Miten laitatte kasviksia...

• Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti
Kuullota sipulia (ja valkosipulia, jos tykkäät) pannulla, sit sekaan paprikaa ja kesäkurpitsaa, mausteeksi ripaus sokeria, soijakastiketta ja paprikaa, ehkä chiliäkin jos pidät tulisesta. Täydellinen lisuke liha- ja kanaruoille.

"Xxxx"
Ruoan sekaan. Esim makaronilaatikon joukkoon porkkanraastetta ja tomaattia, teen paljon kasviskeittoja, kasvisruokia. Varsinkaan talvella en tee aina salaattia erikseen.

"Vieras"
Talvella salaattina menee hyvin joku raaste, esim porkkana+mandariinipalat, kaaliraaste+ananasmurska, punajuuriraaste+raastettu omena, tai koulun klasikko: lantturaaste+rusinat.

Erilaiset keitot on kivoja, pakastevihanneksissa on runsaasti vaihtoehtoja, ei sen aina tartte olla he-ma-pa..

Tomaattimurskaa kannattaa suosia kastikeissa yms.

Leivän päälle (parhaillaan toisessa leivässä iso kasa porkkanaraastetta ja toisessa paljon paprikaa). Suosikkini on "sipsidipin" kanssa kasviksia (esim kukkakaali, porkkana, paprika, tuorekurkku).

Kasvissyöjänä tulee heitettyä ruoan sekaan paljon kasviksia. Esim jos ohjeessa käsketään laittaa jauhelihaa niin laitankin kasviksia. Tai ihan vaan erilaisia kasvisruokia, onhan niitä vaikka kuinka paljon, netistäkin löytää paljon hyviä ohjeita.

Itse syön salaattia päivittäin paljon. Kun tekee vähän erilaisia salaatteja (mielikuvitus vain rajana) niin ei kyllästytä.

Tuoreet vihannekset ovat minusta paremman makuisia kuin pakasteversiot.

nyt ei ajankohtaista mutta vinkkinä... meillä tomatteja tuli syksyllä tolkuttomasti.
Hienonsin niitä ja laitoin pakasterasioihin annoksia ja nyt hyvä lisä padoissa ja keitoissa. Samoin kesällä tuoreiden sipuleiden varsia hienonsin pakastimeen voi käyttää keitoissa ja salaateissa.

No mä teen paljon erilaisia vihersalaatteja, eri makuisilla etikoilla saa kevyttä vaihtelua?
Tuolla vihreää:
J
Juuresraasteet maukkaita jos vatsa kestää.
Tomaattia sellaisenaan popsin.
Uunissa hauduttaen juureksia, höyryttäen kasviksia.

Tähän sopiikin mun "parhaan" bolognesekastikkeen ohjeeni.

pari sipulia
2-6 valkosipulinkynttä
pari porkkanaa
pala sellleriä
2 tölkkiä (a 400gr) tomaattimurskaa
400 gr jauhelihaa

Mausteeksi lihaliemikuutio, mustaapippuria, chiliä, sokeria, viinietikkaa ja yrttejä maun mukaan

Rehut kuullotetaan, tomaattimurska sekaan, paistettu jauheliha myös ja keitellään rauhassa tunti, useampikin jos aikaa on. Maukasta pitsan täytteenä tai kera pastan.

Ja tuoreita kasviksia ja juureksia.

Pakkasesta laitan joskus keittoihin lisäksi, mutta yleensä tykkään käyttää tuoreita.
Rakenne ja makukin tuntuu olevan erilainen, kun käyttää tuoretta.

Minä, joka en erota hyvää kahvia huonosta, erotan kyllä he-vi- osaston kirjon :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27825852:
Ja tuoreita kasviksia ja juureksia.

Pakkasesta laitan joskus keittoihin lisäksi, mutta yleensä tykkään käyttää tuoreita.
Rakenne ja makukin tuntuu olevan erilainen, kun käyttää tuoretta.

Minä, joka en erota hyvää kahvia huonosta, erotan kyllä he-vi- osaston kirjon :D
hyvää ei ole olemasskaaan. :D

"eee"
Ja tietysti kasviksia lisätään myös muuhun ruokaan, ei niitä tarvitse aina erikseen syödä. Kasviksia kastikkeisiin, patoihin, laatikoihin, riisin sekaan, pastan sekaan, leivälle, välipalaksi, naposteluun...

Yhteistyössä