Miten löytää edullinen asunto, josta menisi matalakin ostotarjous läpi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaa asunnon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, me asutaan alueella jossa on nyt talo myynnissä 284 000e, ja aiemmin oli vastaavaan hintaan kaksikin. Toisaalta me on tästä omastamme maksettu 70 000e, ja naapurit omastaan 175 000e, joten ihan ei voi verrata näiden hintoja keskenään.

Mutta onhan noita edullisia taloja paljonkin, riippuu toki omasta vaatimustasosta. Tollasta 284 000e pyynnillä olevaa tuskin saa tingattua 150 000e hintaan mitenkään.

Hintoja on toki vaikea vertailla keskenään sillä perusteella, mitä kukin on maksanut asunnosta, koska hinnat ovat muuttuneet niin paljon vuosikymmenen aikana.

Nyt kun on hehkutettu lehdissä, et asuntokauppa on hyytynyt, niin mietin just millaisia ovat alimmat realistiset ostotarjoukset, jotka vielä menisi läpi?

Nyt kun on hehkutettu lehdissä, et asuntokauppa on hyytynyt, niin mietin just millaisia ovat alimmat realistiset ostotarjoukset, jotka vielä menisi läpi?

Eli omaa kokemusta asuntokaupoista ei siis ole, vaan nojaat näihin lehtien hehkutuksiin? Niiden tarkoituksena on myydä lehtiä, ei antaa puolueetonta kuvaa asuntomarkkinoiden nykytilanteesta.

Mie oon viime vuonna tarjonnut pyyntihintaa 13 000 e vähemmin sellasta n.150 000e kohteesta. Se ois hyväksytty. Mikäänhän ei estä tarjoamasta mieluisesta kohteesta haluamaansa summaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin;29140479:
Samaa ihmettelee moni muukin. Mm. se jo aiemmin mainitsemani duunikaveri on ihmetellyt tuota jo lähes kymmenen vuotta. :) Ja jatkanee ihmettelyä vielä seuraavatkin kymmenen vuotta.

Vastaus on, että niitä todellisia pakkomyyntejä sattuu äärimmäisen harvoin. Tällä hetkellä Helsingin seudulla näyttää olevan kolme kpl näitä. Oikeuslaitos - Myyntikohteet

Ongelma vaan on, että noissa huutokaupoissa ei usein hyväksytä korkeinta tarjousta.
Esim jos asunnon pyyntihinta olisi sanotaan 200 000e ja siitä tarjotaan huutokaupassa vaikka 170 000e, niin pankki pidettää myynnin, koska jos velallisella on velkää 190 000e pankille, niin pankki ei halua kirjata luottotappiota.

Siksi asuntoja ei myydä monesti tuolla pakkohuutokaupassa, koska ostajat eivät ole valmiita maksamaan sitä pankin haluamaa hintaa.

Turha odottaa saavansa ihan pilkkahintaan muuta kuin täysin remonttia vaativia tai asuinkelvottomia. Hintataso voi laskea, muttei niitä silti pilkkahintaan myydä. Menevät ennemmin vaikka vuokralle, jotta saa kulut korvattua.

Jos se asunto on vielä lainantakuuna, niin pankki ei kyllä ihan pilkkahintaan anna myydä.

[QUOTE="moi";29140423]edullisia kerrostalohuoneistoja on mutta itse tarkistaisin kuitenkin paljon on yhtiövastike? se voi olla yllättävän suuri joten halpakin huoneisto voi olla lainan kanssa kallis. itse laskisin paljon sulla on varaa maksaa kuussa lainaa+yhtiövastiketta ja sen perusteella tekisin ostoksen silloin sulla pysyy budjetti kunnossa[/QUOTE]

No mä en sinne asuntoon itse muuta, mutta toki tarkastan yhtiövastikkeen ja remppatilanteen. Etsiskelen siis sijoitusasuntoa.

No mä en sinne asuntoon itse muuta, mutta toki tarkastan yhtiövastikkeen ja remppatilanteen. Etsiskelen siis sijoitusasuntoa.

Sijoitusasunnon on sijaittava alueella, jolla on kysyntää asunnoista ja itse asunnon oltava sellaisessa kunnossa, että sen saa vuokrattua (ei siis tarkoita uutta vastaavaa kuntoa, vaan hyvää peruskuntoa). Miksi tällainen asunto myytäisiin huomattavasti alle markkinahintojen? Sinulla on nyt kyllä ihan oikeasti jonkinlaisen reality checkin paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti tätä;29140556:
Sijoitusasunnon on sijaittava alueella, jolla on kysyntää asunnoista ja itse asunnon oltava sellaisessa kunnossa, että sen saa vuokrattua (ei siis tarkoita uutta vastaavaa kuntoa, vaan hyvää peruskuntoa). Miksi tällainen asunto myytäisiin huomattavasti alle markkinahintojen? Sinulla on nyt kyllä ihan oikeasti jonkinlaisen reality checkin paikka.

PK-seudulla on työpaikkoja, joten täällä on aina kysyntää asunnoista. Toinen vaihtoehto on lähikunnat, jotka on radanvarrella.

Joka viikko tulee aina uusia asuntoja tuonne pakkomyyntiin. Kyllähän niitä siis ilmiselvästi on olemassa, mutta monesti pankki pidettää sen suurimman tarjouksen lainan takia.

Kun on tilanne, et pakko myydä, niin kyllä silloin hyväksytään se alin tarjous, jos ei ole sitä suurempaa lainaa.

Joo noissa pakkohuutokaupoissakin taitaa totetuneet hinnat olla jo melkein markkinatasolla. Ja muutoinkin seuraisin myytäviä aktiivisesti, hyvät ja halvat voi mennä tosi nopeasti. Mut ainahan sitä voi tarjouksia tehdä mistä vaan myymävästä kohteesta, varsinkin jos saa selville, että myyjillä on pakkorako myydä..

[QUOTE="vIERAS";29140661]http://www.skv.fi/Aspx/Realty/RealtyDetails.aspx?RealtyID=869253&SearchID=b6f916561429451aad50c04e76e36dee&CurrentPage=2&OrderBy=UnencumberedSalesPrice%20asc[/QUOTE]

Yksi asuntosijoittamisen sääntö on, ettei koskaan kannata ostaa asuntoa vuokratontilla. Kamala hoitovastike.

On vain jaksettava käydä näytöissä ja tehdä alhaisia tarjouksia. Aika ihme olisi, jos kultakimpale tipahtaisi syliin tosta noin vaan. Kyllä sitä vaurastuakseen pitää nähdä vähän vaivaakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole välttämättä ongelma;29141604:
Toinen asuntosijoittamisen sääntö on, että jos tuo vuokratontti näkyy hinnassa, niin se ei ole ongelma ollenkaan. Tuotto kun lasketaan saatavan vuokran ja kohteeseen sitoutuneen oman pääoman suhteesta.

Jos ostaa Helsingistä vuokratontilla olevan talon, jossa vuokra-aika päättyy lähivuosina, niin se todellakin voi olla surkea sijoitus, sillä kaupunki pääsääntöisesti moninkertaistaa tonttivuokran.

Kuten itsekin sanoit: Pk-seudulla on työpaikkoja ja kysyntää, yhä nyt ja monet olettavat, että myös tulevaisuudessa. Vaikka siellä tulisi pakkomyyntejä, niille on ainakin tällä hetkellä ostajiakin markkinahinnoilla.

Eli pk-seudulta et todennäköisesti löydä asuntoja, jotka on pakko myydä halvalla tai ainakin ovat tosi harvassa. Jos haluat löytää asuntoja, jotka eivät mene kaupaksi ja saada ne halvalla, sinun täytyy vaihtaa jonnekin missä rakennemuutos on iskenyt kovaa ja nopeasti ja jossa ei ole vastaavaa kysyntää tilalle. Salo, Oulu, Kemijärvi, entiset paperiteollisuuspaikkakunnat jne. Mutta kuten itsekin sanoit, ne ovat riskialttiita sijoittamiseen. Sijoittamisessa on harvoin helppoja ja turvallisia pikavoittoja.

Jotain yksittäisiä asuntoja joskus toki löytyy lähes riippumatta markkinatilanteesta, jotka myydään suhteettoman halvalla, mutta niiden löytäminen vaatii tuuria ja usein niissä on jotain ns. vikaa, joten nekään eivät ole siinä mielessä riskittömiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole välttämättä ongelma;29141604:
Toinen asuntosijoittamisen sääntö on, että jos tuo vuokratontti näkyy hinnassa, niin se ei ole ongelma ollenkaan. Tuotto kun lasketaan saatavan vuokran ja kohteeseen sitoutuneen oman pääoman suhteesta.

Ei ole totta. Monet asuntosijaoittajat ovat joutuneet isoihin ongelmiin esim Helsingissä viime vuosina, kun kaupunki on korottanut vuokratontin hintaa yhtäkkiä joka 15-kertaiseksi.

Tuo vuokratontin korottuva vuokra on sellaienn epävarmuus tekijä asunnon tuotossa, että sitä riskiä yleensä sijoittaja ei halua ottaa.

[QUOTE="vieras";29141636]sinun kannattaa alkaa asuntosäästäjäksi, niin se ostos on sitten jatkossa helpompi tehdä.[/QUOTE]

Kiitos, mutta mulla on kyllä tarvittavat rahat tilillä. Vaikka on rahaa, se ei tarkoita sitä, etten haluaisi löytää asuntoa mahdollisimman edullisesti.

En näe, koska en halua Ouluun. Ihmettlen vain, missä näitä pakkoraossa olevia myyntejä muka tapahtuu tai löytää.

No, ehkäpä juuri täältä Oulusta sitten, tai vielä todennäköisemmin joistain pienistä muuttotappiokunnista. Alueella on valtava merkitys asunnon hinnalle ja potentiaalisille ostajaehdokkaille. Etsithän itsekin asuntoa pääkaupunkiseudulta. Niin etsii moni muukin. Siellä varmaan asuntokauppa käy paremmin kuin vaikkapa Kainuun kuolevissa kylissä.

Mä tiedän tällä hetkellä parikin asunnonmyyjää, joilla talo/asunto on ollut myynnissä yli vuoden ja olisivat valmiita myymään melkein hinnalla millä hyvänsä. Eli kyllä näitä tapauksia on, mutta ei niitä ostaja voi tunnistaa muuta kuin siitä, että kohde on ollut pitkään myynnissä, hintaa on ehkä myyntiaikana jo hieman laskettu eikä ole tarjouskohde. Vaatii siis aktiivista seurantaa kohteista ja rohkeiden tarjousten esittämistä.

Aika harva on heti valmis myymään halvalla, oli sitten taustalla ero tai potkut, koska kuitenkin aina on mahdollisuus hakea vaikka lyhennysvapaata ensin, joten ei ole painetta lainan maksamisesta.

Yhteistyössä