"Miten" lapsesi on oppinut yökuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kutku

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 145
0
36
Onko tapahtunut naps vaan vai onko pissamäärät pikkuhiljaa vähentyneet?

Meillä 3,5v ikänen (ollu päiväkuiva 1v9kk saakka) tarvii vielä yövaipan ja hyvin harvoin on kuiva vaippa. Yleensä on litimärkä. Ei minkäänlaista suuntaakaan, että mentäs yökuivuuteen päin.

Nukku tällä viikolla päikkärit ja en muistanut/hoksannut käskeä vessaan ennen niitä niin sillonkin tuli housuun. Lisäksi meillä on päivisin tuota "en malta mennä vessaan" juttua, joilloin helposti tulee housuun. Kakankin kanssa samaa juttua, ehtii vessaan mutta ei pöntölle.

Tuntuu, että kaikilla tutuilla on lapset olleet jo pitkään kuivia ja heillä on puistossa ym. käymiset helppoja, kun ei tartte pelätä että millon tulee housuun. Mun piti vasta ostaa uus välikausipukuki sen vuoksi ku oltiin kaupungissa käymässä ja tuli housuun, en ollu varautunu sentään toisella ulkopuvulla... Välillä siis menee pitkäänkin hyvin ja taas tulee näitä kausia.

Mut tuon yökuivuuden saralla siis ei ole mitään kausia edes, vaan on vaippa litsläts lukuunottamatta ihan muutamaa yötä per vuosi.

Meidän 2v2kk poika on yökuiva joskus varalta laitan vaipan jos illalla on juonut paljon mutta vaippa on pysynyt kuivana.Mitään konsteja en osaa sanoa kun tuo vaan tapahtui yleensä kyllä jarruttelen iltaisin turhaa juomista

Tytön vaippa alkoi olla aina aamulla kuiva jo n. puolentoista vuoden iässä. Eli ne hormonit tms jotka säätelee yökuivaksi oppimista alkoi varmaan "toimia" tuolloin. Vaippaa kokeiltiin jättää pois kuitenkin vasta 2 v 2 kk iässä, kun olin saanut pikkuveljen siihen ikään että jaksoin aloittaa pottatreenit, joita kuvittelin vaivalloisiksi, mutta tyttö oppikin samantien kuivaksi, eli vaipoista olisi varmaan voinut luopua jo aikoja sitten... :headwall:. Ensin jäi päivävaippa, yövaipan jätin pois parin päivän päästä. Nyt ikää on 3 v 10 kk ja vahinkoja on tullut yhteensä noin viisi sen jälkeen kun vaipat jäi.

Meillä sama juttu. Poika on 3v7kk ja aina on vaippa märkä aamulla. Joskus kylläkin on ihan vaan yhet pissat, mut kumminkin. Kuulemma tytöt oppii nopeammin kuiviksi, mut tiiä sit onko ihan lapsesta kiinni. Päikkäreitä ei nuku niin en tiiä pysyiskö kuivana sen ajan.

Meillä pojalta (3,5v) jätettiin yövaippa pois joskus alkuvuodesta. Oli pitkään kuiva aamusin ja hyvin on mennyt yöt. Joskus tulee vahinkoja yöllä ettei herää pissille ja sit on sänkyyn tullut mut se on tosi harvinaista.

Päikkärit jos nukkuu ni ei ole vahinkoja tullut kertaakaan, on aina herännyt pissihätään.

Juoko lapsi iltaisin paljon? Jos juo niin kannattaa iltaa kohti vähentää juomisen määrää ni sekin jo vähentää pissin määrää. Ei tietty janoisena tarvitse pitää lasta muttei kuitenkaan antaa juodakaan litratolkulla. :) Mä olen ainakin huomannut sen että jos on illasta juonut vettä tai maitoa enemmän ni sit on varmasti yöllä pissihätä ja helpommin tulee vahinkoja.

Me tehtiin myös alussa kun vaippa jätettiin pois ni sillein että aina kun vähänkin herättiin yöllä tai poika alkoi pyörimään levottomasti niin laitettiin potalle ja sit takas nukkumaan ku pissi oli tullut. Tämäkin auttoi asiaan osittain.

Mutta ei siitä kannata ottaa paineita, jokainen oppii kuivaksi kun on sen aika. Ei se ainakaan pakottamalla onnistu. :)

Meillä 4v pojalla edelleen yövaippa, vaikka kauan jo ollut päivällä kuiva. 3v tytöllä ei vaippaa öisinkään. Yövaippa jäi pois suht nopealla aikataululla. Ehkä parin viikon ajan oli välillä aamuisin vaippa kuiva ja sitten vaan äkkiä halusi itse jättää pois, eikä vahinkoja ole tapahtunut, vaikka siihen saaka vaippa usein oli ollut vielä ihan täynnä. En juurikaan huolehdi tuon pojan yövaippaa, kun kuitenkin kyse lähinnä biologisesta kypsymisestä. Päivävaippa jäi molemmilta pois lähes ilman pottaharjoitteluita. Vessassa käynnistä juteltiin pitkään, usein vaipanvaihdon yhteydessä ja sitten molemmat vaan äkkiä alkoivat käydä itsenäisesti pöntöllä. Jäi potat melkein käyttämätä.

Esikoinen kehittyi nopeimmin meidän pojista, mutta keskimmäinen ja kuopus ovat molemmat olleet yökastelijoita. Tajusin myöhemmin että esikoinenkin oli ollut "lievästi" yökastelija joka ei tarvinnut mitää hoitokokeiluja. Keskimmäisellä tuo kesti pitkään, nyt vasta alkaa olemaan ohitse (13 v). Kuopuksella auttoi paljon hälytinpatja, eikä lääkkeitä tarvitse kokeilla.

Eli helpolla ei ole meillä loppuneet yökastelut, mutta kysehän on hormoonin erityksestä, eli jokaisella tuo "kypsyminen" tapahtuu ajallaan, joillakin täysin vasta aikuisiässä.

Meillä 8v ja 6,5v yökuivia ainoastaan jos saavat lääkkeen illalla. 4,5 vuotiaalla yövaippa. Lääkkeitä ei yleensä anneta alle 5 vuotiaalle. 2v 3kk ikäinen ollut yökuiva alle 2 vuotiaasta. Yhtäkkiä huomasin että vaipat oli aina aamulla kuivat, en osannut edes moista odottaa kun tuo yökastelu yleensä kulkee vahvasti sukuvikana.

Niin ja se hormoni muuten tekee sen että virtsaa ei kehity nukkuessa niin paljon kuin hereillä ollessa. Jos tuo hormoni ei ole toimimassa, rakko täyttyy yöllä samalla tavalla kuin päivällä ja sikeässä unessa oleva ei sitä huomaa. Kuka lapsi (tai aikuinenkaan ) päivällä pystyisi olemaan pissaamatta vaikka aamu yhdeksästä ilta seitsemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Meillä esikoinen ilmoitti yksi ilta, että hän on nyt iso poika, eikä tartte vaippaa. Eikä vaippaa laitettu.

Meillä tyttö on monta kertaa sanonu, että "minä oon nyt iso tyttö, minä piätän pikkuhousuilla". Ja sitten sitä kokeiltiin, kun toinen niin tohkeissaan oli. Yhden aikaan oli jo peti märkänä.

Välillä tuntuu, että tuota neitiä se harmittaa, että pitää vaippaa pitää, ku haluais olla niin iso jo. On kyllä yritetty sanoa, että oppii sitten kun vielä vähän kasvaa, eikä olla painostettu, että pitäs jaksaa piättää...

Välillä tuon päivähomman kanssa vaan menee järki, just ku päästään puistoon aamulla niin lähe taas ku yhellä pissattaa ja monesti voi olla jo housussa. Ku pitäs joka syönnin jälkeen odottaa vajaa tunti, jotta mihinkään pääsis, että olis varmasti pissat tullu. Menis koko aamu siinä ootellessa ennenku ulos päästäis... :( Reilu vuosi sitten kun vaipat tuli jatkuvasti yli, katottiin pissatulehdukset ja sokerit, ei ollu mitään niissäkään.

meijän 2 vee tyttö ollut sekä päivä että yökuiva jo pitkään, oisko ollu jotain 1v 8kk ku jäi vaipat pois.. poika 4,5vee edelleen yövaipoissa eikä toivoakaan vaippojen poisjäämisestä :( aina välillä ollaan kokeiltu jokunen yö ilman vaippaa, mutta kyllä se on likomärkä sit joka yö... jotenki toi on ollu mulle sellanen asia, että en oo halunnu siitä puhua, kun tunnen itseni huonoksi koska poika pissaa öisin :ashamed: helpotti kuulla että muillaki samanikäsiä yölorottajia :D

Yhteistyössä