Miten lapsi opetetaan potalle?! Mie en osaaaaaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aika pissinen paikka...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aika pissinen paikka...

Vieras
Ihan olen uuno äiti ja mieheni on yhtä uuno isä. Ei me osata opettaa lasta potalle. Neuvokaa - tai kertokaa ainakin, että vaippoja on saatavana ihan kaikenkokoisille, niin ei tarvitse murehtia :D

Lapsi on yli 2-vuotias, ymmärtää puhetta hyvin ja puhua pälpättää itsekin. Hänelle on selvästi selitetty, että pyllyssä ei ole enää vaippaa joten mennään potalle, kun pissittää tai kakattaa.

Ja ohi menee niin että lirisee. Pari kertaa ollaan saatu pissit pottaan, kun ollaan itse viety hänet siihen istumaan ja lueskeltu kirjoja niin kauan, että lirinä kuuluu. Sitä sitten ollaan juhlistettu vaikka miten. Itse ei mene pottaan, vaan aina tulee housuun.

...Eikä ole kiinni siitä, ettei ennättäisi (ainakaan aina). Viimeksi eilen oltiin juuri istuttu potalla tuloksetta, kun tyttö sanoo ettei pissitä ja kipittää sitten seinän taakse suihkimaan housuunsa. Ja äiti ei osaa olla fiksu, äiti huutaa ja pistää tytön istumaan pissit housussa portaikkoon :( Tiedän, että se on tyhmää, mutta en minä muutakaan ymmärrä tehdä. Ja kyllä syö naista, kun "pitää" olla äkäinen tytölle, joka on maailman herttaisin ja fiksuin, mutta potta-asiassa ihan yhtä pöljä kun äitinsä :D

Auttakaa!

Mun mielestä riittää jo se, että pissa tulee pottaan kun olette yhdessä harjoittelemassa. Älä vaadi liikaa lapselta. Anna aikaa, kyllä hän sen varmasti oppii. Kärsivällisyyttä vaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Mun mielestä riittää jo se, että pissa tulee pottaan kun olette yhdessä harjoittelemassa. Älä vaadi liikaa lapselta. Anna aikaa, kyllä hän sen varmasti oppii. Kärsivällisyyttä vaan! :)

Minä en ole tainnut olla tarpeeksi kärsivällinen :( Kieltämättä onhan sekin jo hieno alku, että yhessä saadaan sitä pissiä pottaan asti.

Meillä otettiin tuossa vaiheessa matot alakerran lattioilta pois, missä enimmäkseen oleskeltiin. Ja 2v meni meillä pöntölle mielummin kuin potalle, 2½v iässä oli sitten jo myös yökuiva :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kärsivälllisyyttä vaan. siitä se lähtee. Lapsen pitää oppia ymmärtämään,koskä se hätä on

Niin joo, ehkä tyttönen ei tosiaan vielä ihan ymmärrä milloin se hätä ylipäätään on. Aika erilaistahan vaippaan lorottelu on, kun se vaippa on aina alla.

Vaihda kuivat housut mitään sanomatta ja ohjaa uudelleen potalle kun aikaa on mennyt sen verran kun yleensä kahden pisun välillä on. Jos ei ollenkaan hoksaa pissahätää voi hankkia vaikka harjoitteluhousuja tai laittaa vielä vähäksi aikaa vaipat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Odota kuukausi tai kaksi ja lakkaa huutamasta. :flower:

Hyvin, hyvin mielelläni.

Mutta miten kannattaa reagoida siihen, kun ne pissit tai kakat tulee taas kerran housuun, vaikka potta on vieressä?

Ei ainakaan suuttua. Siivomaan vaan ja kuivat. Jankutusta että pottaan ja kyllä se jokupäivä sinne menee. Ei munkaan 1v7kk tajua mitään potan päälle ja koska en halua paineita kasata niin oppikoon kun on valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Meillä otettiin tuossa vaiheessa matot alakerran lattioilta pois, missä enimmäkseen oleskeltiin. Ja 2v meni meillä pöntölle mielummin kuin potalle, 2½v iässä oli sitten jo myös yökuiva :)

Meillä ei mattoja ole, kun kissamme on samanlainen pottailija aina välillä :D Vanhuuttaan tosin.

Jaa, kokeilisikohan pönttöä. Täytyy yrittää!

Vaihda kuivat housut mitään sanomatta ja ohjaa uudelleen potalle kun aikaa on mennyt sen verran kun yleensä kahden pisun välillä on. Jos ei ollenkaan hoksaa pissahätää voi hankkia vaikka harjoitteluhousuja tai laittaa vielä vähäksi aikaa vaipat.

Kiitos, minä kokeilen tätä. Paljon parempi ratkaisu itsellekin, kuin se että suuttuu poloiselle moisesta.

Ei ton ikänen osaa välttämättä tunnistaa sitä tarvetta ajoissa. Kantsii alottaa silleen, että säännöllisesti viet lapsen potalle ja istuskelette hetken vaikka jotain kirjaa katellen. Voit muistuttaa miks siinä ollaan. Sit jos ei tuu mitään, niin ei tuu. Ei haittaa. Jos tulee, niin hyvä. Sit kehutaan. Vahingoista ei rangaista eikä huudeta.

Tiiän, että korpee jatkuvasti siivota, kun itekin sitä joudun vielä aika usein tekeen... On kyllä yleensä oma vika, kun en o hoksinu käyttää. Välillä poika tulee ite pyytämään potalle, mut aina ei muista / malta / hoksaa ajoissa. Ikää 2 vuotta ja tammikuusta lähtien harjoteltu.

Kärsivällisyyttä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Kiitos, minä kokeilen tätä. Paljon parempi ratkaisu itsellekin, kuin se että suuttuu poloiselle moisesta.

Entä ap jokin palkitsemisjuttu? tarrataulu esim. Vois kannustaa silleen positiivisesti.

Yhteistyössä