Miten lapsen saa oppimaan, ettei lusikkaa tarvii kääntää ylösalaisin?

vieras
Oletko kokeillut erilaisia lusikoita? Tosin meillä meni lapsella toooosi kauan ennen kuin käden motoriikka oli sillä tasolla, että ei kipannut puolta lusikallista rinnuksille. Ei sitä oikein voi opettaa, se pitää vain lapsen ovaltaa. Meillä oli selvästi vähemmän kippausta jollain tietyllä lusikalla.
 
No oon yrittänyt kyllä, että annan noita joissa on leveämpi se kiinnipitämisosa. Mutta tuntuu, että hän on suorastaan PÄÄTTÄNYT kipata sen ylösalaisin aina. Meinaatteko, että se oikeasti tulee jossain vaiheessa itsestään? Toivottavasti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
No oon yrittänyt kyllä, että annan noita joissa on leveämpi se kiinnipitämisosa. Mutta tuntuu, että hän on suorastaan PÄÄTTÄNYT kipata sen ylösalaisin aina. Meinaatteko, että se oikeasti tulee jossain vaiheessa itsestään? Toivottavasti.
Tulee se. Sellaisesta muovikaukalo-ruokalapusta on sit muuten helpompi siivota sotkut. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
No oon yrittänyt kyllä, että annan noita joissa on leveämpi se kiinnipitämisosa. Mutta tuntuu, että hän on suorastaan PÄÄTTÄNYT kipata sen ylösalaisin aina. Meinaatteko, että se oikeasti tulee jossain vaiheessa itsestään? Toivottavasti.
Tulee se. Sellaisesta muovikaukalo-ruokalapusta on sit muuten helpompi siivota sotkut. :)
Juu meillä on sellainen. Vaan tuntuupa sitä aika usein menevän ohikin siitä kaukalosta. Silloin kärrään tytön suoraan pyykkikorin ääreen vaatteiden vaihtoon.
:D
 
ä
Miksi sitä ei saisi kääntää ylösalaisin. Eikö mene suuhun asti? Kyllä mun mielestä osa vielä tuon ikäisistä kippaa suuhun lusikan. Lapsesi on kuitenkin aika pieni vielä.
 
kyllä se itsestään ohi menee. Joku päivä tyttösi pään päällä syttyy lamppu ja hän hoksaa että kivempi pitää ruuat lusikassa niin että saa suuhunkin jotain. Älä hermoile! Syötkö / syöttekö itse yhtä aikaa, että tyttö saa ottaa mallia oikeasta tavasta käyttää lusikkaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Miksi sitä ei saisi kääntää ylösalaisin. Eikö mene suuhun asti? Kyllä mun mielestä osa vielä tuon ikäisistä kippaa suuhun lusikan. Lapsesi on kuitenkin aika pieni vielä.
No osa menee suuhun, n. 50 % sinne kaukaloon. No hyvä jos oot tuota miltä, itselläni kun on esikoinen, niin tuntuu, että kaikki muut osaa jo soittaa banjoa ja hypätä laskuvarjolla ja meidän tyttö ei osaa vielä syödä siististi. :D Eli en tosiaan tiedä, mitä missäkin iässä kuuluisi osata.

rintintin: Juu kyllä me useimmiten syödään itsekin samaan aikaan, mutta kieltämättä tuohon oman esimerkin näyttämiseen vois ehkä panostaa enemmän.

Osansa tähän tuskaan tuo varmasti tuo tytön uhmaikä, eli jossain vaiheessa syömistä heittää aina mielenosoituksellisesti sekä lusikan että mukin lattialle. En tosiaan tiedä, mikä arvon neitiä niin ottaa päähän.
 
Siis tottahan sun nyt muille äiteille kannattaa kertoa miten taitavasti teillä maistellaan gourmet-ruokia ja neitihän tietenkin vetää sonaatin jos toisenkin pianolla! :D

Meillä varmaan ainakin tuo kakkonen oppi siksikin aika nopeasti syömään itse (tai no, ykkönenkin varmaan juuri siksi) että mulla ei yksinkert. ollut aikaa auttaa sitä vaan tuuppasin lautasen eteen ja toivoin että jotain menee kurkkuun saakka. :D Ja ennen kuin lusikan käyttö sujui, mä tein paljon sellaista ruokaa mitä voi syödä käsin. Kaikki ennusti silloin, että meidän lapset syö sitten koko elämänsä niin kuin apinat, mutta ei, kyllä ne nyt syö haarukalla ja lusikalla.. :D
 
Meillä oli muuten kanssa jossain vaiheessa tota että lusikka lensi lattialle, mutta sitten lapset totesi että jos lusikka lentää lattialle niin sinne pääsee hyvin pian itse perässä, mä nimittäin katsoin, että sitten on varmaan tarpeeksi syöty. Tietysti se nytkin joskus tippuu vahingossa ja mulle vingutaan että lusikka putos, mutta sitten mä vaan totean, että näyttäis olevan neidillä kaksi toimivaa kättä ja jalkaa että toimii itse vaan.. :D
 
Osta sellainen erikoislusikka, jota ei pysty kääntämään ylösalaisin. Siinä on pyörivä akseli kuppiosan ja kahvan välissä ja kuppiosan painopiste on niin alhaalla, että se kääntyy aina oikein päin, vaikka kuinka vääntäisi kahvasta. Citymarketissa niitä on lastentarvikeosastolla näkynyt 29,90 euron hintaisina, mutta huuto.netistä voi saada halvemmalla.
 

Yhteistyössä