Miten köyhä voi olla lihava?

Alkuperäinen kirjoittaja esim:
kevytjuusto on kallista. ruisleipä on kalliimpaa. hedelmät kalliita jne jne

Aivan. Katsokaapa seuraavan kerran vaikka paljon maksaa joku ruisleipä ja paljon maksaa ranskanleipä.

Ja kun varsinkin talvella kaikki rehut (ulkomaiset myös) kalliita kyllä sitä miettii itsekkin raaskiiko ostaa. Espanjalainen jäävuorisaalittikin maksoi eilen 4,39/kg, siihen kurkut ja tomot päälle niin on salaatilla hintaa.

Ja meillä ei ainakaan pelkällä salaatilla edes elettäis. Lapset kuitenkin muitakin
ravinto-aineita.

köyhät ovat usein kouluttamattomia, eivätkä osaa välttämättä suunnitella ja harkita kokonaisvaltaista ruokavaliota kasviksineen kaikkineen ravintosuositusten mukaisesti.
Toisaalta on myös tutkittu, että kun tekee tiukkaa, niin kasviksista ja hedelmistä tingitään ensimmäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja noin:
köyhät ovat usein kouluttamattomia, eivätkä osaa välttämättä suunnitella ja harkita kokonaisvaltaista ruokavaliota kasviksineen kaikkineen ravintosuositusten mukaisesti.
Toisaalta on myös tutkittu, että kun tekee tiukkaa, niin kasviksista ja hedelmistä tingitään ensimmäisenä.

Kouluttamatonhan on aina sama kuin tyhmä...

Olen kylläkin aivan samaa mieltä. Ei oikeasti köyhä voi olla lihava. Jos on varaa syödä enemän kuin kuluttaa, on rikas kroisos

ja turha urputtaa että terveellinen ruoka on kallista. PUuro, kaali, porkkana, peruna, juurekset, itse tehty leipä, ja perusruoka-aineista tehty ruoka on halpaa.

sipsit karkit keksit jäätelö mäkkärin ateriat ym. lihavien ruoat ovat kalliita.

Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan. Katsokaapa seuraavan kerran vaikka paljon maksaa joku ruisleipä ja paljon maksaa ranskanleipä.

näkkäri maksaa vähemmän kuin ranskanleipä ja vielä halvemmaksi tulee kun syö puuroa eikä leipää :xmas:

Ruisleipä on terveellisempää, hinnasta en tiedä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Sehän on totuus, että köyhällä ei ole varaa ostaa terveellistä!!!

Hedelmät ja vihannekset ym. terveellinen tulee paljon kalliimmaksi ku nakkipaketti ym. eines.

Tuosta on viimeaikoina ollut paljonkin lehdissä kirjoituksia. Ihme ettei tuo nainen ole niitä lukenut!

jaa. Totuus on, että suomessa köyhimpiä ovat opiskelijat. Itse käytin opiskelijana noin 50 euroa kk ruokaan ja söin hyvin ja terveeellisesti ja painoin noin 50 kg (169cm). Puuroa puuroa puuroa, pastaa, kaalta, ruisleipää.

ei ennenkään syöty hedelmiä joka päivä. miettikää aikaa kun ei lentokoneet lennelleet. Höpöjuttua että hedelmiä pitää syödä joka päivä pysyäkseen terveenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Nina af Enehjelm ihmeissään: Miten köyhä voi olla lihava?
10.12.2008 11:57

Tapani Kansasta eronnut Nina af Enehjelm kertoo blogissaan niukan budjetin pitävän linjoissa.
Nina af Enehjelmiä ihmetyttävät köyhät ja lihavat.
Nina af Enehjelmiä ihmetyttävät köyhät ja lihavat. (JANNE AALTONEN)
keskustele

Ovatko vähävaraiset ylipainoisia?

Af Enehjelm kertoi lokakuussa Iltalehdelle, että ero Kansasta tiukensi budjettia.

- Taloudellisesti joudun pärjäämään vähemmällä, mutta ei se ole niin vaarallista.

Blogissaan toimittaja-kirjailija kertoo niukkuuden hyvistä puolista.

- Kun elää pääasiassa puurolla, näkkileivällä ja vitamiinipillerillä ja valitsee juomakseen Helsingin puhtaan hanaveden pysyy mukavasti linjoissaan.

Samalla af Enehjelm ihmettelee miten heikkotuloiset suomalaiset lihovat.

- Olen muuten usein ihmetellyt miten on mahdollista, että köyhät ihmiset, ainakin Suomessa, niin usein ovat lihavia. Suoraan sanoen läskejä.

Viimeksi af Enehjelmin blogikirjoitus herätti kohua marraskuussa, kun hän kritisoi Kjell Westötä kovin sanankääntein.

IL
Kerro kaverille Lisää Facebook-sivustolle Lisää Delicious-sivustolle Lisää MySpace-sivustolle

Voi älykkyys ja sen huipentuma.
Mikä lihottaa?
- makaroni, perunat, sokeri, valkoinen vehnäjauho, perunat, rasva yhdistettyinä näihin.

Ja mikä on edullisinta kaupoissa?
-ranskanleipä ja muut vaaleat viljatuotteet, makaroni, perunat, sokerisysteemit, vehnäjauhohötöt (= valmisruuat)

Mikä maksaa eniten?
-tuore liha (muu kuin sikanautajauhelliha), kala, vihannekset, täysjyvätuotteet...

Miksi köyhät ovat lihavia..?

Niin, siinäpä mietittävää. Paitsi jos olet niin köyhä ettei ole varaa ostaa mitään. Silloin elää pelkällä vedellä. Ja sitäkin kautta nopeasti löytää itsensä säästöliekiltä ja aliravitsemustilasta.

On se hienoa että on julkkis, ja omaa mielipiteitä joitten julkituontia ei tarvitse miettiä yhtäkään hetkeä.

Minä tässä vast ikään liityin kiloklubiin ja aloitin terveellisen elämäntavan. Kuituja, hedelmiä jne. Vaan eipä oo varaa. Pakko on kaupasta ostaa se halvin mikä löytyy eli juustokin väkisin se pahin pommi kun kevyt juustot on niin paljon kalliimpia.
Leipäkin pullamössöä kun samalla rahalla saa enempi "huonoja" leipiä kuin niitä terveellisempiä.

Ei ihme, jos lihoo.

Ja sit kun ihmetellään, että miten köyhä voi lihoa. Ei se syömättömyys laihduta. Päin astoin varastoituu ja sit kun syö just nuita "huonoja" ruokia ;)

:laugh: Niin onhaan halvimmat mössöt aika epäterveellisiä, mutta jos haluaa saada sen ravinnon nimenomaan ruuasta, niin yhden vitamiinipurkin hinnalla ostaa jo jonkin verran terveellistä ruokaa yhdelle

Miksi sieltä kaupasta on aina pakko ostaa juustoa ja makkaraa leivän päälle? Kun tekee itse leipää niin se on jo itsessään niin hyvää, ettei siihen kaipaa mitään koristeita päälle. Ja kotimaisista juureksista saa tosi hyvää ruokaa halvalla - on taatusti myös terveellistä. Jos viitsii nähdä yhtään vaivaa niin halvalla saa hyvää ja terveellistä ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sieltä kaupasta on aina pakko ostaa juustoa ja makkaraa leivän päälle? Kun tekee itse leipää niin se on jo itsessään niin hyvää, ettei siihen kaipaa mitään koristeita päälle. Ja kotimaisista juureksista saa tosi hyvää ruokaa halvalla - on taatusti myös terveellistä. Jos viitsii nähdä yhtään vaivaa niin halvalla saa hyvää ja terveellistä ruokaa.

Tuore sämpylä jossa päällä pelkkää margariinia. :p :p Tai vaikkapa kurkkua!

Tuo on oikeasti niin totta ja niin surullista. Alimmat sosiaaliluokat on Suomessa ja muuallakin sairaampia, lihavampia, alkoholisoituneempia, polttavat eniten ja ylipäätään elämänhallinta on heikkoa. Surullista, eikö totta?

Opiskellessani oli reilusti köyhä vuosikausia :)
Kyllä mä terveellisesti silti söin. Vihanneksilla on hintaa.. mutta jos laskee niiden ravintoarvon suhteessa pullamössöön ja valmislihapulliin jne. Niin kalliimmaksi tulee syödä säilöntäaineita ja pläskiä.

Monen vuoden käytännön kokemuksella siis tiedän ( en arvaile ) että köyhä voi syödä joka päivä terveellisesti. :heart:

Kyllä se niin vaan on, että silloin kun on tosi vähän rahaa niin varaa on ainoastaan huonoihin ruokiin. Lihapiirakka pitää paljon kauemmin nälkää, kuin joku kasviskiusaus ja niitä saa sen kasviskiusauksen hinnalla jo pari pussia. Meillä tehdään itse melkein kaikki ruoka eikä ostella paljoa valmiita, kun ovat aika pienissä pakkauksissa ja itse tekemällä saa enemmän, mutta jos tulee oikein tiukka paikka niin sit kyllä välillä joudutaan turvautumaan vaik lihapiirakoihin tms. kun niistä kotiruuan valmistusaineista saattaa välillä tulla suurempi summa kun noista lihapiirakoista esim. Ollaan nyt vedetty kolmestaan 50e/vk jonka täytyy riittää kaikkeen ja tulee sama todennäköisesti jatkumaan kuukauden loppuun asti eli saas nähdä millanen joulu meille on tulossa=( Etukäteen tiedetään jo, että kuusta ja lahjoja me ei pystytä hommaamaan ellei sitten ihmeitä tapahdu, kun joskus sitäkin sattuu=) Niin ja henkilökohtaisesti mun on hyvin vaikea uskoa, että tuolla Tapani Kansan ex-vaimolla on kovin paljon käsitystä muiden meikäläisten elämästä.

Kyl köyhäkin pystyy syömään terveellisesti. Ostaa halpoja vihanneksia ja jos on pakko syödä rasvasempaa, niin syö sit pienempiä annoksia. Voihan sitä mennä reippaalle juoksulenkille sen rasvasemman kotiruuan jälkeen.

Lapsiperheessä ei oikein lähdetä ruuan jälkeen aina juoksulenkille, mutta tottahan tuo on jos sellanen mahdollisuus löytyy. Voi sitä syödä terveellisestikin jos kotiruokaa tekee, mutta mitään hedelmiä ja vihanneksia ei meille yleensä kyllä paljoa pystytä ostamaan sen vuoksi, että ne vie pennosia sitten siitä täyttävämmästä ruuasta. Kaupassa ei koko vuotta ole halpoja vihanneksia ja sekin on suhteellista kenelle vihannekset on halpoja ja kenelle ei.

Yhteistyössä