Miten lama vaikuttaisi sinuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^vierailija^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

^vierailija^

Vieras
Olen tässä yrittänyt miettiä että miten se lama oikein vaikuttaisi omaan elämääni. Olen nuori määräaikastyöntekijä, asun vuokralla enkä omista osakkeita tai paljoa muutakaan vanhaa autoa lukuunottamatta.

Iskeekö tuo lama yleensä heihin joilla on suuret velat ja vaikkapa oma firma? Huomaako tavallinen tallaaja sitä muuten kuin hintojen nousuina?
Toki voi työ lähtä alta, mutta onhan sitä ennenkin eletty tiukilla (opiskeluaikoina), joten kai sitä sitten työttömänäkin pärjää? En ymmärrä niitä kaikkia kauhukuvia joita maalaillaan (leipäjonot ym), että kaikki menee päin h*lvettiä. Ellei sitte ole jo valmiiksi velkaantunut ja korot pomppaa kattoon...

Eikö se olekkin niin että mediassa pelotellaan (ei-velkaantuneita) ihmisiä ihan turhaan??

Lama tuo mukanaan työttömyyttä, asuntojen pakkomyyntejä, toivottomuutta, jne...

Toki se tuo sitä niille joilla on talo joka pakkomyydään, mutta kun ei sellasta luksusta vielä ole itselleen hankkinut? Kun ei vielä ole hankkinut kaikkea tuota josta voisi koitua ongelmia (omaisuutta, velkaa, firmaa ym)?

Toki työttömyys on ikävää, mutta toisaalta ei kai kela ja sossu mee heti nurin jos lama tulee? Sitte jos työttömät ei tosiaan saa mitään tukea, niin ymmärtäisin ongelman, mutta kun ainakin vuokralla asuvat työttömät elävät ymmärtääkseni aika herroiksi? Etenkin jos on ollut tarpeeksi fiksu ja liittyny kassaan...

Lapsien koulunkäyntiin se vaikuttaisi: isommat ryhmäkoot, kehnompaa ruokaa, ei sijaisia opettajille jne.

Mies on yrittäjä ja ostovoiman pienentyminen vaikuttaa suoraan hänen asiakkaisiinsa. Tulee vähemmän asiakkaita eli miehen firmalle vähemmän liikevaihtoa eli miehelle vähemmän tuloja.

Omalla alalla voi tiedossa olla lomautuksia, joten lama voi vaikuttaa suoraan mun tuloihin.

Asunto on onneksi jo maksettu, joten korkovähennyksien poisto ei vaikuta meihin.

Bensan hinnan nosto vaikuttaa kovasti, koska meillä on kaksi autoa. Kaksi autoa on välttämätöntä täällä maalla töissäkäymiseen. Pitkät työmatkat, ei kulje busseja.

Toki se tuo sitä niille joilla on talo joka pakkomyydään, mutta kun ei sellasta luksusta vielä ole itselleen hankkinut? Kun ei vielä ole hankkinut kaikkea tuota josta voisi koitua ongelmia (omaisuutta, velkaa, firmaa ym)?

Toki työttömyys on ikävää, mutta toisaalta ei kai kela ja sossu mee heti nurin jos lama tulee? Sitte jos työttömät ei tosiaan saa mitään tukea, niin ymmärtäisin ongelman, mutta kun ainakin vuokralla asuvat työttömät elävät ymmärtääkseni aika herroiksi? Etenkin jos on ollut tarpeeksi fiksu ja liittyny kassaan...

Kela ja sossu meidät tähän velkakurimukseen ovat ajaneet, eli siitä päästä pitäisi lähteä ekana tinkimään ja rakentamaan suomea terveelle pohjalle.

Olin 90-luvun alun laman aikaan kahden pienen lapsen yh. Olin hoitovapaalla, joten lama ei kovinkaan merkittävästi koskettanut minua. Kotihoidontukea niiden hoitovapaavuosieni aikana useamman kerran pienennettiin, mutta se tehtiin niin asteittain, että muutokseen ehti sopeutua.

Laman vakavimmat vaikutukset on niillä, joilla asuntolainaa on tuloihin nähden melko paljon eikä korkojen nousuun ole varauduttu riittävän hyvin. Niillä, joilla asuntolainan takaisinmaksuaika on jo nyt maksimi ja korkojen noustessa vaikkapa 10%:iin nykyinen kuukausilyhennys ei lyhentäisi enää varsinaista velkaa lainkaan eikä pankin kanssa voisi neuvotella laina-ajan pidentämisestä. Niillä, joilla toisen tai molempien puolisoiden työttömyys aiheuttaisi lainanmaksukyvyssä täydellisen katastrofin. Jos vaikeuksiin joutuneita on paljon, asuntokauppa hiipuu ja asuntojen hinnat laskevat. Velkainen on siis lama-aikana paljon ikävämmässä asemassa kuin velaton.

Jos jotain 90-luvun lamasta on opittu, niin hyvin harva taitaa enää ostaa uutta asuntoa ennenkuin vanha on myyty. Nk kahden asunnon loukkuun jääviä oletettavasti olisi seuraavan laman aikana vähemmän kuin mitä oli 20 vuotta sitten. Käsittääkseni myös henkilötakauksissa on oltu paljon varovaisempia, joten mummutkaan ei joudu vaikeuksiin, jos lapsillaan talous romahtaa.

Mies luultavasti lomautettisiin tai irtisanottaisiin. Om hommissa rakennusalalla. Minulla työtunnit vähenisivät varmaankin entisestään. Olen palvelualalla joka on altis laskusuhdanteille. Lapsilta menisi päivähoitopaikat koska subjektiivinen päivähoito-oikeutta ei ole kaupungissamme vaan lakia rikotaan kaupungin päätöksellä.

Yhteistyössä