Miten laiva suhtautuu viimeisillään raskaana olevaan matkustajaan (reittimatka ei risteily)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suurperheen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suurperheen äiti

Vieras
Hei,

Tarvitsisin mahdollista kesälomamatkaa varten tiedon, että miten laiva suhtautuu viimeisillään raskaana olevaan matkustajaan viikkoja silloin 36/37.

On tarkoitus suunnata anoppilaan Viron puolelle. Meillä on Suomen kansalaisuus. Entä jos synnytys käynnistyy Virossa? Mitä vakuutusta ottaessa pitäisi huomioida tässä tilassa? Tämä matka on vielä tuumailuasteella. Yritän vaan punnita erilaisia vaihtoehtoja ja tehdä oman "riskinhallintasuunnitelman" :) . Aiemmat raskauden eivät ole käynnistyneet ennen viikkoa 38.

Siskolla taisi olla viikkoja suurinpiirtein tuon verran kun matkasivat muutaman päivän reissulle Tanskasta Suomeen autolla Ruotsin läpi ja tietty siis laivalla veden yli. Eivät siellä suhtautuneet asiaan mitenkään, lentäminen oli kuitenkin kielletty.

Synnyttämisen suhteen oli sitten varautunut siihen että vauva saattaisi syntyä myös Suomessa tai Ruotsissa, mutta pääsi kuitenkin yhtenä kappaleena kotiin ja vauva syntyi reilua viikkoa myöhemmin.

Ai, no siinä tapauksessa mun täytyy varmaan selata vielä kerran noita laivayhtiöiden ohjeita, kun en mielestäni tarkasta pläräämisestä huolimatta löytänyt minkään sortin ohjetta asian suhteen ;)

Jos sellainen löytyisi, niin eihän siinä sitten enää mitään suunnittelemisia olisikaan.

Matkavakuutukset ei korvaa raskaudesta tai synnytyksestä aiheutuneita kuluja. EU-maissa saa synnyttää ja Suomi maksaa, mutta saatat joutua itse maksamaan ensin ja voit sitten kysellä rahoja takaisin. Mä en tiedä miten se tollaisessa tapauksessa menee, itse olen pyytänyt maksusitoumuksen valmiiksi, koska tiedän synnyttäväni muualla.

Laivayhtiöiden sivuilta en ole löytänyt mitään kieltoja. Eivät suosittele viimeisillään oleville laivamatkoja, koska laivoilla ei ole kovin hyvät olosuhteet synnyttämiselle. Mutta mitään kieltoja en ole nähnyt ja me aiotaan mennä lautalla ensin Helsinki-Tukholma ja sitten Malmö-Travemünde.

En mie kyllä löydä mitään tietoa laivayhtiöiden sivuilta. Oisko jollakin toisella myös kokemusta ihan niin kuin Madickenilla (tai tarkennettuna hänen siskollaan) :D

Entä jos synnytys käynnistyy Virossa? Ja edelleenkin nuo vakuutukset = ?

Onko se eu-"kela"kortti voimassa myös Virossa nykyään? Sillä lappusella saa eu-maissa saman julkisen puolen hoidon kuin maan oma kansalainen (mutta onko Viro jo siinä, tarkista se ja hanki Kelalta kortti)

Onko sinulla tämä eurooppalainen sairaanhoitokortti? On ilmainen ja saa kelasta. Sillä saa ilmaiseksi perussairaanhoidon ko. maasta ja hoitavat laskutuksen suoraan. Et siis joudu lompakkoasi avaamaan Virossa. Kannattaa tilata, se on todella kätevä.

http://www.tallinksilja.com/fi/mainMenu/usefulInformation/health.htm

tallink silja ainakin on sitä mieltä että eivät suosittelr raskauden loppuvaiheessa... mitä tuo sit ikinä tarkottaakin...

Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Onko se eu-"kela"kortti voimassa myös Virossa nykyään? Sillä lappusella saa eu-maissa saman julkisen puolen hoidon kuin maan oma kansalainen (mutta onko Viro jo siinä, tarkista se ja hanki Kelalta kortti)

Se on nimeltään eurooppalainen sairaanhoitokortti ja voimassa EU-maiden lisäksi Sveitsissä.
Ja Viro on kuulunut EU:hun jo monta vuotta joten miksi ei olisi voimassa siellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Primavera:
Onko sinulla tämä eurooppalainen sairaanhoitokortti? On ilmainen ja saa kelasta. Sillä saa ilmaiseksi perussairaanhoidon ko. maasta ja hoitavat laskutuksen suoraan. Et siis joudu lompakkoasi avaamaan Virossa. Kannattaa tilata, se on todella kätevä.

Siinä on sellainen jekku, että sillä kortilla saa vain ennalta-arvaamatton hoidon, eikä synnytys noilla viikoilla enää tule mitenkään varsinaisena yllätyksenä. Siksi saattaa siis joutua itse maksamaan.

Kelastahan tota voisi yrittää kysellä.

Aikamoisen riskin otat jos menet, työkaverini oli töissä vko:lla 34 ja laivalla synytys käynnistyi, ei muuta ku helikopterilla äkkiä sairaalaan. EN ikinä suosittele menemään laivalle 34 vko:n jälkeen!!

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:

Siinä on sellainen jekku, että sillä kortilla saa vain ennalta-arvaamatton hoidon, eikä synnytys noilla viikoilla enää tule mitenkään varsinaisena yllätyksenä. Siksi saattaa siis joutua itse maksamaan.

Ei pidä paikkaansa. Saa hoitoa myös kroonisiin sairauksiin. Ne eivät todellakaan ole ennalta-arvaamattomia.

Terveydentila, raskaus ja vammaisuus

Aluksillamme on sairaanhoitajan palvelut aluksella syntyvien sairaustapauksien varalta ja ensiavun antamiseksi tapaturmatilanteissa. Huom! Ei Starilla eikä Superstarilla.

Henkilöt, joiden terveydentila ja matkustuskyky ovat alentuneet sairauden johdosta, tulee ennen matkan varaamista varmistaa lääkäriltään, ettei estettä matkustamiselle ole.

Emme suosittele matkustamista raskauden loppuvaiheessa.

Ylläoleva teksti kopioitu Tallink Siljan nettisivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja blondi:

Ei pidä paikkaansa. Saa hoitoa myös kroonisiin sairauksiin. Ne eivät todellakaan ole ennalta-arvaamattomia.

Onko synnys krooninen sairaus?

Mulla on kuitenkin useampi synnytys takana. Aikaisintaan ovat käynnistyneet viikolla 38 + 4. Tietty jos raskaudessa alkaisi ilmetä ongelmia, niin silloin matka jää. Aion kuitenkin elää suht normaalisti raskaudesta huolimatta. Eihän raskaus ole mikään sairaus :)

Onko synnys krooninen sairaus?

Väitinkö niin?
En vaan korostin sitä että hoitoa saa muihinkin kuin ennalta-arvaamattomiin sairasteluihin.

Lukekaa laittamani linkki. Siinä tietoa synnyttämisestä toisessa eu-maassa.
Ei mitään jekkuja vaan synnytyskulut julkisella puolella korvataan kun on eurooppalainen sairaanhoitokortti.

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=565&langId=fi

Koodi:
Kyllä. Eurooppalainen sairaanhoitokortti kattaa kaikki raskauteen liittyvät hoitopalvelut, synnytys mukaan luettuna, oleskellessasi väliaikaisesti toisessa jäsenvaltiossa.

Jos haluat lähteä synnytystä varten toiseen maahan, ota yhteyttä paikalliseen terveysviranomaiseen, sillä saatat tarvita erityisluvan (lomake E-112).

Siinä on sitten se tulkinnanvara, että oletko sä lähtenyt synnyttämään muualle, vai tuleeko se yllärinä. Siksi VOI OLLA = ON MAHDOLLISTA että joutuu itse maksamaan. Kyllä sen rahan saa toki takautuvasti takaisin.

Yhteistyössä