niin silloin pitää sopia vaikka niin että ukkos hoitaa kauppareissut eikä osta sulle mitään nameaj. Vaihtoehtoja on aina jos vaan miettii.

Yhteistyössä