Miten lasten päivähoito järjestyy, jos lähden opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja vieras.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja vieras.

Vieras
Olen ollut kotona kahden lapsen kanssa eikä kokemusta ole tuosta päiväkodista eikä sen toiminnasta, maksuista tms.

Jos lähden opiskelemaan ja tarvin lapsille hoitopaikan satunnaisesti, onnistuukohan? Sillee satunnaisesti että mulla on myös iltaopintoja, jolloin isä tai mummot hoitaa.

En vielä tiedä kuinka paljon noita päiväopintoja olisi mutta varmaan 1-3 päivää viikossa, muutamia tunteja kerrallaan.

Miten ajoissa päivähoitoon on ilmoitettava aina tulevat hoitopäivät ja -ajat?

Mitenköhän tuo maksu?

Mie ku vein 2 vuotiaani pari vuotta sitten hoitoon opiskelujen vuoksi, ni se oli ilmaista, mutta kannattaa kysyä ite päiväkodeista ja kunnalta, et mikä on yleinen käytäntö. :)

Eli ap tarvitsee hoitoa osapäiväisesti, eikä ole vuorohoidon tarvetta, jos mummot/isä hoitaa silloin. Maksu määräytyy joko tuntien tai päivien mukaan, riippuu teidän kunnan käytännöstä. Maksun suuruuteen vaikuttaa varatun hoitoajan lisäksi myös perheen koko ja tulot. Yleensä hoitoajat ilmoitetaan sitä mukaan kun saa ne tietää esim. ennen jakson alkua.

Kannattaa ihan kokopäiväistä hakea. Katsoa sitten myöhemmin onko liikaa. Vuiropäiväkoti taitaa olla se minne viedään aina lista millon olet koulussa. Voi viedä illallakin, mutta jos sulla on mies sillon kotona ei toki voi.

Mutta yleensä päivähoito kai varataan mahd. Säännölliseksi esum. 3 päivää viikossa jne. Kai niitä voi niitä päiviä myös vaihdella. Mutta sinuna ottaisin kyllä ihan kokopäivähoidon koska yleensä pitäisi siellä kotonakin opiskella. Mutta miten vaan haluat. Osapäiväisestä ei niin vaan muuteta kok päiväiseksi mutta toisinpäin kyllä. Ja kokopäiväinen voi olla vaikka 3 kertaa viikossa. Osapäiväinen on max 5 h päivässä. Kaikkein helpointa olisi kokoåäivähoito jollon voit kyllä hakea lapsen välillä vaikka kello 14 ja välillä klo 16. Ja viedä välillä klo 7 ja välillä klo 10. Mutta aika on varattu varmuudeksi kokopäivälle.

[QUOTE="vvieras";29431114]Kannattaa ihan kokopäiväistä hakea. Katsoa sitten myöhemmin onko liikaa. Vuiropäiväkoti taitaa olla se minne viedään aina lista millon olet koulussa. Voi viedä illallakin, mutta jos sulla on mies sillon kotona ei toki voi.

Mutta yleensä päivähoito kai varataan mahd. Säännölliseksi esum. 3 päivää viikossa jne. Kai niitä voi niitä päiviä myös vaihdella. Mutta sinuna ottaisin kyllä ihan kokopäivähoidon koska yleensä pitäisi siellä kotonakin opiskella. Mutta miten vaan haluat. Osapäiväisestä ei niin vaan muuteta kok päiväiseksi mutta toisinpäin kyllä. Ja kokopäiväinen voi olla vaikka 3 kertaa viikossa. Osapäiväinen on max 5 h päivässä. Kaikkein helpointa olisi kokoåäivähoito jollon voit kyllä hakea lapsen välillä vaikka kello 14 ja välillä klo 16. Ja viedä välillä klo 7 ja välillä klo 10. Mutta aika on varattu varmuudeksi kokopäivälle.[/QUOTE]

Niin, mä kuitenkin pyrkisin siihen että mahd. vähällä hoidolla selvitään, koska nuorempi on vielä niin pieni.

Mites tuo sitten menee, jos varaan kokopäivähoidon, niin jos on sovittu että 8-16 niin voin kuitenkin hakea aiemminkin?

Niin, mä kuitenkin pyrkisin siihen että mahd. vähällä hoidolla selvitään, koska nuorempi on vielä niin pieni.

Mites tuo sitten menee, jos varaan kokopäivähoidon, niin jos on sovittu että 8-16 niin voin kuitenkin hakea aiemminkin?

Voit hakea aiemminkin. Ja voit ilmoittaa ne tarkat hoitoajat vastA sitten kun paikan saat paikan. HakieSsa riittää että haet kokopäivähoitoa ja ajat on suunnilleen oikein(osa päiväkodeista aukeaa klo6, osa vasta 7:30, jos tarve on viedä kovin aikaisin aamulla niin sitten päiväkoti pitää valita sen mukaan jne)

Kannattaa hakea kokopäiväistä hoitoa. Itse opiskelin kaksi vuotta, tosin koulua oli joka päivä, mutta siihen lisäksi kotona tehtävät koulutyöt jne verotti ilta-aikaa lasten kans. Joten jos sulla ei ole joka päivä koulua, niin suosittelisin hakemaan silti jokapäivälle hoitopaikkaa, niin saat niinä päivinä kouluhommat tehtyä rauhassa ja hyvin ja lapset ei kärsi siitä että äiti on poissaoleva. Näin ainakin yh:na ajattelisin... Ja minun ei ainakaan tarvinnut hoitomaksuja maksaa.

Kannattaa kuitenkin ajatella myös lapsen etua myös sen kannalta, että jos hoitopäiviä on vähän ja ne ovat lyhyitä, lapsen voi olla vaikea sopeutua hoitoon. Pidä lapsi mieluummin suht' säännöllisesti hoidossa vaikka kaksi tai kolme päivää viikossa alle 5 tai alle 7 tuntia kerrallaan, niin lapsellekin tulee jotain jatkuvuutta hoitopäiviin.

Yhteistyössä