Miten löytää kadoksissa oleva henkilö??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23295754:
Eikä maistraatista saa kenen tahansa virkatodistusta.

Onko joku väittänyt, että todistuksia saa kenestä tahansa? Miksi yrität päteä asiassa, josta et selvästikkään tiedä juuri mitään?

ps. Jokainen saa tilata sukuselvityksen itsestään. Omassa sukuselvityksessä näkyy tunnustetun/ avioliitossa syntyneen lapsen vanhempien tiedot, jos ne pyytää näkyviin.

Tuosta virkatodistusten tilaamisesta en katso aiheelliseksi alkaa kirjoittamaan lisää yleiselle keskustelupalstalle juurikin potentiaalisten väärinkäytöstilanteiden takia. Niitä ei tosiaan anneta kenelle tahansa mistä syystä tahansa.

[QUOTE="vieras";23295775]Auttaa kovasti, jos tietää esim. asuinpaikkakunnan jonain tiettynä vuonna, ei tarvitse olla tämän hetkinen paikkakunta. Vielä parempi, jos sattuu tietämään vanhan tarkan osoitteen, missä on asunut vaikka joskus vuosikymmeniä sitten. Tuolla väestörekisterikeskuksen osoitepalvelussa pystyvät hakemaan entisen nimenkin mukaan. Netistä löytyy sivutkin, jotka jäivät spämmifiltteriin, mutta väestörekisterikeskuksen sivuilta löytyy tuonne osoitepalveluun linkki.

Mutta jos kyseinen henkilö on kieltänyt tietojensa luovuttamisen, niin sitten siitäkään ei ole apua.[/QUOTE]

Jep, täytyy koittaa hakea sekä isän että tämän siskon nimellä tuolta tietoja. :)

[QUOTE="ammattilainen";23295807]Onko joku väittänyt, että todistuksia saa kenestä tahansa? Miksi yrität päteä asiassa, josta et selvästikkään tiedä juuri mitään?

ps. Jokainen saa tilata sukuselvityksen itsestään. Omassa sukuselvityksessä näkyy tunnustetun/ avioliitossa syntyneen lapsen vanhempien tiedot, jos ne pyytää näkyviin.Tuosta virkatodistusten tilaamisesta en katso aiheelliseksi alkaa kirjoittamaan lisää yleiselle keskustelupalstalle juurikin potentiaalisten väärinkäytöstilanteiden takia. Niitä ei tosiaan anneta kenelle tahansa mistä syystä tahansa.[/QUOTE]

Minähän se tässä olen se, joka ei asiasta mitään tiedä ja kaiken lisäksi en osaa edes lukea.

Miestä ei ole tunnustettu, eikä hän ei ole syntynyt avioliitossa. Eli ei paljon auta virkatodistukset tässä asiassa.

Mä haastattelisin sitä miehen äitiä ja kyselisin tosiaan, että missä se mies on asunut silloin, missä se oli töissä tai koulussa. Kyllähän hän varmaan muistaa jotain muutakin kuin pelkän nimen. Pienistä murusista kasaa tietoja yhteen, niin joku koulu tai työnantaja tai vanha naapuri muistaa/tietää kyllä enemmän.

Tuosta virkatodistuksesta tuli mieleeni, että onko mahdollista tilata serkun virkatodistus? Tiedän koko nimen, syntymäajan ja henkilötunnuksenkin. Minua vaan kiinnostaisi tietää minkä ikäinen hänen äitinsä on, oliko 14 vai 15 vai 16 kun synnytti...

Tuosta virkatodistuksesta tuli mieleeni, että onko mahdollista tilata serkun virkatodistus? Tiedän koko nimen, syntymäajan ja henkilötunnuksenkin. Minua vaan kiinnostaisi tietää minkä ikäinen hänen äitinsä on, oliko 14 vai 15 vai 16 kun synnytti...

Ei ihan kevyin perustein.
Jos hän on kuollut ja sinulle tehnyt testamentin, niin sitten saat.

Kiitos vastauksesta. Unohdan siis tuon.

Mä en oo ihan varma, että saatko sitten jos sulla on serkkusi kanssa yhteinen lapsi. Joskus sai, mutta en tiedä varmaksi nykykäytäntöä. Luultavasti enää ei saa.
Mikset sä kysy sun serkulta, minä vuonna sen äiti on syntynyt (tai kierommin, että "koskas teen äiti täyttääkään 40 vuotta?").

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23295832:
Minähän se tässä olen se, joka ei asiasta mitään tiedä ja kaiken lisäksi en osaa edes lukea.

Miestä ei ole tunnustettu, eikä hän ei ole syntynyt avioliitossa. Eli ei paljon auta virkatodistukset tässä asiassa.

Mä haastattelisin sitä miehen äitiä ja kyselisin tosiaan, että missä se mies on asunut silloin, missä se oli töissä tai koulussa. Kyllähän hän varmaan muistaa jotain muutakin kuin pelkän nimen. Pienistä murusista kasaa tietoja yhteen, niin joku koulu tai työnantaja tai vanha naapuri muistaa/tietää kyllä enemmän.

Virkatodistus ja sukuselvitys ovat kaksi täysin eri asiaa. Jota et näytä ymmärtävän. Kuten et myöskään sitä, että alunperin vastasin ap:lle, koska olisin voinut neuvoa tunnustetun/ avioliitossa syntyneen lapsen vanhempien löytämiskeinon helposti, nopeasti ja halvalla. Se neuvominen olisi ollut myös turvallistaeikä se olisi sisältänyt riskiä mihinkään suuntaan.
Lisäksi. jos ap olisi tiennyt isästään tarpeeksi, hänellä olisi ollut mahdollisuus tilata tietyillä perusteilla myös virkatodistus.

Olen kerran aiemmin alkanut hyvää hyvyyttäni neuvomaan (ilmaiseksi!) tällä kyseenalaisella palstalla jotakuta. Silloin tilanne oli sama; joku kaltaisesi mamma alkoi rähisemään jostain käsittämättömästä syystä.

Ja nyt päätin, että tämä jäi viimeisksi auttamisyrityksekseni. Sattuneista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23295832:

Miehen äiti ainakin sanoo, ettei tiedä mistään mitään. Nuo nimetkin saatiin selville äidin siskolta, mutta hänkään ei asiasta enempää tiedä. Mutta me jatketaan etsintöjä, kyllä tää asia joskus vielä selviää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23295891:
Mä en oo ihan varma, että saatko sitten jos sulla on serkkusi kanssa yhteinen lapsi. Joskus sai, mutta en tiedä varmaksi nykykäytäntöä. Luultavasti enää ei saa.
Mikset sä kysy sun serkulta, minä vuonna sen äiti on syntynyt (tai kierommin, että "koskas teen äiti täyttääkään 40 vuotta?").

En uskalla kysyä, kun hänen teiniäitinsä jätti lapsen silloin kun lapsi oli vauva. Ei ole koskaan tästä asiasta mitään sanonut ja muilta olen koko jutun kuullutkin, itse olen tätä serkkua huomattavasti nuorempi. Minua myös kiinnostaisi tämä asia siltä kantilta, kun tämä serkun isä ei ollut mikään teini lapsen syntyessä. Haluaisin tietää miten nuoreen tyttöön on sekaantunut.

[QUOTE="ammattilainen";23295892]Virkatodistus ja sukuselvitys ovat kaksi täysin eri asiaa. Jota et näytä ymmärtävän. Kuten et myöskään sitä, että alunperin vastasin ap:lle, koska olisin voinut neuvoa tunnustetun/ avioliitossa syntyneen lapsen vanhempien löytämiskeinon helposti, nopeasti ja halvalla. Se neuvominen olisi ollut myös turvallistaeikä se olisi sisältänyt riskiä mihinkään suuntaan.
Lisäksi. jos ap olisi tiennyt isästään tarpeeksi, hänellä olisi ollut mahdollisuus tilata tietyillä perusteilla myös virkatodistus.

Olen kerran aiemmin alkanut hyvää hyvyyttäni neuvomaan (ilmaiseksi!) tällä kyseenalaisella palstalla jotakuta. Silloin tilanne oli sama; joku kaltaisesi mamma alkoi rähisemään jostain käsittämättömästä syystä.

Ja nyt päätin, että tämä jäi viimeisksi auttamisyrityksekseni. Sattuneista syistä.[/QUOTE]

Koita jo nyt viimeistään hiukan parantaa tuota sun luetun ymmärtämistä.
Ap:n isästä ei edes ollut kysymys. Ja heti alussa kerrottiin, että lapsi on saanut alkunsa lyhyestä suhteesta ja mies ei edes tiedä, että hänellä on lapsi, joten miten hän olisi edes voinut tämän tunnustaa?

Enkä mä rähise yhtään.
Kuten jo aiemminkin kerroin, olen myös itse joskus kadonnutta henkilöä etsinyt, mutta sulle on ihan turhaa sanoa mitään kun kerran olet niin ammattilainen.

Ja vielä, että kukaan sukulainenkaan ei muista sitä hänen äitinsä ikää. Sanovat vaan, että koulua kävi raskaana, olisiko ollut yläasteella. Siitä virkatodistuksesta se selviäisi helposti jos vaan sellaisen jostain saisi.

Mikäli kaikki on muuten täysin umpikujaa, niin dna voi auttaa. Kustannustehokkain tapa on ensin tehdä tämä https://www.23andme.com 150 eurolla ja sitten siirtää data bitteinä tänne http://www.familytreedna.com 89 dollarilla. Tässä on siis kyse serkkujen etsimisestä, toki palvelusta voi löytää suoraan vaikka velipuolen mikäli on lottotuuri. Kadonnut henkilö, esim. isä, löydetään etsimällä isän sukulaisia oman dna:n avulla. Siis niitä sukulaisia, jotka ovat samassa tietokannassa.

Eikös virkatodistuksen oikeasta seurakunnasta saa aina syyllä sukututkimus. Pyydät siis sukuselvitystä varten serkkusi siitä vanhemmasta, joka on sinulle sukua. Sukututkimusta varten tehdyt virkatodistukset saattaa kestää vähän kauemmin kuin esim. perukirjaa varten pyydetyt. Ja tietysti maksaa jonkun kympin.

Ap:n kysymyksen en osaa auttaa. Itsellä toinen isoisistä täysin tuntematon. Täysin mahdotonta selvittää, kun ei ole mitään tietoa tästä miehestä.

Yhteistyössä