Miten loppui yli 1v imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja catarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

catarina

Vieras
Kiinnostais tietää miten lopetitte/loppui yli vuosikkaan imetys? Meillä tyttö saa rintaa n. 5 krt/vrk(joskus useemminkin) ja ikää 1v. Kyllä vähempikin riittäis. Kertokaa kokemuksia miten kannattais vähentää. Ja ennen kaikkea pitääkö sit antaa vastaavasti tavallista maitoa?

Kiitän :wave:

Minä lopetin pikkuhiljaa jättämällä aina yhden syöttökerran pois. Viimeiseksi jätin iltasyötön. Minusta pehmeä lasku oli lapsen kannalta mukavampi ja itsekin säästyin rintatulehduksilta. Meillä poika ei ollut milläskään ja kaikki meni odotettua helpommin. Suositeltava maitomäärä (mukana siis kaikki maitotuotteet) on noin 0,5 litraa/päivä.

Meillä samalla tavalla, kuin Pyrystiinalla =) .
Eli vähitellen, yksi imetyskerta päivästä pois, meillä viimeiseksi jäi aamun (6-7 maissa) imetys, jonka jälkeen jatkettiin vielä unia.

Lähdin touhuun hitaasti ja rauhallisesti - saatoin pitää kaksi viikkoakin väliä, ennen kuin taas jätettiin yksi imetyskerta pois.
Loppujen lopuksi vieroitus onnistui ihan itsestään pojan ollessa 1v4kk, ei enää vaan yksi aamu "pyytänyt" maitoa, vaikka otin viereen. Siihen se sitten loppui koko imetys, käsittämättömän helposti.

Ja juu, se 5dl on vuosikkaalle tarpeellinen määrä maitotuotteita. Jos ei mukista heti niin paljon mene, tee puuro maitoon, tarjoa viiliä, raejuustoa yms.

Iloisia imetyshetkiä vielä teille! :wave:

Meillä jätettiin ensin päivän imetykset pois eli tarjosin ruuan päälle tissin sijasta tavallista maitoa. Viimeiseksi jäi iltamaito, joka jätettiin pois niin, että minä lähdin yökyläilemään ja isäntä oli lapsen kanssa kotona. Ja omaksi yllätyksekseni lapsi ei kaivannut minua lainakaan! Alkoi todella nätisti yöunille, eikä koskaan sen jälkeen tissiä kaivannut! :) Eli aika vieroitukselle oli varmaankin juuri oikea.

Alkuun tavallista maitoa meni aika vähän sellaisenaan, vaikka mukista juomista oli harjoiteltu jo pitkään, mutta lisäilin sitä tosiaan puuroon ja annoin jukurttia, juustoa jne. Jossain vaiheessa se itse maitokin alkoi sitten mennä alas paremmin.

Lopetin tytöltä päiväimetykset kokonaan noin 7kk iässä kun ei kertakaikkiaan malttanut syödä-siirryin korvikemaitoon. Yötissuttelut jatkuivat 1v1kk ikään. (maitoa tuli vain toisesta rinnasta). Neidille tuli paha nuha eikä imeminen sujunut. Annoin tuttipullosta yömaidon ja yllätyksekseni se kelpasi ja imeminen onnistui nuhaisenakin. :snotty: Muutamana yönä sen jälkeen joi pullosta, sitten meni kuukausi-pari ettei herännyt yöllä ollenkaan syömään :saint: MUTTA sitten taas heräiltiin, välillä useampaankin kertaan juomaan! :/ Sama meno jatkuu edelleen että 1-2krt yössä herää pulloilemaan, ikää nyt 1v8kk..Pullosta vieroitus sitten aikanaan.. ;) :headwall:

Meillä lopetettiin kerrasta poikki menetelmällä, neitillä oli ikää 1v2vko. Yritin ensin vähentää mutta eihän tuo neiti ymmärtänyt sitä että miks nyt ei saa ja sitten taas saa. Kerrasta poikki yksi perjantai ja vain yks yö huudettiin tissin perään. Kolmen päivän päästä tissiä ei enää muistettukkaan. Samalla yöheräämiset laski 5-3 yhteen. Kuukauden päästä nukuttiin jo täysiä öitä.

Mä olin pelänny lopetta imettämisen,ku tytsy oli niin tissin perään. Yx aamu mä sit lopetin sen "seinään". Tyttö oli n.1v2vk. Kertaakaan ei oo itkeny tissille eli hyvin suju lopetus =) . (ja mä lopetin sen takia,ku tulin raskaaksi ja imetys aiheutti kamalasti supistuksia)

Ymmärrän, että jännittää. Kuuntele itseäsi ja vauvaa, oikea aika löytyy! Jouduin itse lopettamaan yllättäen 1v4kk, koska jouduin pieneen leikkaukseen, josta piti pitää 24h imetystauko ja koska se meni hyvin, lopetin kokonaan. Olin toki jo muutenkin harkinnut lopettamista ja imetin vain pyynnöstä, mutta sekä päivällä että yöllä.

Laitoin nännien peitoksi laastarit ja näytin ne pojalle, selitimme että tissi on mennyt rikki ja maito loppu. Hän tiesi kyllä mitä rikki meneminen tarkoittaa, koska leluja on mennyt rikki. Hän oli aika ihmeissään ja säälivä minua kohtaan, pari kertaa ensimmäisenä päivänä itketti, mutta sylillä siitä selvittiin. Alkoi turvautua enemmän isään. Ja minähän tiesin että en kertakaikkiaan nyt saa imettää, se ehkä helpotti itseä.Ensimmäisenä yönä itki ehkä tunnin verran surkeasti ja oli vihainen minulle. Sen jälkeen nukkui yöt heräämättä, ja meni aina mielellään omaan sänkyynsä, paitsi että noin viikon kuluttua yhtenä yönä kiukkuisesti huusi, taisi testata olenko tosissani. Päivät menivät yllättävän hyvin, parina ensimmäisenä hän kävi katsomassa paitani alle ja kyseli onko ne tosiaan rikki. Pidin niitä laastareita välillä ja näytin hänelle että on rikki ja loppu. Välttelin joidenkin viikkojen ajan vähissä vaatteissa näyttäytymistä hänelle.

Lypsää piti pari viikkoa (pojalta piilossa) mutta jo parissa päivässä maidon tulo romahti ja olo helpottui.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2005 klo 13:56 Talvi05 kirjoitti:
Lopetin tytöltä päiväimetykset kokonaan noin 7kk iässä kun ei kertakaikkiaan malttanut syödä-siirryin korvikemaitoon. Yötissuttelut jatkuivat 1v1kk ikään. (maitoa tuli vain toisesta rinnasta). Neidille tuli paha nuha eikä imeminen sujunut. Annoin tuttipullosta yömaidon ja yllätyksekseni se kelpasi ja imeminen onnistui nuhaisenakin. :snotty: Muutamana yönä sen jälkeen joi pullosta, sitten meni kuukausi-pari ettei herännyt yöllä ollenkaan syömään :saint: MUTTA sitten taas heräiltiin, välillä useampaankin kertaan juomaan! :/ Sama meno jatkuu edelleen että 1-2krt yössä herää pulloilemaan, ikää nyt 1v8kk..Pullosta vieroitus sitten aikanaan.. ;) :headwall:

Eikö se ole jonkinlainen sääntö että jos lapsi itse päättää että nukkuu koko yön ja sitten jostain syystä yöheräilyt taas alkaa niin ei missään tapauksessa enää kannattais totuttaa pulloon!?!

Meillä tyttö tuli vuoden vanhana kipeeks ja sain sen ansioista lopetettua imettämisen kertalaakista. Pelkäsin imettämisen lopettamista koska tyttö oli todella paljon tissin perään. Varsinkin yöllä kun nukkui melkein kokonaan meidän välissä ja tisu toimi tutin tilalla. Päikkäreillä käytti kyllä tuttia. Kun tuli kipeeksi ei suostunut nukkumaan vaakatasossa vaan ainoastaan hiukan pystyaennossa. Vähänaikaa nukkuin sitterissä (ehkä viikon verran), mutta kun nuha alkoi paranemaan siirtyi omaan sänkyyn. Ei ole kertaakaan itkenyt tisun perään. Eli vieroittaminen kävi todella helposti.

Meillä tyttö tuli vuoden vanhana kipeeks ja sain sen ansioista lopetettua imettämisen kertalaakista. Pelkäsin imettämisen lopettamista koska tyttö oli todella paljon tissin perään. Varsinkin yöllä kun nukkui melkein kokonaan meidän välissä ja tisu toimi tutin tilalla. Päikkäreillä käytti kyllä tuttia. Kun tuli kipeeksi ei suostunut nukkumaan vaakatasossa vaan ainoastaan hiukan pystyaennossa. Vähänaikaa nukkuin sitterissä (ehkä viikon verran), mutta kun nuha alkoi paranemaan siirtyi omaan sänkyyn. Ei ole kertaakaan itkenyt tisun perään. Eli vieroittaminen kävi todella helposti.

Kiitos vastauksista! Mukava kuulla, että teillä on onnistunut vieroitus aika kivutta :) Yöimetykset ovat poissa laskuista ja nyt pikkuhiljaa sitä tavallista maitoa...

Yhteistyössä