miten löytyy "saksalaiset kirjaimet" näppäimistöltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mari

Vieras
Pitäisi siis saada kirjoitettua saksalainen y eli u jossa pisteet päällä ja sitten se sellainen s koukero mutta en millään muista miten ne tehtiinkään. Osaisko joku auttaa?

Tässä pc:ssä mikä minulla on, niin ruudun alareunassa missä niitä perin tärkeitä juttuja merkkeineen on, oikealla, on myös näppäimistön kuva. Sitä kun napsauttaa niin esiin tulee näppimistö ja siitä voi vaihtaa kielen millä kirjoitaa. Siinä on vaihtoehto saksalle, niin Sveitsin kuin Saksan.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Tässä pc:ssä mikä minulla on, niin ruudun alareunassa missä niitä perin tärkeitä juttuja merkkeineen on, oikealla, on myös näppäimistön kuva. Sitä kun napsauttaa niin esiin tulee näppimistö ja siitä voi vaihtaa kielen millä kirjoitaa. Siinä on vaihtoehto saksalle, niin Sveitsin kuin Saksan.
Mistä olet sellaisen hankkinut?
Eikai siinä ole muita erilaisia kuin se kaksoisässä? Ikinä en ole tarvinnut.

Windows kympissä ainakin voi itse valita minkä maan näppiksellä kirjoittaa. Minulla on esimerkiksi tässä läppärillä käytössä enkku käyttis, johon vaihdoin suominäppiksen. Käytössä olevina kielivalintoina näkyy olevan Englanti suominäppiksellä ja Suomi suominäppiksellä.

Ja ß:n saa windows/pc-näppiksellä painamalla AltGr+s.

Umlautit tosiaan tulee kun painaa ensin umlaut-merkkiä siinä backspace:n alapuolella ja sitten haluamaansa kirjainta ÿü. Toimii myös o:n ja a:n kanssa, jos kirjoittaa ulkomaalaisella näppiksellä, mutta on kyllä hidasta, jos ääkkösiä tarvitsee jatkuvasti.

Yhteistyössä